Sisakos túra a veszprémi főszékesegyház környékén
Egy várfelújítás kulisszatitkai
Félidejéhez érkezett a veszprémi várnegyed 2025-ig tartó felújítása. A munka ugyan nem állt meg, de kisebb fokozatra kapcsolt, hogy a helyiek, illetve a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programsorozatra látogatók saját szemükkel győződhessenek meg az eddigi eredményekről. A Veszprémi Érsekség ugyanis újra megnyitotta a vár kapuit, és meghirdette az egyedülálló Work In Progress 2023 (WIP ’23) eseménysorozatot, melynek „sisakos” túráin bepillanthatunk az építkezés kulisszatitkaiba is.A barokk kor óta, azaz közel 250 éve nem zajlott akkora léptékű felújítás a veszprémi várban, mint manapság. A 2020-ban kezdődött beruházás ugyanis 18 műemléki épületet, 35 ezer épített és 10 ezer szabadtéri négyzetmétert, vagyis gyakorlatilag a teljes várnegyedet érinti. Az építkezésre a Veszprémi Főegyházmegye több mint 56 milliárd forintnyi támogatást kap a kormánytól. És, mint minden ilyen megaberuházást, ezt is árgus szemmel figyeli a nagyközönség. A legtöbb támadás a Szent Mihály-főszékesegyház „minimalista” átszabása miatt érte az érsekséget, de szárnyra kapott a hír a ferences templom múzeummá való átalakításáról is. Kíváncsiak voltunk, így a Work in Progress, azaz a még építési területen zajló programsorozat keretében mi is fejünkbe nyomtuk a sisakot, hogy saját szemünkkel győződhessünk meg róla, mi is történt az elmúlt időszakban a veszprémi várnegyedben.
Szakik a templomban
Veszprémnek, miként Rómának is, hét dombja van, a lakosság pedig ezekre, és a köztük elterülő völgyekre települt. Vára, melynek első említése – Bespremiensis castri – 1206-ból való, a várhegy csaknem függőleges sziklafallal határolt gerincére épült, és stratégiai pontként rengeteg támadásnak volt kitéve. Pusztította a tatár, a török, de földrengés és tűzvész is. Ma látható formája a XVIII. században alakult ki.
Bár a XX. század elején az épületek már átestek egy részleges felújításon, ez korántsem volt olyan volumenű, mint a most zajló komplex beavatkozás, amelynek keretében már látogatható lett a Biró-Giczey Ház, a Körmendy Ház, az Érseki Palota és a Szent Mihály-főszékesegyház egyes terei. Sisakos túránkat ez utóbbi, legnagyobb vitát kiváltó épületben kezdjük, kísérőnk dr. Nagy Veronika művészettörténész, múzeumigazgató, a WIP ’23 egyik kurátora, aki egyszerű és logikus magyarázatot ad arra a kérdésre, hogy miért is kaptak fehér vakolatot a templom falai:
– A felújítás előtt szinte mindenki azt hitte, hogy a falfestések az 1907 és 1910 között lezajlott átalakítás eredményeképp kerültek a templom falára. Amikor aztán elkezdődött a komplex állapotfelmérés, köztük a falképek vizsgálta, az a meglepő eredmény született, hogy nem a XX. század eleji Szirmai Antal-féle kifestést látjuk, hanem egy 1975 és 1978 közötti „rendbe rakást”. Ez akkoriban azt jelentette, hogy felvonultak egy kisipari festőcég dolgozói, és előbb spaknival felérdesítették a felületet, majd egy vastag ecsettel újrafestették a képeket, már ahogyan tudták. Mindemellett nem freskótechnikával dolgoztak, így hiába volt viszonylag fiatal a kifestés, már olyan rossz műszaki állapotban leledzett, hogy a restaurálásuk rengeteg időt és pénzt emésztett volna fel. Mérlegelni kellett tehát, hogy az óriási kormányzati támogatást szabad-e egy 60-as, 70-es évekbeli KTSZ munkájára költeni. Azt gondolom, nem lett volna józan döntés. Amit most látunk, valójában nem más, mint egy védőréteg, amely alól később mind a legutóbbi, mind pedig az 1907–10-es átfestés feltárható.
És hogy miért kellett lecserélni a templom üvegablakait? A válasz tulajdonképpen erre is logikus. Mivel a XX. századi eleji, Waltherr Gida által tervezett neogótikus üvegablakok többsége a II. világháborúban megsemmisült, az 1950-es években új ábrázolásokkal pótolták őket. A megrendelő érsekség szándéka azonban az volt, hogy ezeket az öt-hat különböző stílusban festett, Sztehlo Lili készítette üvegablakokat lecseréli, azokat pedig restaurálás után múzeumban állítja ki. Így a templomot most Wölfinger Barnabás és Hegyvári Bernadett üvegtervező iparművészeknek az eredetiek motívum- és formavilágát idéző, színes alkotásai díszítik.
Szoborsztori
Vezetett túránk következő állomása a főszékesegyház szomszédságában épült, 1727-ben felszentelt ferences templom. Vegyes érzésekkel lépünk be kapuján, hiszen alig néhány hónappal ezelőtt ennek felújításról is furcsa pletykák kaptak szárnyra. A legfőbb kifogás, hogy múzeumot csináltak az egyhajós templomból, hiszen padjait eltávolították, helyükre pedig kövekkel feltöltött fakeretbe olyan szobormaradványokat állítottak, amelyek egykor a templom díszei voltak. Nos, padok valóban nincsenek, szobrok azonban annál inkább! Ám a valóság itt is prózai, ez is egy szükségmegoldás, ha úgy tetszik, munkaközi állapot.
– A templom falképeinek restaurálása 2012-ben megtörtént, így most a barokk padok felújításán volt a sor. Amíg ezeken a farestaurátor kollégák dolgoznak, helyükre a Szentháromság-szobor eredeti, szintén restaurálásra szoruló figurái kerültek. Kiderült ugyanis, hogy valamikor az 1990-es években az emlékmű mindegyik szobrát kicserélték és műkő másolatokkal pótolták. Erről azonban nem volt semmilyen dokumentációnk, fogalmunk sem volt, hol vannak az eredetiek, így elkezdődött utánuk a nyomozás. Végül a vár tövében, egy iskola kerítésében, borostyánnal benőve találtunk rájuk. Hogy a rossz állapotú, mállékony mészkőből készült figurák mihamarabb biztonságos helyre kerüljenek, behoztuk őket az üres templomba, ahol a kőszobrász-restaurátorok megkezdték vizsgálatukat, tisztításukat és konzerválásukat. Most tartunk ott, hogy immár kockázat nélkül szállíthatóak, így hamarosan egy kiállításon láthatjuk őket viszont. A ferences templom pedig a felújítás után természetesen visszakapja eredeti funkcióját, azaz újra templom, méghozzá állandó szentségimádási helyszín lesz – önt tiszta vizet a pohárba Nagy Veronika.
Intim terek
Következő helyszínünk a székesegyház és az Érseki Palota között megbúvó kicsiny Gizella-kápolna, melynek építéséről bájos legenda kering a városban. A történet szerint amikor a pogányok megtámadták a veszprémi várat, csupán Gizella királyné tartózkodott benne, aki fényes feszülettel integetve terelte a várba vezető egyetlen biztonságos ösvény felé a hírre visszatérő királyt. A szerencsés megmenekülés emlékére István kápolnát emeltetett arra a helyre, ahonnan Gizella integetett, és feleségéről nevezte el. Persze ma már tudjuk, hogy az épület eredetileg valamikor később, a XIII. században épült kétszintes palotakápolnaként, melynek alsó szintjét – benne bizánci stílusú, hazánkban a legrégebbiek közé tartozó, apostolokat ábrázoló freskóival – a személyzet, emeleti részét pedig a mindenkori király vagy püspök használta szakrális térként. Most abban a kivételezett helyzetben vagyunk, hogy megnézhetjük ezt a felső kápolnát, sőt, a mindenkori érsek magánáhítatának helyiségét, az Érseki Palota felállványozott barokk magánkápolnáját is, ahol a falképek kutatásán ma is folyamatosan dolgoznak a restaurátorok. Megnyíltak ugyanakkor a palota már helyreállított belső terei is, így megcsodálhatjuk többek között a bécsi Johann Cimbal 1772-ben festett mennyezeti freskóit, az egyedülálló püspöki arcképcsarnokot, illetve azt a – mások mellett Rubens-, Tiziano– és Tintoretto-festmények alapján készített – metszetgyűjteményt, amelyet Koller Ignác püspök Párizsban vásárolt gyűjteménye számára.
Sétánk vége pedig még egy meglepetést tartogatott: senki sem gondolná, de a várbéli épületek mindegyikéhez tartozik egy, jellemzően a bástyafal mögött meghúzódó kicsiny kert is, amelyek közül már most több nyitva áll a látogatók előtt. Mindenképp érdemes ezek egyikében megpihenni, és gyönyörködni az elénk táruló pazar veszprémi panorámában!