Megkezdődött a Barcsay 125 jubileumi emlékév
A művészi anatómia mestere
Amellett, hogy a XX. századi magyar festészet egyik kiemelkedő alakja volt, három évtizeden keresztül művészeti anatómiát tanított a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. A 125 évvel ezelőtt, 1900. január 14-én született Barcsay Jenőre jubileumi emlékév keretében emlékezik a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE). A nagyszabású eseménysorozatról, illetve Barcsay munkásságáról Erős Istvánnal, az MKE rektorával beszélgettünk.– Barcsay Jenő munkásságát érdemes kétfelé bontani, hiszen festőként és pedagógusként is maradandót alkotott. Kezdjük az előbbivel! Hogyan vált egy elszegényedett erdélyi fejedelmi család késői leszármazottjából a XX. század egyik meghatározó képzőművésze?
– Barcsay egy tehetős erdélyi mecénásnak köszönhetően 1919-ben iratkozhatott be a budapesti Képzőművészeti Főiskolára. Talán származása is közrejátszott abban, hogy vállalta a romantikus művészlétet, amihez a bohém élet és az éhezés éppúgy hozzátartozott, mint a művészi elhivatottság. Annyira szegény volt, hogy néhány diáktársával beköltözött az Epreskert egyik műtermébe. Ebből is látszik, hogy a művészet Barcsay számára mindenek felett állt, olyannyira, hogy a háborút követő, felfokozott politikai hangulatban is távol tudta tartani magát a politikai hatalom játszmáitól. Helyette az oktatásba menekült, abban találta meg az örömét. Épp a minap kaptam meg a végleges változatát a Barcsay Jenő munkásságáról hamarosan megjelenő tanulmánykötetnek, amelyből kiderül, hogy a Kolozsvár mellett töltött gyerekkor, a korán átélt tragikus családi események és a nélkülözés mind-mind hatással voltak későbbi pályafutására. Nem beszélve a hozzá nagyon közel álló Szentendréről, a város építészeti motívumairól, amelyek egy komplex képi világot eredményeztek. Mestere volt a stilizálásnak, a motívumok absztrahálásának és az emberi test geometrizálásának, de mindezek mellett elbűvölő személyiségével is mindenkire hatni tudott.
– Barcsay szívügyének tekintette az anatómia oktatását is, nevéhez kötődik az egyetem Művészeti Anatómia, Rajz és Geometria Tanszékének létrehozása, de róla nevezték el az egyik kiállítótermet is. Mikor került a főiskolára, és hogyan született meg a művészeti oktatás máig alapvető forrásműve, a Művészeti anatómia?
– Barcsay az 1930-as évek elejétől mintegy másfél évtizeden át könyvelést, matematikát, géptant és irodalmat tanított a fővárosi Iparitanonc-iskolában leginkább azért, hogy önálló kereste lévén művészként azt alkothasson, amit akar, nem pedig azt, amit elvárnak tőle. Amikor aztán a II. világháború után a főiskolát újjászervezték, őt is felkérték oktatónak. Valamiért azonban osztályt nem kapott, helyette a művészeti anatómia, a szemléleti látszattan oktatását bízták rá. Így amikor a minisztériumtól felkérés érkezett egy anatómia-tankönyv megírására, nagy akkurátussággal dolgozott rajta hosszú ideig. Végül 1953-ra készült el a Művészeti anatómiával, amelyet nemcsak itthon, de szerte a világon is mintegy bibliaként használtak a képzőművészeti főiskolások, és generációknak határozta és határozza meg a mai napig a művészi anatómiai tudását. Nem mellesleg pedig Barcsay megkapta érte a Kossuth-díjat.
– Mennyire fontos az anatómia, az emberi test ismerete a képzőművész számára?
– Egy absztrakt festő esetében különösen helyénvaló ez a kérdés. Meggyőződésem, hogy a művész számára egyáltalán nem öncélú az emberi test struktúrájának, működésének ismerete, még akkor sem, ha ezt a tudást direkt módon általában nem használjuk. Előjön azonban a kreatív munkákban, a tömeg ábrázolásakor, a tömegek egymáshoz való kapcsolódásakor és forma képzésénél. Érdekes kísérlet lenne, ha egy amatőr és egy anatómiai képzésen részt vett ember elé odatennénk egy-egy fehér vásznat, ugyanolyan festéket és ecsetet, és megnéznénk a végeredményt. Mert bár az absztrakt képeken „csak” színes felületeket látunk, a végeredmény mégis ég és föld lenne. A tanulmányok során leülepedett tudás ugyanis az alkotás minden apró részletében jelen van.
– Leonardo da Vinci rajzolta le először már-már mérnöki pontossággal az emberi test szerkezetét, és az ő rajzai szolgáltak alapjául minden későbbi anatómiának. De ki vagy kik voltak a korszak művészeti anatómiával foglalkozó mesterei Barcsay mellett?
– Barcsay mellett a korban mindössze egy, a művészeti anatómiával foglalkozó nagy mestert tartunk számon, mégpedig a drezdai Gottfried Bammest. Éppen ezért különösen örülök, hogy azon a nagyszabású Barcsay-kiállításon, amelynek megnyitóját 2025. július 14-ére tervezzük, nemcsak Barcsay ismert és kevéssé ismert festményeiből láthatunk majd válogatást, de ott lesznek a Művészeti anatómia eredeti rajzai is, amelyek mellé Bammestől is állítunk ki munkákat. Az egyik fontos célom, hogy ezeket az anatómiarajzokat eljuttassuk külföldre, így például Ázsiába, ahol a művészeti anatómia oktatásának semmilyen előzménye nincs.
– Az emlékév 2025. január 14-én, Barcsay születésnapján a Fiumei úti sírkertben koszorúzással kezdődött, majd a Barcsay-díjak átadásával folytatódott. Milyen programok, események várhatók még az előttünk álló időszakban?
– Februárban adjuk át a Barcsay Jenő tanulmányi jutalmat, amelyre egyetemistáink, illetve a határon túli partneregyetemeink hallgatói pályázhattak Barcsay szellemiségében készített munkákkal. Emellett újraszerkesztve kiadjuk a mester 1958-ban megjelent Ember és drapéria, illetve az 1966-os Forma és tér című munkáját. A már említett Barcsay-tanulmánykötet megjelentetése és a nyáron nyíló nagyszabású kiállítás mellett ősszel konferenciát szervezünk, erdélyi szülőfaluja, Katona templomkertjébe pedig hamarosan egy Barcsayt ábrázoló mellszobrot állítunk majd fel. A szobrot Tyurin Dániel végzős hallgatónk készíti, és már tart a bronzba öntése.
Hommage á Barcsay Jenő
Barcsay Jenő egész életében egyedül élt, mígnem nyolcvanas évei közepén Erdélyből hozzáköltözött húga, Román Mihályné Barcsay Erzsébet. A mester 1988-ban bekövetkezett halálát követően testvére tette meg az előkészületeket a Barcsay emlékét, szellemét továbbvivő alapítvány létrehozására, amelyet végül a mester unokahúga, Kónya Márta és férje, Kónya Ferenc véglegesített. A Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány Szentendrén azóta is folyamatosan működik, gondozza Barcsay örökségét, kiállításokat szervez és évről évre Barcsay-díjat adományoz.
– Míg a Képzőművészeti Egyetem saját hallgatóit jutalmazza, azokat, akik kiemelkedő tanulmányi munkát végeznek a művészeti anatómia terén, addig az alapítvány olyan fiatal, 35 év alatti képzőművészeket díjaz, akik hivatásos művészként éltetik tovább Barcsay mester szellemiségét – mondja a pénzzel, Csikszentmihályi Róbert Barcsay-érmével és a mester önéletírásával járó díjról Feledy Balázs művészeti író, a Barcsay Jenő Képzőművészeti Alapítvány kuratóriumának elnöke. – A nyílt pályázat évről évre nagy érdeklődést vált ki, a pályázók száma 2024-ben meghaladta a nyolcvanat. Közülük a kuratórium tagjaival – Ferenczy Zsolt, Győrffy László és Külüs László festőművészekkel és Kónya Ferenc alapítóval – három fiatal alkotónak, Dávid Zita festőművésznek, Vető Orsolya Lia festőművésznek, valamint idén elsőként egy szobrászművésznek, Kovács Zoltánnak ítéltük oda a díjat.
A Képzőművészeti Egyetem emlékévnyitó ünnepségén a Barcsay-díjak átadásával egy időben Hommage á Barcsay Jenő címmel kiállítás is nyílt huszonhat szobrászhallgatónak a Barcsay Jenő-szoborpályázatra beérkezett huszonnyolc tervéből, illetve láthatjuk a megvalósuló, nyertes pályaművet, Bárdi Dominik végzős hallgató Fénykapu című alkotását is.