Azonban Gavin Hoodnak sincs oka panaszkodni, miután egy kultikus képregénykaraktert tökéletesen félreértelmezett (X-Men kezdetek: Farkas), most Orson Scott Card sci-fi alapkövéből készített szolgai módon felmondott mozgóképet, amelyből éppen csak a tartalom hiányzik. A jövőben egy földönkívüli faj kis híján leigázza a Földet, hetven évvel később azonban az emberiség bosszút forral: az újabb háborút a legokosabb gyermekkel akarják megnyerni, mert csupán ők képesek fiatal elméjükkel kellőképpen átlátni a rendszert. Lesújtó jövőkép, társadalomkritika és valódi dráma helyett azonban Alkonyat-ízű tiniszerelmet, Tron-szerű vizuális megoldásokat, papírból kivágható karaktereket, hiteltelen párbeszédeket és egy megsavanyodott, megöregedett Harrison Fordot kapunk. De még így is legyintenénk egyet, ha a látvány kárpótolna, azonban a Végjáték ebből a szempontból sem túl izmos.

Német Dániel

Végjáték – színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 2013

ZENE – Utánozhatatlan

Lehetséges-e minőségi koncertanyag a legutóbbi után két évtizeddel, 69 (!) évesen, egykoron súlyos egészségi gondokkal? A válasz: igen, Joe Cocker lemeze rá a bizonyíték. Az egész vág, mint a borotva és tökéletes rock-, valamint lírai vonalon egyaránt. A huszonegy dal mindegyike közismert és olyan lelkesedéssel szól, mintha most történne először, márpedig egyik-másik nótát négy évtizede nyomja a brit énekes. A Feelin Alright, Up Where We Belong, You Are So Beautiful és persze a With A Little Help From My Friends a fellépésekről elmaradhatatlan. Nosztalgia? Aligha, az előadó utánozhatatlan egyéniség, ezért vonz ebben az életkorban is fiatal, s élemedett korú hallgatót azzal, amit zenének neveznek. A dupla kiadványnak videováltozata is készült.

Szakács Gábor

Joe Cocker: Fire It Up Live – Sony Music, 2013

SZÍNHÁZ – Összetört álmok

A Nemzeti új direktorának kezdeményezéseként, miszerint a vidéki műhelyek is kapjanak bemutatkozási lehetőséget a fővárosban, elsők közt a Békéscsabai Jókai Színház vendégszerepelt a teátrum falai közt. A társulat a szabadkai szerző, Brestyánszki Boros Rozália drámájával érkezett a Gobbi Hilda Színpadra, amely a 2010-es Magyar Drámaíró Versenyen született, majd kibővítve, átdolgozva Csörte címmel került színpadra. A helyszín egy határszéli kis falu, ide érkezik haza a kocsmáros fia, hogy egy karaoke-versennyel rázza fel a reménytelen állandóságba süppedt helyieket. Az antennás tévét felváltó laptop azonban csak tovább bővíti a távolságokat: a legvégén egy igazán szívfacsaró pillanatot kapó Boginak (Kara Tünde) skype-on törnek össze fiáról szőtt álmai, Joci (Gulyás Attila) még innen sem sztár, csupán egy fővárosi BKV-ellenőr, Vivit (Liszi Melinda) kalitkába zárja a munkája, egyedül Maci (Katkó Ferenc, az előadás legjobbja), a kocsmáros képes békével fogadni itt-ott megbiccenő sorsát. És miközben szólnak a slágerek, Fekete Péter technikai bravúrokkal teli, így időnként a kelleténél eggyel hatásvadászabb rendezésében, egyre nő a generációk közti szakadék. A közös nihilből pedig a gyökerüket vesztett fiatalok sem tudnak menekülni – sodródnak csak, amiben, és ezt a közönséggel felépített interaktív játék jól aláhúzza, mi, nézők is kőkeményen magukra ismerhetünk.

Farkas Anita

Csörte – a Békéscsabai Jókai Színház előadása, Nemzeti Színház, okt. 30.

DVD – A vértanú kálváriája

Hatvan éve, 1953. június 8-án végezték ki Sándor István szalézi szerzetest. A vértanú kálváriájáról készített Dér András negyvenperces, korabeli dokumentumokra és visszaemlékezésekre támaszkodó dokumentum-játékfilmet. Megrendítő élmény a ma emberének szembesülni azzal, milyen eszközökkel küldte akasztófára a kommunista diktatúra a hazájáért, hitéért, hivatásáért elkötelezett embereket. A kor ifjúságát hitre, emberségre nevelő szerzetest – aki a halálos ítélet kihirdetése után is megőrizte derűjét, lelki békéjét, Krisztus tanúja maradt – hitelesen formálta meg a fiatal kecskeméti színész, Orth Péter. A tanulságos, elgondolkodtató alkotásban a kisebb szerepeket a szalézi közösség tagjai, főleg fiatalok vállalták, az extrákban pedig a történelmi hátteret megvilágító interjúkat és dokumentumelemeket láthatunk.

Spangel Péter

Isten szolgája: Sándor István – Don Bosco Kiadó; MTV Zrt, 2013

ZENE – Betyáros deltapolisz

Összetéveszthetetlen, de az eddigi albumokhoz képest mégis eltérő hangzásvilág jellemzi a Kerekes Band negyedik lemezét. Ez jórészt annak köszönhető, hogy a zenekar muzsikájában ezúttal az instrumentális zene mellett sokkal nagyobb hangsúlyt kapott a vokalitás. A korábbi kritikákkal ellentétben a Folklore Man számaira egyáltalán nem mondható, hogy egy kaptafára készültek volna, olyan momentumok teszik izgalmassá és egyedivé a lemezt, mint a legendás Hammond-orgonista, Mike Finnigan éneke, az oklahomai farmer, Paul Schields által ízes tájszólásával előadott betyártörténet vagy a Farkas Bertalan űrrepülését felidéző Cpt. Space Wolf című szám, ami kitűnő bizonyítéka annak, hogy a Kerekes Band sajátságos ethno funk stílusából a space rock sem lóg ki. Ami a dalok népszerűségét illeti, az előző lemezen található Mr. Hungary-vel a banda magasra tette a lécet, de az Eurovíziós Dalfesztiválról ismert Fábián Juli előadásában hallható Waiting For The Sunshine-nal talán azt is túlszárnyalták.

Szencz Dóra

Kerekes Band: Folklore Man – szerzői kiadás, 2013

ÉTTEREM – Malátászsákok

A megállíthatatlan magyar sörforradalom jegyében két brew-pub is nyílt nemrégiben a fővárosban. A Hopfanatic mellett (előtt) a Legenda is megnyitotta kapuit, amely az egyik legjobb, ha nem „a” legjobb magyar kézműves sörfőzde. Választéka igen széles, a legfontosabb műfajokban sikerült maradandót alkotniuk. Érezhetően a masszívan komlós ízvilág áll hozzájuk közel, ami a lehető legjobb irány. Mellélövésnek számító sört nem kóstoltam még tőlük, a kézműves sörök első számú honlapja (kezmuvessorok.hu) 18 sörüket sorolja fel, ezek közül a Brutal Bitter minden idők egyik legnagyobb sörélményét adta számomra, de kedvenceim közé tartozik a belga apátsági stílusú magas alkoholú, testes Tripla X, a félbarna Kelet Indiai Társaság IPA, valamint könnyed, citrusos Diesel, de bármelyik sörüket szívesen meginnám, a felesleges gyümölcsös játékokat leszámítva. Örömteli, hogy kocsmát nyitottak a régi Nemzeti Színház tőszomszédságában, a Dob utca és az Izabella utca sarkához közel. A boltíves pincehelyiségben átható malátaillat, ami lehetett a dekorációul szolgáló malátászsákoktól, de lehet, hogy annak volt köszönhető, hogy ottjártunkkor épp egy sörfőzőtanfolyam zajlott a kétágú belső tér egyik folyosójának végében. Csapon 4-5 kiemelkedő sör, közte egy „kakukk”, mely nem főzdéé, üvegben is lehet kapni más sörfőzdék kiemelkedő söreit, így például a Brewdog három remek IPA sörét. Sörkorcsolyákat sajnos nem tartanak, a kiszolgáló ifjú hölgy segítőkész, de nem különösebben kommunikatív, némi kedvesség és mosoly jót tenne az összhatásnak.

Dorozsmai Endre

Legenda söröző – Hevesi Sándor tér 1.