Nézőtéri varázs
Szeptemberben hivatalosan is elindult az Emberi Erőforrások Minisztériuma által felügyelt Lázár Ervin-program (LEP), amelynek célja, hogy évente legalább egy alkalommal minden magyarországi általános iskolás eljusson kulturális intézménybe. A tavaszi tesztüzem zászlóshajója a Pesti Magyar Színház volt. Zalán János igazgatóval a tapasztalatokról és a jövő kihívásairól beszélgettünk.– Mik voltak a legfőbb feladataik?
– A LEP pilotprogramja 2019. május 1. és június 15. között zajlott le. Három előadáson 1650 gyereket és 132 kísérő pedagógust fogadtunk. Vagyis összesen másfél hónapunk volt arra, hogy kidolgozzunk egy sosem volt, a jövőben mások számára is követhető struktúrát, illetve kitaláljuk annak rendszerét, hogy ez a rengeteg gyerek és a kísérőik miképpen jutnak el hozzánk, a színházlátogatáson túl milyen élmények érik még őket a fővárosban, hogyan közlekednek, hol és mit esznek, és aztán persze hogy mennek haza. A Lázár Ervin-program kísérleti szakaszában három előadást kínáltunk három különböző korosztálynak: a Tündér Lala a 6–12, az Időfutár a 10–14, a Suncity – Holnap tali! musical pedig a 13–14 éveseknek szólt. Ezenkívül megterveztük többek közt a LEP grafikai megjelenítését, kitaláltuk az iskolák jelentkezési lapját, foglalkoztunk autóbuszbérlési, vasúti és tömegközlekedési kérdésekkel, felvettük a kapcsolatot a kiegészítő élményeket biztosító múzeumokkal, így a Hadtörténetivel, az Iparművészetivel, az Országházzal és a szentendrei skanzennel, külön honlapot hoztunk létre a program számára, az elszámolás érdekében kiépítettünk egy komplett gazdasági-jogi struktúrát, és még hosszan sorolhatnám.
– Mind az utazás, mind a színházjegyek, illetve a múzeumi belépők ingyenesek voltak a részt vevő iskolai csoportok számára. Miből tudták mindezt finanszírozni?
– Mindent saját forrásainkból előlegeztünk meg, és türelmesen várjuk, hogy az utófinanszírozás utolsó részleteit is lassan megkapjuk.
– Milyen visszajelzéseket kaptak a pedagógusoktól és a sok esetben színházat-múzeumot kívülről-belülről is most először látó diákoktól?
– A negyvenöt fogadott csoport elsősorban Pest megyei településekről érkezett, de jöttek gyerekek Borsodból, Felsődobszáról is, közülük a legtöbben még sosem jártak színházban, sokuknak „szép” ruhája sincs. Csupa hátrányos helyzetű, nagy többségében roma származású tanuló köszönhette első fővárosi élményét, ideértve akár a metrózást is, a Lázár Ervin-programnak. Mindezért a tanárok is rendkívül hálásak voltak. Számtalan pozitív visszacsatolás érkezett a részükről, kiemelve, hogy egy ilyen lehetőség jelentős szerepet játszhat a gyerekek szemléletének hosszú távú formálásában is. Nemcsak mert művészi élmények érik őket, hanem mert a mindennapokban elengedhetetlen készségeik szintén fejlődnek: például vidéki gyerekként egy egészen ismeretlen terepen, a nagyvárosban kell tájékozódniuk, közlekedniük.
– Közhely, de nem megkerülhető kérdés, hogy az idejük nagy részét online térben töltő fiatalokra hathat-e egy ilyen kulturális találkozás?
– A válaszom egyértelműen igen. Korábban is sok olyan gyerek érkezett hozzánk, akik soha életükben nem jártak előtte színházban. Évek óta a saját bőrünkön is tapasztaljuk azt, amit minden színház, amely ennek a korosztálynak kínál előadást, hogy a nézőtéri varázs igenis létezik és megtörténik.
– És mi kell a létrejöttéhez? Interaktivitás, modern eszközök és „trendi” témák?
– A legfontosabb a személyesség, a koncentráció, a színészi energia, tehetség és a rendezői invenció. Minden hókuszpókusz csak ezek után jöhet. A nézőtéren ülő kamaszok biztosan élvezik a XXI. századi színházi eszközök armadáját felvonultató előadásokat, ám ha nincs benne színész, nincsen benne ember, akkor zajongani fognak, és keresik a chipseszacskót. Ha annyi pénzt költhetnék egy előadásra, amennyit nem, biztosan még több izgalmas effektet és trükköt használnánk, de szívem szerint mégis inkább a színészt, a rendezőt és a kreatív csapatot fizetném meg a legjobban, mert tőlük függ a varázslat. A színház legnagyobb mágiája ugyanis az együttlét, a közösség, a színész személyisége és a jelen idő. A néző egész életében az a részvevő kisgyerek, aki felkiabál a Bábszínházban a Piroskának, hogy „ott a farkas a hátad mögött!” Akkor is, ha a Rómeó és Júliát nézi. Ha igazi szerelmet lát a színpadon, belesajdul a lelke. A többi a rendező koncepciója, ebbe nem szólok bele. Modern és formabontó előadás éppen olyan unalmas lehet, mint a korhű. A rendezőnek az a dolga, hogy akkor vegyen elő egy darabot, ha mondanivalója van vele.
– Tavasszal bejelentette, hogy a Pesti Magyar Színház középtávú stratégiája, hogy ifjúsági és családi színházként működjön tovább, hosszú távon pedig ifjúsági színházzá váljanak. Ez a törekvés, ami már az előző igazgató, Őze Áron tervei közt is szerepelt, most éppen a Lázár Ervin-program miatt kapott új lendületet?
– Fordítva gondolom. Az előző vezetéshez képest jócskán megdupláztuk a nézőszámunkat, bebizonyítva ezzel, hogy a koncepció csak akkor érvényes, ha a néző is tud róla, és érdekli. Ha most ifjúsági színházzá válhatunk, akkor, remélem, az a csapatom elmúlt évekbeli kemény munkájának az elismerése.
– Mennyire lesznek majd konkurenciája a régóta hasonló profillal működő, eddig egyedülálló Kolibrinak?
– Minden nagy múltú és jól működő színháznak szívesen lennénk a konkurenciája, de azt éppen a LEP bizonyítja, hogy amíg a gyerekek nagy többsége színházi élmény nélkül nő fel az országban, addig minden ifjúsági és gyerekelőadásnak helye van a palettán. A legfontosabb, hogy a színházak és az ifjúsági közönség egymásra találjanak. Hozzánk például már most is ötéves kortól jöhetnek a nézők: Tündér Lala című előadásunk, ahogy a szülők, nagyszülők facebookos bejegyzései bizonyítják, nagy élmény az egész családnak. A kis- és nagykamaszokra is számítunk. A Pacsirtával, a Kincses Sziget musicallel, a Gulliverrel a kötelező és ajánlott olvasmányok felé tekingetünk, és olyan rendezők és dramaturgok barátságát keressük, akik hisznek abban, hogy az ifjúsági színház a progresszív színház szinonimája.
– A másik dolog, amiben új utakra léptek, az akadálymentes színház koncepciója, ezzel kapcsolatban október közepén szakmai konferenciát is tartottak. Mit takar pontosan ez a kifejezés, és hogyan valósul meg a gyakorlatban?
– A látássérültek minden előadásunkat látogathatják audionarrációval, ez egyfajta speciális, élő hangalámondás, a hallássérülteknek pedig jelerősítővel, az úgynevezett Phonak Roger-rendszerrel. A siketek számára a jelnyelvi tolmácsolással kísért előadásokat külön jelezzük honlapunkon. Több mint háromszáz ilyen akadálymentes előadás van már a hátunk mögött. Van, hogy öt látássérült ül a nézőtéren, van, hogy negyven, és kedvezményes jeggyel érkeznek. Az app, amelyen a narrációt hallják, letölthető a telefonukra, vagy mi adjuk a kezükbe-fülükbe az eszközt. Az említett október 14-i második akadálymentesítési konferencia nagyon fontos eredménye volt, hogy megfogalmazódott egy közös cél: a Magyar Színház szakmai vezetésével országosan is hasonlóan akadálymentessé válnának a színházak. Ez olyan szakmai összefogásnak tűnik, amelyre még nem volt példa, és ha sikerül, akkor csak nyertesei lesznek.
– Második ciklusát tölti a színház élén, hogy érzi, más szempontból is győztes pozícióban van? A HVG például még májusban írt arról, hogy önök, „akik a tűz közelében vannak”, és „nyomott jegyárakkal, a beterelt gyerekeknek játszanak, míg más színházaknak a piacon kell boldogulniuk”, a taopénzek eltörlése után az eddig járó összeg ötszörösét kapják majd.
– Ez az állítás így nem igaz, rendszeresen hamisan jelenik meg a sajtóban. Eleve sem volt arról szó, hogy a kiesett társasági adó kompenzálásaképpen jutnánk hirtelen ennyi pénzhez. Önként vállalt pluszfeladataink ellátására igényeltünk plusztámogatást: az akadálymentesítés országos koncepciójának kidolgozása is ilyen például. Ha meg is kapjuk ezt a nagyobb összeget, akkor győztesnek fogjuk érezni magunkat.
– És akkor sor kerülhet végre a Pesti Magyar Színház épületének régóta halogatott külső-belső felújítására is?
– Ez a legjobb kérdés, én is föltehetném, csak hirtelen nem is tudom, kinek. De a remény hal meg utoljára, és bízom benne, hogy túlélem.