Az ecsetes bárónő zöld Bugattija
Grzegorz Musiał: Én, Tamara – Prae Kiadó, 2024Neve talán ma már sokaknak nem mond semmit, de Tamara Łempicka, a Varsóban 1898-ban született festő korának szupersztár női művésze volt. Öntörvényű zseniként élt és alkotott, mindenkivel kapcsolatban állt, aki a két világháború közti Párizsban számított, társaságához tartozott Picasso, André Gide, Jean Cocteau, Gertrude Stein, Coco Chanel és Marlene Dietrich. Ecsetes bárónőnek is nevezték, aki ugyan kubista hatásokkal indult, de végül az art deco mestere lett, stilizált technikáját a reneszánsz ihlette. Kezdetben főként portrékat készített, mindenki mástól jól megkülönböztethető stílusban: „Száz vászon közül az enyémek mindig felismerhetőek voltak. […] gyorsan, finom ecsettel dolgoztam. A technikát, a mesterséget, az egyszerűséget és a jó ízlést kerestem. Soha nem a másolás volt a célom, hanem egy új stílus, világos, világító színek, és hogy a modelljeim eleganciát árasszanak” – vallotta.
Grzegorz Musiał, a lengyel irodalom megkerülhetetlen alakja könyvében végigköveti Tamara Łempicka életútját oroszországi szökésétől Stockholmon és Koppenhágán keresztül Párizsig, megismerhetjük az 1920-as, ’30-as évek Párizsának dekadens, pezsgő művészvilágát, az alkotókat és alkotásaikat, valamint azt a zöld Bugattit is, amely a nők felszabadításának szimbólumává vált.