A projekt a TÁMOP 3.2.8/B/08/KMR-2009-0003. Múzeumok Mindenkinek Program részeként, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap 7 millió Forintos támogatásával valósult meg. Ennek köszönhetően az Iparművészeti Múzeumban 2010. tavaszán 83 új, játék témájú foglalkozás zajlott le, amelyeken az együttműködő 6 budapesti oktatási intézményből összesen 1432 diák vett részt. Az új, Európai Unió által támogatott múzeumi projekt keretében a múzeumi ismeretátadás módszereinek és eszközeinek köre kibővült, a hagyományos tárlatvezetési és feladat megoldási formák mellé beépült a játékszerekkel történő gyakorlati tanítás, a játékokra és a játszásra alapozó interaktív művészeti, matematikai és vizuális nevelés.

A TÁMOP 3.2.8/B/08/KMR-2009-0003. pályázati projekt keretében történt fejlesztéseknek köszönhetően megújult az Iparművészeti Múzeum múzeumpedagógiai részlege, jelenleg 8 új tematika, új taneszközök és infrastrukturális feltételek állnak rendelkezésre, így a projekt sikeres befejezése valójában a játékos múzeumpedagógiai program széles körű közoktatási hasznosításának kezdetét jelenti. A tematikus múzeumpedagógiai kínálatba például beépült az új „Történelmi játékok” és a „Játékos időutazás” játéktörténeti és kerámia műhelyfoglalkozás, a „Kockaforgató” múzeumi matek óra és a „Formabontó kocka” múzeumi rajz és vizuális óra, így a múzeumi tanórákon a felső tagozatos általános- és középiskolások szó szerint játszva tanulhatnak.

Az infrastrukturális fejlesztés keretében az Iparművészeti Múzeum 2. emeletén kialakításra került egy tágas múzeumpedagógiai tanterem, egy kerámia műhely, valamint egy tanulmányi célú bemutatóhely. Ez utóbbi tanulmányi vitrinben jelenleg a játék órákhoz kapcsolódóan a Rubik Kocka inspirációjára külföldön tervezett és készített, itthon ritkaságnak számító és nem közismert design tárgyak és rejtvényjáték különlegességek láthatók. Ilyen pl. Tony Fischer „Ball in Cube” játéka, Anthony Greenhill „Tetrahedron” játéka, Hidetoshi Takeji „Rubik’s Mirror Cube Blocks” játéka, valamint Rubik kocka táska, tornacipő, ébresztőóra, pen-driver, fülbevalók és mandzsettagombok, és az egyedi Rubik Emlékérem. A szemléltető háttér fejlesztése mellett fontos hangsúlyt kapott a programban az interaktivitás lehetőségeinek növelése, a speciális játék taneszköz készlet kialakítása és a kerámia műhely beindítása. Ennek köszönhetően a játékos tanórákon a diákok rendelkezésére áll egy, a Rubik Kocka újratervezésével kialakított óriási dinnye-kocka építőjáték és a térgeometriát szemléltető, logikai feladványként is kitűnő táblás társasjáték készlet. Ezen kívül a tanteremben kipróbálhatók a Rubik rejtvény játékok: többek között a 2x2x2-es, 3x3x3-as, 4x4x4-es és az 5x5x5-ös Rubik Kocka, a Rubik Kígyó, a Rubik Triamid, a Rubik’s Magic, a Rubik Gubanc, valamint kézbe vehetők a különleges ördöglakatok, puzzle-k, csavaros logikai és rejtvény játékok. Mindemellett a kerámia műhelyben és a tanterem kreatív lehetőségeit kihasználva a diákok maguk is készíthetnek alkotásokat, pl. különleges sakkfigurákat, kockákat, optikai és matematikai játékokat – a múzeumban elsajátított új ismereteikre és saját kreatív fantáziájukra építve.

A Fordul a kocka! Játékos tanórák az Iparművészeti Múzeumban című múzeumpedagógiai program 2010. őszétől folyamatosan várja az általános- és középiskolás korosztályokat, a szervezett múzeumlátogató diákközönséget!

További információ és jelentkezési lehetőség: Joó Emese múzeumpedagógiai csoportvezető, 4565-140 és 70-508-7578, valamint az Iparművészeti Múzeum honlapján keresztül: http://www.imm.hu/muzeumpedagogia