Hirdetés

Hogy a XXI. század? Az pont olyan, mint a XX. Mármint a jobbaknál. Mert ami nem ilyen, az nem is novella, és úgy festészet, mint Jakson Pollock pacázása.

Szóval, ha azt mondom, hogy Udvardy Zoltán novellái igazi XX. századi novellák – az most mindegy, hogy időrendileg ezek a jelenben játszódnak –, akkor az az én számból bók, s azt jelenti, hogy minden a helyén van. Van, ami elérte a tökéletességet, tilos forradalmasítani, mint a tükörtojást, a magas sarkú cipőt vagy a tárcanovellát. A kötet írásai már csak azért is a klasszikus magyar tárcanovella soraiba illeszthetők, mert a történetek főhősei – pontosabban antihősei – azok a kisembernek nevezett, ám tetteikben, attitűdjeikben egyáltalán nem kisszerű szereplők, akik fölött elsiklik a történetírás, ám mégis ők alakítják, élik, formálják a világot. És persze a hivatal. Kafka óta tudjuk, hogy a hivatal az egy szereplő, élő organizmus, a városi polgár örök ellenlábasa.

Udvardy Zoltán újságíró, szerkesztő, kritikus és író, a Magyar Írószövetség tagja. 1964-ben született, Budapesten. Újságíróként korábban a határon túli magyarság küzdelmeit követte és közvetítette. Helyszíni riportot írt az 1991-es marosvásárhelyi magyarellenes pogromról. A 2019-ben bemutatott Népirtás Pozsonyligetfalun című dokumentumfilmet Géczy Dáviddal közösen rendezte. A film fődíjas lett 2021-ben, a Magyar Mozgókép Fesztiválon. A film a magyar és a német polgári lakossággal szemben 1945 júniusában és júliusában, a mai Csehország területén, valamint Pozsony környékén elkövetett borzalmakat mutatja be. A történelem Udvardy e novelláskötetében is az arcunkba néz, gondolok itt akár a Történelem vadmalacokkal c. elbeszélésre.

Udvardy Zoltán: Egy denevér szakszerű befogása / Magyar Napló kiadó, 2024

Korábban írtuk