Meghalt Giorgio Armani
91 éves korában elhunyt az olasz divattervező, aki negyven fölött kezdte el felépíteni több milliárd dolláros birodalmát – adta hírül az Index.
Metszően kék szemek, napbarnított bőr, hófehér haj, sötétkék póló és szövetnadrág, sugárzó magabiztosság – ezek voltak a világ egyik legismertebb és legsikeresebb olasz divattervezőjének az ismertetőjegyei. Giorgio Armani úgy teremtett több milliárd dolláros birodalmat, hogy csak negyvenévesen tudta elindítani a saját vállalkozását, amihez eladta a VW Bogarát, és az első ruhákhoz kézzel festett pöttyöket az anyagra, mert nem engedhette meg magának a drágább, mintás textileket. Pár év után mégis a legnagyobbak között emlegették, könnyen be lehetett azonosítani, ha egy filmben az ő ruháit viselték a szereplők, és az 1980-as évek sikeres üzletembereit (férfiak és nőket egyaránt) a lezser elegancia jegyében megszabadította a merev öltönyök és kiskosztümök béklyójától. Neve ennek ellenére a luxus szinonimája lett, és a XX. század második felének meghatározó, legendás divattervezői közül ő volt talán a legszigorúbb, legszikárabb karakter.
Giorgio Armani 1934. július 11-én született Piacenzában, középosztálybeli család középső gyerekeként. Édesanyja háztartásbeli volt, apja egy szállítmányozási cég könyvelője. Gyerekként élte át a második világháborút és a szövetségesek bombázásait. Giorgio kilenc éves volt, amikor a barátaival találtak egy adag lőport, és amikor felgyújtották, olyan súlyosan megsérült, hogy másfél hónapra kórházba került. Fennállt a veszélye annak, hogy látása maradandóan megsérült, és az élmény hatására úgy döntött, hogy orvos lesz. A háború után az apja rövid időre börtönbe került a fasizmusban való részvétele miatt, és a család Milánóba költözött.
„Nagyon szerény körülmények között éltünk. Azért szeretem annyira a munkámat, mert egy olyan világban alkothatok, amiről soha nem gondoltam volna, hogy a része leszek, egy világ, amit csak a filmeken láttam, amikről a könyvekben olvastam”
– emlékezett később vissza a nehéz kezdetekre.
Miután 1953-ban leérettségizett, el is kezdte az orvosi egyetemet, de három év múlva be kellett vonulnia katonai szolgálatra. A leszerelése után kirakatrendezőként dolgozott a milánói La Rinascente üzletházban, majd üzletkötő lett. Még mindig csak huszonéves volt, de az üzleti utak világlátottá és magabiztossá tették, Indiától az Egyesült Államokig sokfelé megfordult. 1965-ben az olasz textilmágnás, Nino Cerruti cégéhez került, itt már divattervezéssel foglalkozott, és szabadúszóként másoknak is dolgozott. Az Armani név először 1974-ben bukkant fel a Sicons bőr ruházati cikkeket gyártó cég termékein, egy évvel később pedig Giorgio Armani S.p.A. néven saját divatcéget alapított.
Armani már elmúlt negyven, amikor saját lábra állt, a cégalapításról élettársa, Sergio Galeotti győzte meg. A kiváló üzleti érzékkel megáldott Galeotti vitte a pénzügyeket, Armani pedig a kreatív feladatokat vállalta magára. Először egy férfiaknak készült, laza, mégis elegáns öltönykollekciójával hívta fel magára a figyelmet, majd egy évvel később rukkolt elő a női kollekciójával.
„Én voltam az első, aki egy kicsit lágyított a férfiak megjelenésén és keményített a nőkén. A férfiaknak nőknek szánt anyagból terveztem viselet, és a férfi divatból pedig elloptam azt, amit a nők akartak, amire szükség volt – így született meg a power suit.”
