Recenzió 2009/38. szám
Ezen a lemezen most jobban előtérbe kerültek a lassúbb, líraibb hangulatú slágeres szerzemények, mint például a The Promise: Into The Light. Az első koronghoz képest kevesebb a metálos belassulás is, vagy a fifikázós témaváltás, tulajdonképpen mintha a klasszikus rockzene irányába mozdult volna el a zenekar. A hangzás is tisztábbnak tűnik, egyszóval ez egy rádióbarát album lett, talán nem véletlen. Reméljük Mariáék egyszer Európát is célba veszik.
Marosvölgyi Luca
In This Moment: The Dream – Century Media, 2009
SZÍNHÁZ – Kriptakaland
Egy szédületesen groteszk, véresen humoros és borzongatóan profi transzszilvániai kriptakaland Krolock gróf, a vámpír gótikus kastélyában. Síron túli lidércjáték, ahol komikum, horror, szerelem, halál, tudomány és misztikum egyaránt jól megférnek. Bot Gábor tiszteletet parancsoló, drámai alakítása méltó a vámpírgróf szerepére, éppúgy, ahogy Mihálka György kedves csetlése-botlása szerethetővé teszi a professzorsegéd Alfréd szelíd szerelmes figuráját. Jegercsik Csaba pazar játéka, különös tekintettel a tudóshoz méltó nehéz szövegkönyvre, Abronsius professzort az előadás egyik legjobb komikus szereplőjévé avatja. A másik szuper figura Koukol, a púpos, ezt a nehéz szerepet Farkas Gábor Attila sok humorral, de ijesztően élethűen formálja. A zenei csúcspont természetesen Krolock Gróf és Sarah, vagyis Kovács Nikolett gyönyörű duettje, de a Bonnie Tyler előadásában világhírűvé lett Total Eclipse of the Heart melódiája az egész előadást végigkísérő dallam. A Vámpírok bálja kitűnően ötvözi letűnt idők legendáit és a modern színpadi technikát. A méltán neves díszlet- és jelmeztervező, Kentaur ördögi ügyességgel olvasztotta egybe a fogadó és a kastély helyszínét, az általa megálmodott maszkok pedig a hideglelést hozzák az emberre, kiváltképp, mikor a közönség soraiban bukkannak fel… A látványos, vérprofi koreográfi a a világhírű Dennis Callahan érdeme, aki többek között a Grease és az Elvis örökké című musicalek táncainak felelőse volt. A Magyar Színházban immár két éve tart a „standing ovation”, vastaps, rajongás, és a különféle vámpír termékek (CD-k, pólók, ajándéktárgyak) vására. A koporsókra azonban egy időre rászegezték a fedelet, mert a szeptember 5-i előadás után rajongóknak jövő nyárig várniuk kell a musicalre.
Szabó Krisztina
Roman Polanski–Cornelius Baltus–Michael Kunze: Vámpírok bálja, PS Produkció – Magyar Színház
ZENE – 48 év után!
Az első magyar rock and roll sztárzenekar 1961-ben alakult és húszéves fennállása alatt őrült sikerekkel és több mellőzött periódussal tarkított kacskaringós történetet mondhatott magáénak. 48 év múltán pedig a zenekar bemutatkozó lemeze is napvilágot látott, amely a Scampolo 1968–70-es korszakát mutatja be. Ekkor a rock and roll gyökerektől továbblépve egy karakteres, Magyarországon különlegesnek számító repertoárt játszottak. Saját számok mellett Julie Driscoll, Aretha Franklin, a Creedence, a Ten Years After és mások számainak feldolgozásai voltak műsoron, nagy közönségsiker mellett. A Moiras Records kiadványa a magyar rockzene történetének egy méltatlanul elfeledett fejezetét hozza napvilágra. A lemez érdekessége, hogy a számok jó részében Bontovics Kati őstehetségű hangját élvezhetjük, aki pályája elején, tizenéves énekesnőként volt az együttes tagja.
Pozsonyi Ádám
Scampolo: Under The Rainbow – Moiras Records, 2009
KÖNYV – Pillanatfelvételek
„Tudvalevő, hogy Budapest a hazájukon belül nagyvárosi létre áhítozó magyarok egyetlen esélye.” Ezzel a tömör és sajnálatos módon kétségtelenül igaz megállapítással kezdődik a fiatal írónő, Szécsi Noémi legújabb regénye. Ebben a hektikus, kiszámíthatatlan és szenvedélyes fővárosban biciklisfutárkodik a regény három főszereplője, a rendszerváltás környékén született nemzedék ifjú reprezentánsai. A különböző családi háttérrel és eltérő gondolkodásmóddal rendelkező fiatalokat egy dolog köti össze: a minden ellen való lázadás. A céltalanság alkotta közösség sodorja őket egyik politikai tüntetésről a másikra, miközben a háttérben nemcsak a nagyvárosi lét tipikus helyszínei és figurái tűnnek fel, hanem egy sodródó nemzedék mindennapjai is. Az írónő az általa „társadalmi lektűrként” meghatározott regény műfajához igazodva ugyanakkor sem részletes leírásokban, sem mélylélektani elemzésekben nem hatol az okok mélyére, mindössze távolságtartó pillanatfelvételt készít korunk kiüresedni látszó emberi és közösségi viszonyairól.
Farkas Anita
Szécsi Noémi: Utolsó kentaur – Ulpius-ház, 2009
KIÁLLÍTÁS – A művésztanár
A Duna Televízió székházába lépve a látogató meglepetésként mindjárt egy kiállítótér kellős közepében találja magát, ahol rendszeresen más és más képző- vagy iparművészhez kerülhet kissé közelebb. Molnár Kálmán a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanára hosszú évtizedek óta az európai szakma élvonalában lévő alkotó, akinek kezei alól mára egy új grafikusművész-generáció került ki. A Mester ezúttal olyan egyedi plakátokat válogatott életművéből, melyek szinte mindegyike ismert, hiszen az elmúlt harminc évben találkozhattunk velük szerte az országban. Ki ne emlékezne például a Szelíd motorosok, a Woyzeck vagy a Virágot Algernonnak című kultuszfilmek plakátjaira, melyek mellett grafikai sorozataiból is feltűnik néhány lap, s láthatjuk néhány értékes színházi bemutatóra invitáló munkáját is. A székházban a művészet ilyen jellegű, új típusú népszerűsítése példaértékű lehet más középületek számára is.
F. Orosz Sára
Molnár Kálmán grafikusművész kiállítása – Duna Televízió székháza, megtekinthető: szeptember 29-ig