A miskakancsó ihlette az oszakai világkiállítás magyar kabaláját
Miska hamarosan Japánba utazik
Főként a hazai néphagyományok előtt tiszteleg, de a modern japán kawaii stílust is megidézi a sötétrózsaszín ruhás bajuszos Miska, a 2025-ös oszakai világkiállítás magyar kabalafigurája, amelyet a miskakancsó ihletett.A nemzetek sokszínű kultúráját népszerűsítő, április 13. és október 13. között megrendezendő világkiállítás magyar kabaláját inspiráló miskakancsó egy olyan stilizált huszárt ábrázoló borosedény, amelynek süvege egyben a cserépedény kiöntője is. A mázas kancsónak egyetlen hosszú, függőleges füle van. Elmaradhatatlan dísze a hasán kanyargó kígyóminta és sújtássor, amelyek a miskakancsó fő motívumaiként jelennek meg. Ugyanakkor a jellemzően a XIX. század 40-es, 50-es éveiben Kelet-Magyarországon, főként a Közép-Tisza-vidékén készült tárgyak mintázata némileg eltér egymástól, a rajtuk lévő kisebb motívumok egyediek.
A legkorábbi ismert darab az 1820-as évekből származik. A leghíresebb mezőcsáti mellett más híres fazekas központokban, többek között Tiszafüreden és Mezőtúron, de időnként Debrecenben és Hajdúszoboszlón is készítettek miskakancsókat. A magyar néprajzi lexikon szerint az egyik legkreatívabb mezőcsáti mester Rajczy Mihály volt, aki a XIX. században a helyi fazekasok több generációját is alkotásra ösztönözte.
Mivel a miskakancsót egykor esküvőkön, keresztelőkön és közösségi ünnepeken a bor kínálására használták, a magyar tradíciók éltetésének szimbólumává vált. Az Expo 2025 Magyarország Facebook-oldalán megosztott bejegyzés szerint: „Miska alakjában jelképezi a közös szokások, hagyományok megtartó erejét és a közösség fontosságát – mindazt, amit a Magyar Pavilon is képvisel a világkiállításon.”
A modern japán kawaii kultúra
A japán kawaii szó jelentése: csinos, bájos, kellemes, de manapság gyakran cukinak fordítják. A kawaii kultúrát színes és játékos tárgyak, ruhák, figurák jelenítik meg. Ilyen például a kerekarcú, masnit viselő, száj nélküli fehér cica, a világhírű japán Hello Kitty mesefigura, amely az 1970-es években kirobbant divathullám terméke.
Az aranyos, gyermekkorra emlékeztető tárgyak kultusza különösen népszerű a felkelő nap országában, voltaképpen a kultúra szerves része, számos területre kiterjed a divattól a művészeteken át a dizájnig. A kawaii minták iránti rajongást a 80-as, 90-es években a felelősségekkel teli felnőttkor ellen lázadó japán nők is előszeretettel terjesztették.