Hirdetés

Monet-kultusz van – helyesen. Nemrég mutatták be a festőről szóló filmet – Ross King bestsellere alapján –, és nemrégiben megjelent egy krimi is az ő alakjával a középpontban. A műfajban alkotó írók általában szeretik a valóságban is létező helyszíneket, és ezek közül is sok esetben játszódnak bűnügyi történetek múzeumokban, művészettel kapcsolatos helyeken. Mindezek közül kiemelkedik egyediségével a Fekete vízililiomok, amely Givernybe, a Claude Monet legendás otthonának, kertjének helyt adó normandiai kisvárosba kalauzolja el az olvasót, de az események elvezetnek Vernon és Rouen legendás, Monet-képeket őrző múzeumaiba is. A roueni egyetemen oktató szerző már a bevezetőjében jelzi, hogy a helyszínnel és a festővel kapcsolatos leírásai valóságosak, és ez a körülmény a művészet iránt is érdeklődő olvasót eleve lebilincseli. Ám mégiscsak egy világsikert aratott krimiről van szó, amely időfelfogása csavarosságával, bizonyosan minden olvasóját megtévesztve, hallatlanul izgalmas történetet kerít művészi közege köré. A deus ex machina szinte kitalálhatatlan, így aztán a megoldás is teljesen váratlan. A kiváló olvashatóságot Domonkos Eszter igen stílusos, gördülékeny fordítása teszi még élményszerűbbé.