Hirdetés

Számos fesztiváldíj után a hazai közönség most láthatta először a Pilátus című magyar filmet: a Szabó Magda regényéből, Hámori Ildikó és Györgyi Anna főszereplésével készült alkotást november 1-jén a Duna Televízió tűzte műsorára, országos premierként, és még november 9-ig visszanézhető a Médiaklikken.

A Dombrovszky Linda rendezte mozi január óta nagy sikerrel járja a világot, a Milánói Filmdíjon (MIFF Awards) a legjobb film mellett négy másik kategóriában is elismerték, Hámori Ildikó a legjobb színésznő díját kapta az anya szerepéért. Később a Los Angeles-i South East European Filmfesztiválon szintén nyert a Pilátus, emellett versenyez a 44. Mostra Sao Paolo Filmfesztiválon és a szófiai, filmadaptációknak szervezett Cinelibri Filmfesztiválon is. De ami a legfontosabb, hogy nyáron beválogatták a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba, ha bekerül az öt legjobb közé, akár még a kategória fődíját is elhozhatja 2021. február 28-án.

Az emberi lélek bonyolult működését oly pontosan ismerő Szabó Magda talán legkeserűbb, legsötétebb írásából született adaptáció középpontjában egy bonyolult anya-lány viszony áll. Iza, az elvált, munkájában sikeres budapesti orvosnő (Györgyi Anna) apja halála után magához veszi az addig vidéken élő édesanyját, Anna (Hámori Ildikó) azonban sem a modern és kényelmes lakással, sem az állandó tétlenséggel nem tud mit kezdeni. Nemcsak a nagyváros idegen a számára, a lánya „karrierista” életmódját ugyanúgy nem tudja elfogadni, mint ahogyan Iza is ösztönösen ódzkodik az idős asszony általa maradinak, vidékiesnek gondolt szokásaitól, szóhasználatától, babonáitól, bigott vallásosságától. Közéjük állnak a régóta kibeszéletlen sérelmeik is, és néhány ritka kegyelmi pillanattól eltekintve, sok évtized elmúltával is képtelenek egymáshoz közeledni: a félreértett jó szándékaik végleg elvágják az egymáshoz vezető utat.

Az eredetileg a hatvanas években játszódó kamaradráma filmbéli helyszíne napjaink Budapestje, de a történet örök érvényűsége miatt ennek voltaképpen nincs is jelentősége. Ezt az időtlen látleletet – miért olyan nehéz jól szeretni a másikat? – nemcsak a regény hellyel-közzel megőrzött, fájdalmasan igaz hangulata emeli fel, hanem a két színésznő remek játéka is. György Anna sértett hidegsége ugyanolyan borzongató, mint Hámori Ildikó makacs hallgatása – büszkék lehetünk rá, hogy két ilyen csodálatos ember viszi a magyar irodalom és film hírét a világban.

Korábban írtuk