Újabb tárgyakkal gazdagodott a világhírű békéscsabai Munkácsy-gyűjtemény
December 16-án zárul a Munkácsy-emlékév
Az idén beszerzett relikviáknak, köztük fotóknak, leveleknek, vizitkártyáknak, könyveknek, rézkarcmásolatoknak köszönhetően jelenleg több mint 600 tétel alkotja a világ legnagyobb Munkácsy-gyűjteményét a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban. A 180 éve született művészt óriási tisztelet övezi a városban, ahol egykor asztalos inas éveit töltötte.Dr. Bácsmegi Gábor, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum igazgatójának tájékoztatása szerint az emlékév kapcsán egész évben exkluzív események rendezésével tisztelegnek a festőóriás életműve előtt.
– A „városi ernyő alatt” működő békéscsabai kulturális komplexum, vagyis a Munkácsy Negyed intézményei, köztük a Békéscsabai Jókai Színház, a Napsugár Bábszínház, a Békés Megyei Könyvtár, a Csabagyöngye Kulturális Központ, a Munkácsy Emlékház és a Munkácsy Mihály Múzeum összehangolt programsorozattal jelentkeztek az emlékév kapcsán. A jubileumi megemlékezést február 20-án, Munkácsy születésnapján látványos kiállítás megnyitóval és koszorúzással indítottuk. Szeptemberben a Munkácsy Fesztivál részeként a Munkácsy Negyedben felavattuk az Ásító inas szobrot, Miklya Gábor alkotását. De említhetném az idei Évkönyvünket is, amely szintén a Munkácsy tematika köré épül, ezen túlmenően pedig egy gyerekeknek szóló mesekönyv is készül a művész életéről. Az utóbbi két kiadványt december 16-án, az emlékév zárásaként szeretnénk bemutatni a nagyközönségnek.
A főmuzeológus arról is beszámol, hogy egész évben folyamatosan figyelik a nemzetközi és hazai aukciókat, de kiterjedt szakmai kapcsolati hálójukon keresztül is gyakran kapnak információt egy-egy újabb Munkácsy-relikvia felbukkanásáról, amelyeket anyagi lehetőségeik mentén igyekeznek megvásárolni. A gyűjtemény gyarapításához rendszerint nagylelkű mecénások is hozzájárulnak. Így jutottak hozzá nemrég egy bécsi élclap címoldalán megjelent, Munkácsyt ábrázoló különleges karikatúrához, amelyet egyik mecénásuk, Kukucska Róbert vásárolt és ajánlott fel a múzeum számára. A Munkácsyról készült karikatúra 1879-ből származik és a festőművészt paraszti ruhában, kezében fokossal ábrázolja.
– Sikerült megvásárolnunk a Krisztus-trilógia második művéről, a Golgotáról készített rézkarcmásolatot is. Karl Köpping 1888-ban készült alkotása azért is különleges, mert mindkét festő ellátta a kézjegyével, sőt művészi igényű tussal rajzolt portrék is láthatók a szignók alatt, amelyek Munkácsyt és Köppinget ábrázolják. Az egyik legújabb szerzeményünk egy másik rézkarc, amelyet Charles Sedelmeyer műkereskedő készíttetett a Mozart halála című festmény próbaverziója nyomán. Az említett rézkarcmásolatok a XIX. század végén különösen kedveltek voltak, hiszen a világhírű mesterek eredeti festményeinek megvásárlását csak kevesen engedhették meg maguknak. Ráadásul a Munkácsy-művek jelentős része a tengerentúlra, magángyűjtőkhöz került, szinte eltűnt a nagyközönség szeme elől, csakúgy, mint a Mozart halála című festmény, amelyet szintén amerikai gyűjtő vásárolt meg.
A múzeum munkatársai mindenképpen meg akarták szerezni azt a levelet is, amelyet a művész özvegye, Cécile Papier írt a Pesti Napló szerkesztője, Gerő Ödön számára 1907. július 15-én, hozzájárva ahhoz, hogy Munkácsy egyik alkotásáról másolatot készítsenek. A Munkácsy feleségéről alkotott képet erősen befolyásolták azok az irodalmi jellegű életrajzi kötetek, amelyek némiképp torzítva a valóságot, nagyfokú anyagiassággal vádolták az özvegyet és kedvezőtlen színben tüntették fel őt. A múzeum tulajdonába került levél azonban árnyalja a Papierről kialakult képet, hiszen a feleség arról ír a levélben, mennyire örül, hogy Magyarországon méltó módon ápolják a férje emlékét, aki „megtanította őt szeretni”. Amint az igazgató fogalmaz, Cécile Papier egy olyan kivételes művészfeleség, akinek a város hálával tartozik, hiszen voltaképpen az ő adományai alapozták meg a múzeum világszerte egyedülálló Munkácsy-gyűjteményét.
Bácsmegi Gábor hangsúlyozza, hogy Munkácsy máig tartó hatalmas népszerűsége a művész bámulatos tehetsége és az embereket megérintő, könnyebben befogadható témaválasztásai mellett annak is köszönhető, hogy a kor marketingzsenije, a már korábban említett Charles Sedelmeyer volt a munkatársa. A műkereskedő minden lehetséges eszközzel próbálta népszerűsíteni Munkácsyt, tudatosan építve a művész imidzsét, megnyitva előtte az amerikai piacot is. A 180 éve született Munkácsy festményeinek időnkénti felbukkanása jelen korunk művészeti életében is figyelemreméltó eseménynek számít.