Fotó: Demokrata/Vermes Tibor
Hirdetés

Amikor látjuk a lószállító utánfutót a kertben, tudjuk, hogy jó helyen járunk; amikor egy kuvasz is a kerítéshez vonul, akkor már a motort is kikapcsoljuk. Nemsokára megérkezik El Turco feliratú kapucnis pulóverében Katrics Tamás lovas kaszkadőr. A Disney legújabb filmjében harcolni tanította a színészeket, és sokat gyakorlatozott velük. Ránézésre Katrics Tamás bármelyik vikinges sorozatban megállná a helyét, nem véletlenül dolgozta végig a The Last Kingdom nevű népszerű, szász–viking háborúkról szóló történelmi sorozatot. De először lássuk a medvét, illetve a lovat! Csak a kert végébe kell mennünk, ahol egy kis karámban pihennek az állatok.

– Szilas, a szürke Sichtric lova volt a The Last Kingdomban, és Hadik lovaként is szerepelt pár jelenetben. Chacha pedig Osferthé – mondja Katrics Tamás.

A magyar lovas szakemberek világelsők, pont úgy, mint a spanyol, kazah és mongol lovasok. Ám a nyugati világban Magyarország több szempontból is kivételes helynek számít, hisz a kaszkadőrök általában saját lovaikat használják a forgatásokon, ráadásul együtt élnek velük, majdhogynem háziállatuknak tekintik őket. Ezzel a gyakorlattal szemben Nyugaton általában van egy vezető kaszkadőr, aki száz lovat is tart, és más kaszkadőröknek kölcsönzi őket.

– Nekik a ló sokszor csak munkaeszköz, ám mi igazán szeretjük a lovainkat, hisz akkor is tartanánk, hogyha nem ezzel foglalkoznánk. Az érzelmi kötődés azért is fontos, mert az életed függhet tőle! Volt, hogy bukáskor fordult rám a lovam, és szerencsére érezte, hogy alatta vagyok, mert kapálózott, igyekezett lábra állni, és nem taposott szét… ha csak „munkaló” lett volna, akkor lehet, hogy rám se bagózik, csak egyszerűen gördül egyet és szétnyom – mondja a kaszkadőr.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

Garázsában nyergek sorakoznak a fal mellett, és igazi filmes ereklyékre is bukkanunk: szász és viking pajzsok a The Last Kingdomból, és egy jókora filmes arzenál – kardok, fejszék –, amellyel egy kisebb portyának is szerét lehetne ejteni, de embert ölni csak nagyon elszántan, hisz műanyagból vannak. Katrics Tamás egyszer csak előveszi a híres, borostyánkőben végződő kardot, Uthred, azaz Alexander Dreymon sorozatbeli kardját, amely a dánként felnevelt IX. századi szász harcos sorsának a szimbóluma. A színésztől kapta ajándékba, ami nagy dolog, mert mindenki pályázott rá. Még mielőtt megkérdeznénk, már mondja is, hogy természetesen megfoghatjuk, suhinthatunk is vele – nem sokat habozunk, jóval könnyebb, mint hittük. Pár hete jelent meg meg a Seven kings must die című film, amely elvarrja az idézett sorozat szálait, Katrics Tamás ebben is a főszereplő, Alexander Dreymon dublőreként játszott, és szerinte a német színész egy igazi „nice guy”.

– Sokat lovagoltunk, vívtunk, a tanyámon is járt kint a feleségével együtt. És hát szereti a kocsikat, többször elmentünk driftelni. Rendkívül kedves, maximalista, igényes a munkájára, ha más is így áll hozzá, akkor nagyon tiszteli. A forgatás véget ért, de azóta is rendszeresen beszélgetünk, ráadásul ő volt az első „angoltanárom”. Közös munkánk elején semmit sem kommunikáltunk, mert a yesen és non kívül semmit sem tudtam angolul. Ám a forgatás lezárultával a dublőr és a színész meg szokta ajándékozni egymást egy kis jelképes dologgal, és Alexander a II. évad végén befizetett engem egy online angol nyelvkurzusra. A III. évadban már gügyögtem valamit, a IV.-ben már egészen jól elbeszélgettünk, akkor már fightmaster voltam, harcjeleneteket találtam ki és rendeztem – meséli Katrics Tamás.

Nemegyszer dolgozott együtt nemzetközi hírnevű színészekkel, a Chief of Station című akciófilmben Aaron Eckhart dublőre volt, a Witcherben pedig Eamon Farrené, és bár nem lovon, de még Max Verstappennek is dublőrködött. Az Euroringen forgatták az új Civic Type R reklámfilmjét, a reklámban a holland Forma–1-es világbajnok vezet, ám a valóságban végig Katrics Tamás, Verstappen csak másfél órára ugrott ki a belső felvételhez. De kocsis kalandjairól majd később!

Miközben fésüli, majd tisztítja lova patáját, elmeséli, mennyire fontos, hogy az akciólóval összhangban legyen a lovasa, és ismerje az állatot. Katrics abban hisz, hogy a lovat képezni kell, és jóban kell lenni vele. Valiente nevű lovával végigjátszott egy egész évadot, és egy csatajelenetben leszúrják a hátasát, utána belebuknak egy sátorba. Leszúrják a lovat?? Kegyetlenül hangzik, ám a lovak nyilvánvalóan csak a mozivásznon sérülnek meg, a valóságban soha. Egészen egyszerűen azért, mert nem engedhetik meg, hogy bajuk essen.

– Minden a lovakról szól. Nálunk még sosem járt állatvédő, akit a nagy produkciókba szoktak hívni, hogy ellenőrizze, kapnak-e elég pihenőidőt, és megfelelően tartják-e őket. Rettenetesen sok időbe, hosszú évekbe telik, mire kiképzel egy jó lovat, és ha valamelyikükkel elkezdesz egy 8 hónapos munkát, majd két hét múlva megsérül, akkor minden összeomlik. Bukáskor bukóágyakat készítünk nekik, hozatunk tőzeget, különféle anyagból készült 30 centi vastag puhítást, csatajelenetekben meg puhított, polifoamból készített kardot, pajzsot adunk a színészeknek, statisztáknak, ha netalán beleütköznének, és speciális patkót rakunk rájuk, ha rossz terepen, vízben, sárban kell forgatnunk. A jólétük az első, a ló mindenek előtt – jelenti ki Katrics Tamás, és bár kampánymottónak hangzik, ezt véresen komolyan gondolják a magyar lovas kaszkadőrök.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

A kiképzés során pedig azt kell elérniük, hogy a ló „szettképes” legyen, tehát bevihessék a füstös, zajos, szagos forgatási körülmények közé. Megérdeklődjük, hogy van-e olyan lófajta, amely különösen alkalmas erre a munkára, ám Katrics Tamás szerint ez az egyéniségek pályája. Galoppversenyzésre például kiváló egy angol telivér, de akciójelenetekhez nincs „kitenyésztett” fajta, az egyedeket kell megtalálni, mert acélból szőtt idegrendszer kell hozzá. Ráadásul az egyik ló jól ágaskodik, a másik jól bukik, tehát tehetségük szerint kell használni őket.

– Különösen kell vigyázni, ha „színészló” lesz belőle, mert akkor bombabiztosnak kell lennie: bármilyen butaságot csinálhat a színész, nem halhat meg miat­ta. Nyugaton olykor más eszközökhöz is folyamodnak, hogy megnyugtassák a lovakat, ám mi a ló képzésében hiszünk, mindegyikünk együtt él vele – mondja Katrics Tamás, és elmeséli az egyik leg­extrémebb lovas kalandját, amikor is egy hatalmas mulatságba kellett vinnie a lovát, amelyen egy csontmeztelen lány ült.

– Hatalmas bulijelenetet forgattak, egy Monarchia kori épület nagy aulájában. Már az is fejtörést okozott, hogyan juttassuk fel oda a lovakat, két hatalmas rámpát kellett építenünk a művelethez. Chachát be kellett vinnem több száz ember közé, egy pici térbe, úgy, hogy alul padlószőnyeg volt, tehát csúszott, fent diszkógömbök, piros fények világítottak, ágyúkkal lőtték a konfettit, légakrobaták pörögtek, óriási buborékok szálldostak, no meg egy majom is futkorászott mindenfelé. Ezektől egyenként is szörnyet kellett volna halnia a lónak, csak azért bírta ki a jelenetet, mert szeret engem. Atombomba is felrobbanhat, akkor is nyugodt marad, ha érzi, hogy mellette vagyok. A feleségem versenylovának csikója annyira ragaszkodik hozzám, hogy mindent megcsinál, amit kérek tőle, ráadásul esztelenül. Ha bevinném a házba, és húznám, hogy ágaskodjon, gondolkodás nélkül megtenné, és befejelné a mennyezetet – mondja Katrics Tamás.

A kaszkadőrélet pedig nem mindig gyöngyélet. Előfordulhat sérülés, persze akkor profi valaki, ha nem sérül meg.

– A lovak életével nem játszunk, csak a sajátunkkal. Mindenki eldöntheti, hogy mit vállal, de ha jól felkészülsz az akcióra, akkor ritkán történik baj. A The Last Kingdomban várostromló katonaként felgyújtottak, égtem, de az nem volt annyira veszélyes, mint egy bizonyos próbaforgatás. Egy várostrom során lenyilaztak egy lovast, és ki kellett esnem sorból, míg a többiek bevágtáznak a várba. Előhoztam a lovat a bukáshoz, megvolt, hogy pontosan hová kell esnem, de még egy ütemet belelépett, és kizuhantam a bukógödör szélére. Bele a csípőmmel egy farönkbe; még szerencse, hogy nem a mellette lévő hegyes karóba húztam a fejem. Lebénult a bal lábam, kiugrott a gerincsérvem. Szerencsém volt, hogy pont akkor kezdődött a világjárvány, tehát különben sem számíthattam volna sok munkára. De az élő lovasműsorok ennél sokkal veszélyesebbek – mondja a lovas kaszkadőr.

Örömmel és öniróniával beszél a munkájáról, ám amikor áttérünk az autós kaszkadőri munkájára, megváltozik a hangja is. A kocsi elvégre csak egy gép, kiszámíthatóbb, mint a szeszélyes ló.

Különben Katrics Tamás végzettsége szerint testnevelő tanár, később személyi edzéssel foglalkozott, és Kassai Lajos lovasíjász-iskolájába járt. Ám rájött, hogy nemcsak lóval, hanem kocsival is lehet „driftelni”.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

– Kocsis kaszkadőrként még az elején tartok, de volt már pár jó munkám, például a Fauda sorozatban vagy a Chief of Stationban. Jártam pályaversenyzésre, ahol megtanultam, hogy mit és hova kell nézned, mikor kell fékezned, mi a bekormányzási szög és a többi, hisz centire pontosan kell odaérni a kamera elé, különben bukó a jelenet. Sokan felteszik a kérdést, hogy miért nem autóversenyzők vállalnak ilyen munkát. A válasz egyszerű: ha neki kell csapódni a betonfalnak, mi megcsináljuk, épeszű ember ösztönösen leveszi a lábát a gázról, vagy megnyomja a féket. Mi nem – fejti ki Katrics Tamás.

Ráadásul hiába gép, a kocsit sem szabad összetörni, hacsak nem azt kéri a rendező – különben, mint mondja, megköszönik a munkádat, és mehetsz haza.

Katrics Tamás úgy gondolja, hogy a CGI nem veszi el a kaszkadőrök kenyerét, mert az igazán jó, ami valóban megtörténik.

– A negyedik John Wick-filmben elütnek valakit. Az autót felépítették szivacsból, majd annak a helyére egy komputergrafikával felvett másikat helyeztek, az csapja el a fickót. Az akció valóságos, csak a fényképezés mesterséges. Szerencsére az utóbbi években borzasztóan sokat fejlődött a magyar kaszkadőrszakma, manapság már képesek vagyunk megcsinálni mindent, amit a nagy költségvetésű nyugati filmekben látunk, csak pénz legyen hozzá – mondja a kaszkadőr.

Kimegyünk a saját lovas gyakorlópályájára, ahol a kaszkadőr bemutat pár kisebb fogást, ám hamarosan el is búcsúzunk tőle, mert edzésre kell mennie. Bár eddig romantikusan hangzott mindaz, amit Katrics Tamás mondott, nem titok, hogy az izzadság a nagy titok: hetente legalább háromszor-ötször lovas edzésre jár, két alkalommal harcművészetire (boxra vagy muaj thaira), és legalább háromszor erőnléti edzésre, úgy, hogy nem hagyja ki a motoros vagy autós gyakorlást sem.

Ez a siker ára.