Rasszista a Mary Poppins egy amerikai professzor szerint
Egy professzor szerint rasszista a Mary Poppins című film, mert Mary Poppins korommal keni be az arcát.Egy amerikai professzor szerint rasszista a Mary Poppins című film azon jelenete, amikor Mary Poppins korommal keni be az arcát kéményseprés után, írja a Dailymail.
Fotó: Dailymail, IMDB (szerk.)
Daniel Pollack-Pelzner írása a New York Timesban jelent meg. A professzor szerint az 1964-es kultikus filmben a Julie Andrews által alakított Poppins befeketíti az arcát és vidáman táncol a tetőn seprűvel a kezében – ez pedig egyértelműen rasszizmus.
A Disney-klasszikust azért vádolja az irodalomprofesszor, mert habár Mary Poppins arca azért kormos, mert megmászott egy kéményt, „ahelyett, hogy letörölné a kormot az arcáról, csak többet ken rá, bekormozza az orrát és az arcát, hogy még feketébb legyen.”
A „Mary Poppins – a dadus szégyenletes flörtje a feketearccal” (feketearcnak azt hívják, amikor egy fehér színész arcát feketére kenik, hogy fekete karaktert játszhasson el – szerk.) című írásában Pollack-Pelzner hozzáteszi: a filmben megjelenik egyfajta fekete-ellenes pánik: amikor a kormos arcú karakterek a tetőn táncolnak, egy admirális meglátja őket és felkiált: „Megtámadtak minket a hottentották!”
Meglepő módon a professzor a regényekben is és a nemrég Emily Blunt főszereplésével elkészített Mary Poppins visszatér című filmben is rasszizmusba botlott. A Cover Is Not The Book című dalban van egy sor egy gazdag özvegyről, Hyacinth Macaw-ról, akin „csak egy mosoly, két toll és egy levél van.” A karakter említése azért rasszista szerinte, mert csak az 1934-es könyvváltozatban szerepelt ilyen név, ahol „hiányosan öltözött negró asszonyként” jellemezte őt az író. Az 1981-ben újradolgozott könyvből kikerült a karakter.
A film rajongói kikeltek magukból a professzor írása miatt. Egy olvasó úgy jellemezte a cikket, mint a „New York Times eddigi legidiótább írása.” Más amiatt dühöngött, hogy a professzor rasszizmust kiált olyan dolgokra, amik egyáltalán nem azok.
Julian Fellowes, aki a Mary Poppins 2004-es színházi változatán dolgozott, a Dailymailnek elmondta: „Ebben a jelenetben Poppins meg akarja mutatni a kéményseprőknek, hogy nem különcködik, hozzájuk akar tartozni. Megható jelenet, barátságot mutat a kéményseprők iránt.”
Az 1964-ben megjelent Mary Poppins az egyik legsikeresebb film – öt Oscar-díjat nyert, Julie Andrews pedig megkapta a legjobb színésznőnek járó díjat alakításáért. A 2018-ban mozikba került változat eddig közel 90 milliárd forintnyi bevételt termelt világszerte.
A professzor, aki egyébként egy oregoni főiskolán tanít, a heves reakciókat kiváltó cikkével kapcsolatban megjegyezte: megérti a felháborodást, ő sem szereti, ha egy gyerekkori kedvencét kritika éri. Ugyanakkor reméli, hogy a Disney újragondolja, hogy új filmjei hogyan kapcsolódnak a múlthoz.