Budapestre érkezik a svéd csodagitáros
Rock és klasszikusok
A svéd csodagitáros, Yngwie J. Malmsteen első albuma megjelenésének negyvenedik évfordulóján Budapestet is felkeresi. A rockműfajban szinte egyedülálló, klasszikus zenei elemekkel gazdagon színesített játékával 2025. augusztus 5-én a MOMKult színpadán várja az érdeklődőket.
A zenész életútja rengeteg sajátos részletet tartalmaz, kezdve a névválasztásával, hiszen Lars Johan Yngve Lannerbäckként látta meg a napvilágot 1963-ban Stockholmban. Először édesanyja leánykori nevéből vette át a Malmstent és módosította a Malmsteenre, majd az Yngve részletet angolosította, és lett belőle Yngwie. Az eredeti, a skandináv mitológiában szereplő szó jelentése angolul first man, azaz ’első ember’. Gyermekkorában kizárólag a klasszikus zene érdekelte, különösen a hegedűs Niccolò Paganini, valamint az orgonista Johann Sebastian Bach játékát csodálta. Amikor 1970-ben a televízióban látta a Jimi Hendrix halálhíre kapcsán sugárzott emlékműsort, benne a híres monterrey-i gitárgyújtó/zúzó részlettel, szemlélete megváltozott: már maga is kezébe vette a hangszert. De nem tanártól, csupán hallás után tanult, viszont reggeltől estig gyakorolt.
Első komolyabb csapatát a Ritchie Blackmore Rainbow nevű zenekarából kivált énekessel, Graham Bonnett-tel közösen alapította, de az irányításon már az elején botrányosan összevesztek a színpadon. Ekkorra készítette el Rising Force című albumát, amellyel iskolát nyitott a rocktörténelemben. Azóta is minden lemezborítóján megköszöni klasszikus és rockzenei példaképeinek az ihletet, ami máig meghatározza pályafutását.
Amit lehet, maga játszik fel a stúdióban, ezért nem okoz gondot számára, ha gyakran változnak mellette társai. Természetesen ő is szereti a sikert, de nem zavarja, ha kevésbé népszerű albumokat jelentet meg. „Nem várom el az emberektől, hogy megértsenek” – nyilatkozta. Állandóan kísérletezik, és mivel nem tanulja meg hangról hangra a számait, az ütemek megtartása mellett minden fellépésén más-más szólót játszik. Kivételt jelentett, amikor 2002-ben a New Japan Philharmonic Orchestrával közösen élőben mutatta be a 74 perces klasszikus zenei Concerto Suite for Electric Guitar and Orchestra in E Flat minor című művét. De legyen szó az Adagióról (Albinoni), a Smoke on the Waterről (Deep Purple) vagy bármely koncertrészletéről, célja, hogy kimozdítsa a hallgatót a zenei egyenskatulyából.
Ragaszkodik a történelmi hagyományok őrzéséhez is, fiának Antonio Vivalditól kölcsönzött keresztnevet, Hendrixhez hasonlóan ő is szívesen hordott zsinóros mentét, egyik első szerzeményének pedig az I Am a Viking címet adta.
A kezdeti hajsza állandó feszültségét cigarettával és nagy mennyiségű alkohollal próbálta levezetni, ez utóbbi következményeként szinte alaktalan hústömeggé hízott. Mióta mindkét káros szenvedélyével végérvényesen szakított, súlytöbbletét leadta, illetve felépült komoly, szinte kézbénulással járó autóbalesetéből is, könnyebben mozog a színpadon, több szólóéneket is vállal. Yngwie társai Nick Marino orgonista, énekes, Emilio Martinez basszusos és Kevin Klingenschmid dobos, műsorának állandó tartozékai a koncertnyitó Rising Force, a Black Star és a Far Beyond the Sun.
