Fotó: shutterstock, készítette FREEDOMPIC
Hirdetés

Az MTVA Sajtóadatbankjának portréja:

A Milánó közelében fekvő Piacenzában született egyszerű olasz családban. Iskolás éveiben lenyűgözte a színház és a mozi varázslatos világa. Már sikeres divattervező volt, amikor bevallotta, hogy ha mindent elölről kezdhetne, filmrendező lenne, bár tisztában van azzal, hogy ma a színház és a mozi világa is a lábai előtt hever.

Kamaszként olvasta el A. J. Cronin Réztábla a kapu alatt című orvosetikai kérdésekkel foglalkozó világhírű regényét, és úgy döntött, orvos lesz. A középiskola elvégzése után meg is kezdte tanulmányait a milánói egyetemen, de végül két év után otthagyta az egészet, és csatlakozott a sereghez. A katonai szolgálat után 1957-ben a milánói La Rinascente áruházban kapott állást, divatbábukat öltöztetett, divattervezők között mozgott, és igyekezett kifürkészni a vásárlók kifürkészhetetlen szokásait.

Megismerkedett Nino Cerruti divattervezővel, és nyolc évet töltött mellette asszisztensként. Minden előtanulmány nélkül tervezte meg Hitman nevű kollekcióját, amellyel berobbant a divatvilágba. Stílusával felhívta magára az Ungaro és Zegna divatházak figyelmét is. Egyre inkább szűknek érezte a rendelkezésére álló kereteket, a saját lábára akart állni. Szerencsés fordulat volt az életében, hogy találkozott a nála tizenegy évvel fiatalabb Sergio Galeotti üzletemberrel, akivel önálló stúdiót nyitott a divatos Corso Venezián. 1974-ben óriási sikerrel mutatták be kollekciójukat, amelyen már ott ékeskedett a fekete alapon fehér betűkkel írott Armani márkanév.

Armani szokatlan összefüggésben használt szokatlan anyagokat és kombinációkat. A férfiak számára egészen új stílust alakított ki, a lazán elegáns, lekerekített formákat pontosan szabott, kiváló minőségű anyagokkal társította. Mintha egy szobrász érintette volna meg a kelméket, újraértelmezte a hagyományos öltönyt, megszüntette a szigorú, merev „begomboltságot”, s még a kiváló angol gyapjúból is olyan kényelmes zakókat tervezett, mint a selyempizsama. A vállakat csapottabbra vette, a hajtókák keskenyebbek és hosszabbak lettek, a gombolás lejjebb költözött, így az alacsony férfiak magasabbnak látszottak, a magasak pedig még magasabbnak.

1975-ben a nők számára is előrukkolt egy határozott, férfiasabb stílussal. Cégéhez kommunikációs igazgatóként csatlakozott testvére, a stílusikon Rosanna Armani, aki korábban modellként vált ismertté. Az amerikai piac számára 1980-ban megtalálta cége legtökéletesebb reklámarcát Richard Gere filmszínész személyében, akinek ruhatárát Armani tervezte az Amerikai dzsigoló című filmhez. A filmvilághoz való szoros kötődését mi sem bizonyítja jobban, mint hogy kétszáznál is több filmhez tervezett ruhákat.

Armani volt az első divattervező, aki hírességeket kért fel ruhái bemutatására és népszerűsítésére rangos eseményeken. Elsőként 1988-ban a Los Angeles Lakers edzője, Pat Riley állt kötélnek. Azóta már Armani öltözteti a filmsztárokat Gwyneth Paltrow-tól Julia Robertsig, Michelle Pfeiffertől Beyoncén, Cate Blanchetten, Clive Owenen, Reese Witherspoonon át George Clooneyig. Szintén az ő fejéből pattant ki, hogy az Oscar-díjkiosztó vörös szőnyegén Hollywood legnagyobb sztárjai ruhakölteményeiben parádézzanak, de a hírességeknek ezért soha egy fillért sem fizetett. A márka 2006-ban hatalmas nyilvánosságot kapott, amikor felkérték Tom Cruise és Katie Holmes esküvői ruháinak tervezésére, majd számtalan sztár színpadi megjelenését tette még ragyogóbbá ruhakölteményeivel, így Lady Gagáét a Monster Ball és a Born This Way turnén, de a Grammy és a MTV Video Music Awards díjátadókon is gyönyörködhetett kreációiban a közönség.

Mára valóságos birodalmat épített ki, palettáján a férfi és női ruházaton kívül különböző kiegészítők, lakberendezés, parfüm, szemüvegek, sőt konyhai mosogatók is szerepelnek, de kávéházlánca és szállodája is van. A fiatal vásárlók meghódítására olcsóbb, de hasonlóan igényes kidolgozású ruhák forgalmazására született az Emporio Armani.

A divatcézár tervezte a 2012-es londoni olimpiai játékok olasz küldöttségének ruháját. Már korábban is dolgozott sportolókkal, alsóneműit David Beckham futballista és Rafael Nadal teniszező is reklámozta. A dúsgazdag tervező az Olimpia Milano kosárlabdacsapat tulajdonosa.

2015-ben állandó múzeumot nyitott Milánóban, amelyben régebbi és új kreációi kaptak helyet, emellett bemutatták terveinek rajzait, a divatbemutatóiról készült fényképeket és filmeket.

Amikor arról kérdezték, hogyan viseljék a sztárok ruhakölteményeit, hogy megjelenésük ragyogó és káprázatos legyen, így válaszolt: „Elengedhetetlen az elegancia, hiszen a varázslat az eleganciából származik. Egyben legyen stílusos és időtlen, de semmiképpen nem túl trendi. Sem a ruhának, sem viselőjének nem szabad erőlködést sugallnia, nélkülözhetetlen a felszabadultság és a magabiztosság. A ruhának a sztárt kell láttatnia, nem az öltözetet, és kiemelni az egyéniséget. És természetesen Armanit kell választani.”