A lemezen ugyanis számtalan műfaj keveredik egymással: van itt feszes, bluesos rockbeütés, Santanát idéző latinos hangulat, melankóliába hajló szaxofonjáték, jazzes improvizáció, de az 1980-as évek szintipopjának világa is feltűnik. Ráadásul a korábbiakhoz képest jóval hangsúlyosabb a billentyű és a szaxofon. Az albumon egyetlen perc üresjárat sincs. A címadó dal hátborzongatóan szürreálisra sikeredett vibráló feszültséget teremtő zenéjével és a véres öltönyben, Gucci-cipőben közelítő Lucifert vagy a haza torz teteme fölött táncoló tébolyult bohócot megidéző szövegével. Érdekesség, hogy két instrumentális darab is hallható az új lemezen: a végtelen utazást idéző Hozzád és a Trianoni séta, melyben Párizs tangóharmonikás-sanzonos-kuplés hangulatára magyaros hegedűjátékkal színesített súlyos zenei részek felelnek.

Ágoston Balázs

Ismerős Arcok: Lélekvesztő – Periferic Records, 2009

FILM – Benyomás

Az első filmes Pater Sparrow Stanislaw Lem novellája alapján vitte vászonra 1 című moziját, a könyvről, amelybe mindent belekódoltak, ami a világ, s ami egy perc leforgása alatt történhet. A rendező nem hisz a narratívában, a filmet vizuális műfajnak tartja, s ez jól látszik is moziján, képekben mesél arról, ami itt éppenséggel pont képekben elmondható. A realizmust hátrahagyó teremtett világ eltér az itthon megszokottól, nem csoda, itt nem igazán forog sci-fi, s éppen ezért igen jóleső, bizonyos ideig, mígnem a kép már nem lesz elég, a pontos és lefoglaló egység hiánya áll fel. A színészek remekek, Mucsi Zoltán és Balázs Zoltán ügynökökként, Sinkó László a rejtélyes látogatóként, s Mácsai Pál a könyvesbolt vezetőjének szerepében. Intelligens, igényes munka Sparrow első egész estése, kellőképp lelkes is, benyomást is hagy, csak nyomot nem.

Herbák Dóra

1 – magyar krimi, 2008

KIÁLLÍTÁS – Éjszaka az állatokkal

Tavaly az őstengerre, idén pedig az esőerdőkben éjjelente aktív életet élő állatokra hívja fel a gyermekek figyelmét a National Geographic Kids néven ismert játékos, interaktív kiállítás. Hogyan tájékozódik éjszaka a repülő kutya? Fontos-e a rovarok számára a holdfény? Miért csíkos a tapírkölyök? Dél-Amerika, Ausztrália, Afrika és Ázsia tájai különleges környezetben tárulnak elénk: színes képeken és élethű szobrokon tanulmányozhatjuk a rejtett életmódú állatokat, sőt, akinek sikerül a kvízjátékot megfejtenie, ajándékra is számíthat. Aki kíváncsi arra, hogy mi történik az éj leple alatt az esőerdőkben, s szeretné megfejteni a titokzatos zörejeket és morgásokat, a bejáratnál kapott elemlámpával már indulhat is a felfedezőútra.

Ivicsics Kitti

Éjszaka az esőerdőben – Magyar Mezőgazdasági Múzeum, megtekinthető: november 1-jéig

OPERA – Dupla olvasat

Az októberi premier nyolc esztendő alatt immár a harmadik nekifutás Bartók egyfelvonásos zenedrámájának. A mostani felújításban – köszönhetően Fischer Ádám karmester és a rendező, díszlettervező Hartmut Schörghofer együttgondolkodásának – a dalmű megduplázódott. Az első részben Judit hamvas lányságának ártatlanságával és tapasztalatlanságával érkezik a tapasztalt herceghez, míg a másodikban már diktál és követel, míg a vár ura egyre kevésbé magabiztosabb. A darabban kulcsszerepet játszó ajtókat többemeletnyi magasságú, mozgatható tükrök helyettesítik, a videóbejátszások a lélek rezdüléseinek ábrázolását szolgálják. A zenekar néha túlságosan is él Fischer Ádám pálcája alatt, elnyomván ezzel a kisebb hangerővel rendelkező szólistákat. Vizin Viktória és Szabó Bálint hősiesen megküzd feladatával, ám a szerepben rejlő lelki mélységeket egyikük sem tudta igazán kibontani. A mostani repríz ötletként igen érdekes, ám a darab lényegének igazi megértéséhez a mindössze öt előadás igen kevés.

Spangel Péter

Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára – Magyar Állami Operaház

KÖNYV – Hungarikum

„– A WC-t meg a vasútállomást már összefirkáltuk – ismertettem az elmúlt hét eredményeit az összegyűlt tagságnak –, a tanácselnökről szóló sértegető, névtelen leveleket bedobtuk, a párttitkár vizsláját kétszer megkergettük, a számokat begyakoroltuk, a Ma már semmi sem lehetetlen, a fegyverek védik a békét kezdetű új számunkat félig már megírtuk, az összes szomszéd szívből utál minket. Csak… – emeltem fel a mutatóujjam – a nyakas helyi lakosság nem képes értékelni továbbra sem a magyar punk-mozgalom tradícióit.” Az idézetből az értő fül már kihallja, hogy Pozsonyi Ádám első regénye szokott témakörét, a normalitás és abnormalitás kérdéskörét járja körül. A századforduló polgári bohémregényének nyelvezetében íródott szatíra a 80-as évek pesti undergroundjában játszódik, és olyan dolgokat feszeget, amikről az elmúlt ötven év prózája megfeledkezett vagy nem hajlandó tudomásul venni a létezését sem. A Rebellió unikum (hungarikum), és nagyon szórakoztató.

Bognár József

Pozsonyi Ádám: Rebellió – Szerzői kiadás, 2009

KIÁLLÍTÁS – A sci-fi művészete

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem galériájának kiállítása a tudományos-fantasztikus filmek kulisszatitkaiba enged betekintést. Teszi ezt úgy, hogy gyerek és felnőtt, szakmabéli és laikus számára egyaránt érthető, ugyanakkor lenyűgöző legyen. A sci-fi k létrehozását valódi csapatmunka előzi meg: az író, a rendező és az operatőr mellett megannyi kreatív munkatárs, maszkmester, designer, látvány- és fénytervező, valamint animációs és informatikai szakember dolgozik együtt. A kiállítás az összehangolt munka különböző fázisait mutatja be, de láthatunk állatokról készített plasztikus hatású rajzi tanulmányt, kézzel készített modelleket, míg a valóságos terekbe illesztett virtuális részletek számtalan új információval szolgálnak a filmszakmától egyébként távol álló érdeklődők számára is.

F. Orosz Sára

Swiss Design in Hollywood – Ponton Galéria, megtekinthető: október 31-ig