Empátia, inspiráció és műfajok találkozása Fehérvárcsurgón
Együtt élni a zenével
Július 9. és 15. között klasszikus zenei mesterkurzus költözik a fehérvárcsurgói Károlyi-kastély falai közé, amelynek zeneóráit és koncertjeit a nagyközönség is szabadon látogathatja. Az Echo Nyári Akadémián folyó elmélyült műhelymunkáról, az oda-vissza ható inspirációról és a koncerttermekben felcsendülő zene szépségéről Fülei Balázs zongoraművésszel, az akadémia alapítójával és művészeti vezetőjével beszélgettünk.– A tanítás vágya, az inspiratív műhelymunka igénye hívta-e életre a nyári akadémiát, vagy hogy legyen egy új, izgalmas vidéki koncerthelyszín? Vagy akár mindez együtt?
– Leginkább az, hogy olyan műhelyt szerettem volna alapítani, ahol mindenféle megalkuvás és kötöttség nélkül folyhat egy héten át a klasszikus zene oktatása. Nyolc évvel ezelőtt Károlyi Angelica asszony meghívására látogattam el a Károlyi-kastélyba; úgy éreztem, jobb helyszínt nem is találhatnék az akkor még csak tervben létező nyári akadémia számára. A látogatás 2016 márciusában történt, júniusban Varga István és Kováts Péter művésztanár kollégáimmal rekordidő alatt szerveztük meg az első mesterkurzust, amelyen már tizenegy hallgató vett részt. Azóta is mi hárman tanítunk, közösen állítjuk össze a programokat. A nyári akadémia inspiratív légkörének köszönhető az Auer trió is, az első mesterkurzus idején közös koncertre készültünk, a próbák alatt pedig szinte szavak nélkül megértettük egymást. A tapasztalat szerint igen jó jel, ha a próbákon nincs sok beszéd, a koncert után egyértelmű is volt mindannyiunk számára, hogy folytatni szeretnénk a közös munkát.
– Kik juthatnak be a mesterkurzusra: van valamiféle előszűrő, elbírálás?
– Professzionális fiatal zeneművészeket várunk, többnyire a 18–30 éves korosztály érkezik hozzánk. Alapvetően ez hangszeres mesterkurzus, a program gerincét a hangszeres órák adják, emellett tartunk speciális előadásokat, a hallgatók fellépésével délutáni kamarakoncerteket, esténként pedig klasszikus értelemben vett hangversenyeket. A nyári akadémia minden programja nyitott a közönség számára: ha valaki egy csellóórát szeretne meghallgatni, vagy zenetörténész által tartott, zenével illusztrált előadást, azt is megteheti. Itt együtt lehet élni a zenével, miközben fontosnak tartjuk, hogy az a húsz fiatal, aki részt vesz a mesterkurzuson, nyitott szívvel érkezzen és kapcsolódjon a többi résztvevőhöz, mesterhez, hallgatóhoz egyaránt a zenén keresztül.
– Ez a nyitottság lehet a beszélgetés elején említett ideális művészetoktatás kulcsa?
– Egy fiatal művész ragaszkodik a tanárához, bármilyen technikai vagy művészi megoldással kapcsolatban kérdése van, azonnal hozzá fordul, ám erre év közben, a kapkodós, sietős egyetemi hétköznapokban kevés az idő. Az egy héten át tartó intenzív nyári kurzuson azonban lelassul az élet, és inspiráló elszigeteltségben folyhat a munka. A zeneművészet elmélyült tevékenység, a valódi munkához tényleg időre és nyugodt körülményekre van szükség, a kastélyban töltött napok éppen erre adnak lehetőséget. És van még egy igen fontos szempont: év közben többnyire szobányi méretű termekben gyakorlunk és tanítunk, a hallgatóknak jó ha havonta adódik egy-egy fellépés. A gyakorlótermekben csak utalni tudunk arra, hogy azt a bizonyos darabot, amin éppen dolgozunk, koncertkörülmények között hogyan kellene előadni. Egy jó akusztikájú teremben azonban a zenész játéka is megváltozik: más lesz az időkezelés, másra kell helyezni a hangsúlyokat, mást kell kiemelni vagy éppen elrejteni a játékban, megváltozik a szólamok aránya is. A Károlyi-kastély tágas tereiben nagyon jól lehet ezzel dolgozni, hallgatni, hogy mi történik a hanggal. Ráadásul az együttlét rábírja őket arra, hogy eltávolodjanak a saját nézőpontjuktól, és más szemszögből lássanak rá a felvetődő művészi vagy éppen technikai kérdésekre. Egy héten át együtt vagyunk, együtt étkezünk, rengeteget beszélgetünk, és a fiatalok bármilyen kérdésre azonnal választ kaphatnak. Ez nekünk, oktatóknak igen kimerítő, ugyanakkor fel is tölt teljesen: új ötletekkel, új gondolatokkal gazdagodunk. Vagyis az inspiráció oda-vissza hat.
– Fiatalon, huszonnyolc évesen kezdett tanítani a Zeneakadémián, miközben világszerte, a New York-i Carnegie Halltól a bécsi Konzerthauson át az amszterdami Concertgebouw-ig a legnevesebb pódiumokon adott koncerteket. Hogyan fér meg a tanítás és a zongoraművészi szólókarrier egymás mellett?
– Sokszor hallom művész kollégáim nyilatkozataiban, hogy náluk az előadó-művészet és a tanítás kiegészíti egymást. Engem ez a válasz mindig elgondolkodtat. Szerintem két, egymásnak ellentmondó attitűdről van szó, hiszen a koncertezés vitathatatlanul exhibicionista műfaj, a művészi önkifejezés, a közléskényszer munkál az emberben. A művész számára ez életforma, az egész életét kitöltő tevékenység, amit egészen biztosan élvez is. A tanítás során ugyanakkor az exhibicionista énünket tökéletesen háttérbe kell szorítani. Rá kell hangolódni a fiatal művész személyiségére, meg kell érteni, milyen a hozzáállása, a felkészültsége, milyen lehetőségek rejlenek benne. A tanárnak egy félperces zongorajátékból már át kell látnia, hogy hová juthat el a hallgatóval öt nap vagy akár egy év alatt. Ez igen nagy fokú empátiát igényel, és nem kis energiát. Az aprólékos munka azonban kifizetődő, sokan jönnek el újra hozzánk: az Egyesült Államokból, Svájcból, sőt Indiából is vannak visszatérő hallgatóink.
– Az idei mesterkurzuson nemcsak klasszikus zenei koncerteket tartanak, megjelenik a népzene is. Hogyan illik e két műfaj a tematikába?
– Fontosnak tartom, hogy kicsit kilépjünk a klasszikusok világából. A népzenei koncerteken hallott rögtönzésekre, díszítésekre visszautalhatunk a klasszikus hangszeres órákon, ahogyan a tematikus koncertélményeket is megidézzük a közös munka során. Vizeli Máté és a Küküllő Banda koncertje pedig azért jelenik meg a programkínálatban, mert a Kodályt és Bartókot ismerő és zenéjüket előszeretettel játszó külföldi művészek nem ismerik az autentikus népzenénket mint az említett zeneszerzők számára oly fontos ihlető forrást. Ugyanakkor a klasszikus zenei hangversenyek adják a program gerincét, minden este lesz ilyen: említhetném a július 12-i Bach-koncertet, amely előtt délután Fazekas Gergely zenetörténész Bachról mint tudós zeneszerzőről tart előadást, Bánki Berta fuvolaművésszel, Langer Ágnes hegedűművésszel, Varga Istvánnal pedig Bach-műveket játszunk. Vagy a péntek esti koncertet, amelyen a zenetörténet egyik fontos trilógiáját, Beethoven utolsó három zongoraszonátáját játszom majd el. Július 13-án és 14-én a délutáni kávékoncerteken a résztvevők lépnek fel a Liszt-díjas Kovalszki Mária és Dani Imre zongoraművész közreműködésével, és vendégünk lesz Lendvai Tamás arany- és ezüstkoszorús hangszerkészítő-mester, valamint Terray Boglárka is, aki érdekes zeneelméleti előadással készül. A mesterkurzus végén, az utolsó est zárókoncertjén pedig minden hallgató lehetőséget kap a fellépésre – ez fontos visszajelzés lesz nekünk, mi mindent tanultak és merre fejlődtek a közösen töltött egy hét alatt.