Fotó: Jászai Mari Színház/Prokl Violetta
Hirdetés

A tragédia alaphelyzetével és cselekményének főbb fordulataival alighanem az is tisztában van, aki nem látta, olvasta a drámát: Hamlet, a nemrég elhunyt dán király fia dühös és sértett, mert az udvar hamar túllépett az apja halála miatti gyászon. Az is zavarja, hogy az új király – az apja testvére, Claudius – feleségül vette az elhunyt uralkodó özvegyét, Gertrudot.

Aztán a királyfi találkozik az apja szellemével, és a túlvilági alak elárulja neki: a fivére, Claudius végzett vele, álnok módon amíg aludt, mérget öntött a fülébe, hogy trónját és asszonyát, vagyis Hamlet anyját megkaparintsa. Az éjféli jelenés felszólítja a fiatalembert, hogy álljon bosszút érte. A királyfi vállalja, hogy így tesz. Hogy elrejtse célját, elhatározza, hogy őrültnek tetteti magát, és ebben az álcában bizonyítékot szerez rá, hogy mindaz, amit a szellem mondott, igaz.

Egy vándorszínész-társulattal eljátszat egy rövid darabot, amelyet maga írt, és amely úgy mutatja be az eseményeket, ahogy azt a kísértet előadta neki. A mérgezési jelenet láttán Claudius dühösen felpattan, és elhagyja a nézőteret. Hamlet ezt a nagybátyja bűnössége mellett szóló érvként értelmezi, ám nem tudja rászánni magát, hogy végezzen vele. Amikor mégis cselekszik, tévedésből nem a királyt, hanem a főtanácsosát, Poloniust öli meg – akinek lányába, Opheliába egyébként szerelmes, de ezt nem árulja el neki.

Apja elvesztése – no meg szerelme furcsa, elutasító viselkedése – miatt megbomlik a lány elméje, és a folyóba öli magát. Hamlet a koporsója fölött végre megvallja az iránta való érzelmeit, ám Polonius fia, Laertes összeverekszik vele. Kisvártatva már mint párbajozó felek állnak szemben egymással. Laertes – Claudius tudtával és beleegyezésével – mérgezett hegyű pengét készít elő az összecsapáshoz. A király egy kupa bort is megmérgez, amelyet Hamletnek nyújtana, ha valamiért sikerülne elkerülnie ellenfele fegyverének érintését. És a párbaj megkezdődik…

Korábban írtuk

És hogy mivel szolgál a darab legújabb, Tatabányán látható színrevitele? Először is, néhány aktualizálással: a darab díszletei nem királyi palota, inkább egy jól menő nyugati nagyvállalat belső tereit idézik. A jelmezek és a szereplők által használt eszközök szintén modernek: Hamlet Polonius meggyilkolásakor például nem tőrt, hanem pisztolyt ránt.

A Forgách András és Nádasdy Ádám fordítása alapján készült szöveg kiegészült néhány XX–XXI. századi betoldással, például a reklámokból ismert „Perwollal mosva” szlogennel. Rosencrantz és Guildenstern alakjában ugyanakkor a hatalomnak mindig engedelmeskedő, opportunista kisember bukkan fel a színpadon. „Akkor érzem a legszabadabbnak magam, amikor lojális alattvalóként megtehetem, amire utasítottak!”, jelenti ki az egyikük, amikor Claudius megbízza őket, hogy kémkedjenek Hamlet után.

Fotó: Jászai Mari Színház/Prokl Violetta

Szikszai Rémusz rendező jól érzékelhető módon póztalanságra törekszik, hogy az elhíresült, szállóigévé vált sorokat tartalmazó jelenetek mentesüljenek a pátosztól és érzelmi telítettségtől. Az egyik leghíresebb ilyen sor, a „lenni vagy nem lenni” a Tatabányán látható verzióban csak egy fanyar humorú felvezetés – „enni vagy nem enni? Lenin vagy nem Lenin?” – után hangzik el.

És ami szintén említést érdemel: a színpadra állítóknak sikerült új nézőponttal kiegészíteni a történetet. Hamlet ugyanis az első jelenet elején rádöbben, hogy halott, és azzal meneszti társait az élők világába, hogy meséljék el az embereknek, mi esett meg vele. Így a nyitány után kibontakozó cselekmény tulajdonképpen egyetlen hosszú, megszakítás nélküli visszatekintés, melynek végén a néző megtudja, hogy a királyfi hogyan került a túlvilágra.

A szokatlan koncepciót még egy megoldás erősíti: a szellem ebben a változatban jóval fontosabb karakter, mint a korábbi feldolgozásokban. A finálé például azt sejteti, hogy a háttérből csaknem végig ő, pontosabban az általa képviselt túlvilági erők irányították az eseményeket, így már-már főszereplővé lép elő. És a befogadóban motoszkálni kezd a gondolat: talán azért történnek úgy az események a cselekmény során, mert a túlvilági erők rossz szemmel nézik Hamletet és ténykedését? És ha így van, a királyfi vajon mivel érdemelte ki a szellem helytelenítését? Shakespeare homályban hagyja a választ, így csak gyanítani lehet: nem azzal, hogy csak hosszas halogatás után, rendkívül körülményesen sikerült teljesítenie a bosszúállás feladatát. A kettejük közti ellentét vélhetőleg akkor keletkezett, amikor az idősebb Hamlet még élt, és megromlott a fiával való kapcsolata. A szellem tehát nem tett egyebet, mint túlvilági hatványra emelte az e világi apa és király érzelmi viszonyulását.

Csabai Csongor hétköznapi figuraként ábrázolja a címszereplőt, olyannak, aki akár az ember szomszédja vagy kollégiumi lakótársa is lehetne, és akivel remekül el lehet beszélgetni zenéről, számítógépes játékokról vagy filmekről, ám fontosabb kérdésekben már nem érdemes hozzá fordulni – nem tud bennük segíteni, hiszen saját életében sem tudja megoldani őket.

Fotó: Jászai Mari Színház/Prokl Violetta

Király Attila alakításában Claudius nem annyira uralkodó, inkább egy nagyvállalatot irányító csúcsmenedzser, aki kezdetben sikeresen hiteti el a körülötte élőkkel, hogy a kép, amelyet kialakított magáról – a hatékony és rátermett vezető képe –, helytálló, ám ahogy szaporodnak a válságjelek, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá, hogy nem tudja kézben tartani a dolgokat.

Bartos Ági finom lelkű, mély érzésű lánnyá formálja Opheliát, akit okkal bánt Hamlet furcsa viselkedése és szívtelen, önző eljárása. Az elméjét hatalmába kerítő téboly diadalát bemutató jelenet – amelyben egy játék medvétől és két további plüssállattól vesz végső búcsút – igazán emlékezetes és megrendítő.

Crespo Rodrigo több karaktert is életre kelt. A néhai uralkodó szellemeként kiismerhetetlen, ugyanakkor fenyegetést hordozó alakként lép a néző elé. A csapdának szánt Az egérfogót előadó színészként pedig visszafogott, rutinos profi.

Aki tehát megtekinti a Hamlet Tatabányán játszott, legújabb változatát, külsőségeiben modernizált, a jól ismert történetet új perspektívába helyező előadást láthat, amely az élők világa és a túlvilág viszonyának bemutatására is kitér, és figyelmeztet rá: az utóbbi nem segítő szándékú, ha az ember kapcsolatba kerül vele, olyan erők játékszerévé válhat, amelyekkel szemben tehetetlen.