Tours-i Szent Márton püspök a Római Birodalom Pannonia provinciájának Savaria (Szombathely) városában született Kr.u. 316 körül. A legenda szerint éppen szülőháza fölött áll a mai szombathelyi Szent-Márton templom.

Hirdetés

A római lovasság egykori katonája leginkább jócselekedeteiről vált ismertté, kiváltképp arról az esetről, amikor kardjával kettévágott köpenyének egyik felét egy rongyokba burkolózó koldusnak adta a tél közepén.

Megkeresztelkedését követően végleg letette a kardot: „Krisztus katonája vagyok, nem szabad harcolnom” – mondta.

Hosszú élete során mindvégig állhatatosan szolgálta a kereszténységet, pogány falvakban végzett hittérítő munkáját gyógyulások és csodák kísérték.

El Greco: Szent Márton és a koldus
Fotó: Wikimedia Commons

397. november 11-én, a franciaországi Tour városában helyezték végső nyugalomra. Halálát követően kultusza gyorsan terjedt.

Földi maradványait Franciaországban őrzik, de koponyacsontjának egy kisebb darabját 1913-ban Tours akkori érseke Szombathely városának ajándékozta. A csontot tartalmazó ereklyetartót (hermát) a Sarlós Boldogasszony-székesegyházban helyezték el.

A Szent Márton nevéhez kapcsolódó egyik legismertebb legenda szerint, amikor 371-ben a franciaországi Tours püspökévé kívánták választani, minden erejével tiltakozott a magas egyházi pozíció ellen. Hívei elől még egy libaólban is megpróbált elrejtőzni, ám a hangosan gágogó szárnyasok elárulták őt, így végül elfogadta a felkérést.

Egyebek mellett ez a generációról generációra öröklődő történet táplálja az Európa-szerte elterjedt Márton-napi népszokásokat.

A keresztény kultúrkörben Márton-napján, a karácsonyt megelőző 40 napos böjt előtti utolsó ünnepnapon lakomákat, bálokat, vásárokat rendeztek. Ilyenkor bizonyos házi munkák elvégzését is tiltották, mert úgy tartották, hogy a takarítás, mosás és teregetés a jószág pusztulását okozza.

Fotó: ShutterStock (illusztráció)

November 11-én az ünnepi menü jellemzően libafogásokból, főként libalevesből, töltött libanyakból, libasültből és a papnak ajándékozott „püspökfalatból” állt, mert „aki Márton-napon libát nem eszik, egész éven át éhezik”.

Ezen a napon az ünneplők a lúdvacsorára újborral koccintottak, hogy egészséget töltsenek a poharukba.

De az év végéhez közeledve, november 11-én nemcsak a sült libacomb elfogyasztására vártak, hanem a mezőgazdasági munkák befejezését követően már az adventre, a karácsonyi ünnepkör időszakára is készülődtek.