A Szent István királyról elnevezett terem a Budavári Palota egyik legjelentősebb belső tere, amely a századforduló magyar iparművészetének kiemelkedő teljesítménye volt. Az 1900-as párizsi világkiállításon nemzetközi sikert aratott, kialakításában a kor legkiválóbb művészei és iparosai vettek részt. A terem berendezésében a finom, aprólékos, bensőséges részleteké volt a főszerep, az alapvetően neoromán stílusjegyek mellett sok helyen felbukkant a magyar ornamentika is. Az ötvös-, fém- és famunkákat művészi gonddal végző iparosok mellett Strobl Alajos szobrász és Zsolnay Vilmos keramikusművész alkotásai, valamint Roskovics Ignác festő királyalakjai nyomán készült pirogránit képek díszítik a páratlan szépségű belsőt.

Hirdetés

A legendás helyszínt a második világháborúban teljesen megsemmisült épületrész, a déli összekötő szárny rekonstrukciójával együtt alkotják újra a Várkapitányság szakemberei. A Nemzeti Hauszmann Program keretében számos művészettörténész, iparművész, restaurátor és más szakember dolgozik évek óta, hogy a Szent István-terem a régi fényében ragyoghasson. 

képgaléria

Első lépésként a lehető legrészletesebben kellett rekonstruálniuk a terem díszítését és berendezését, régi dokumentumok és fotók segítségével: ez utóbbiak jó minőségének köszönhetően tisztán kivehetők rajtuk az aprólékos, bonyolult fafaragások is. Az archív fotókon látható, hogy a terem leginkább meghatározó anyaga a fa, amely a padlót, a mennyezetet és a falakat borította. A parketta a századfordulón a Neuschlosz fivérek gyárában készült, most a szakemberek ezt is az eredetivel megegyezően készítették el háromféle fából. A rendkívül összetett intarziás padló fő motívuma a sárkányforma, az elemek minden anyaga hármas: vörös tölgy, fekete dió és dél-amerikai mahagóni. A parkettát a terem széleinél a falburkolat alá befutó, geometrikus mintájú díszcsík kíséri.

A mennyezet, az oldalfal és a bútorzat egyaránt a dualizmus idején művészi famunkáival hírnevet szerzett Thék Endre műhelyéből került ki. A terem mennyezete gerendás, faragott díszítésű, kazettás részekből áll, a faanyag első osztályú, csomómentes, előgőzölt kerti dió, felületi díszítésére 24 karátos aranylapokat használtak. A mennyezet igazi különlegességét adják a kazettákba illesztett Zsolnay-pirogránit lapok, amelyek különálló képekként is értelmezhetőek.

Korábban írtuk

A terem rekonstrukciójának következő szakaszában a pazar falburkolatot alakítják ki: a 2,4 méterig magasodó faragott díszítéses, aranyozott faburkolatot a felső sávban aranyhímzésű szövettel burkolt részek egészítik ki egészen ötméteres magasságig. A faműves munkákat komoly szakmatörténeti kutatások előzték meg, hogy a századelőn használt eljárásokat és fakötéseket alkalmazzák az oldalfal kialakításánál. A fal sok száz kisebb-nagyobb, egymással kapcsolódó elemből áll majd össze, különlegessége, hogy a látható panelek egyetlen fémcsavart, vagy más ma használatos kötést sem fognak tartalmazni.

A terem kialakítása mellett a bútorzat újjászületésén is folyamatosan dolgoznak a szakemberek. A bútorok újraalkotásában azok az előkerült fotók segítettek a legtöbbet, amelyek nem az enteriőrben készültek, hanem egyesével ábrázolják a székeket, asztalokat. Ugyanakkor a mai tervezőknek különleges kihívást jelentett, hogy meghatározzák a bútorok méretét, ezekről ugyanis nem maradt fenn adat. Sokszor csak a teremről készült fotók alapján, az intarziás parketta és az adott bútor egymáshoz való viszonyából tudtak erre következtetni a ma már használható, digitális technológiák segítségével. Jelenleg már elkészültek a karosszékek, a faragott díszítésű konzolasztal, valamint a hat darab zsámolypad is, melyek még az aranyozóműhelyben várják, hogy elnyerjék végleges formájukat.

Az újjászülető Szent István-terem augusztus 20-án nyílik meg a Budavári Palotában, az első napokban ingyenesen lesz megtekinthető. 


Művészek és mesterek

Strobl Alajos (1856-1926) a századforduló magyar szobrászatának kiemelkedő személyisége. Ő készítette többek mellett Erkel Ferenc és Liszt Ferenc ülő alakját az Operaház főbejáratának két oldalára. A szobrok olyan sikert arattak, hogy onnantól fogva négy évtizeden át ő volt Magyarország egyik legfoglalkoztatottabb emlékműszobrásza, nevéhez fűződik többek mellett a budai Várban álló Mátyás-kút, a Halászbástya Szent István-szobra, vagy Dobó Istváné Eger főterén. A Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskola tanára volt, műterme az Epreskertben állt. 

Thék Ede (1842-1919) asztalosmester, bútor- és zongoragyáros, Bécsben, Münchenben, Párizsban sajátította el a műbútorgyártás mesterségét, 1872-ben a Józsefvárosban nyitott asztalos műhelyt, később megvásárolta az Üllői úti Tauszig bútorgyárat 1885-re a város legnagyobb bútorgyártó üzemévé vált. Historizáló, eklektikus munkái a kor legreprezentatívabb épületeibe, többek között az Országházba, az Operaházba, a Wenckheim-palotába és a budai Várba készültek – a Szent István-terem neoromán stílusban megálmodott enteriőrje az ő szaktudását, szépérzékét dicséri. 

Zsolnay Vilmos (1828-1900) keramikusművész a pécsi porcelán manufaktúra vezetője, nevéhez fűződik a porcelánfajansz és az épületdíszítésre alkalmazott pirogránit kifejlesztése, de közreműködött az eozinnak, vagyis a lüszteres máz technikájának kidolgozásában is. 1878-ban a párizsi világkiállításon elnyerte a nagydíjat. A korszak nagy építészei előszeretettel alkalmazták a Zsolnay-féle különleges épületkerámiákat, így a neves építész, a magyar szecesszió egyik jeles képviselője Lechner Ödön is, például az Iparművészeti Múzeum és a kőbányai Szent László templom külső burkolatán. 

Roskovics Ignác (1854-1915) festőművész elsősorban vallásos témájú, valamint zsánerképeivel szerzett hírnevet, ő készítette a Szent István-terem jeles középkori történelmi alakjainak képeit, valamint a Szent István apostoli királlyá koronázása című művet is. 

A Neuschlosz fivérek, azaz Neuschlosz Marcell (1853-1905) és Neuschlosz Ödön (1851-1904) igazgatása alatt emelkedett a cég a hazai vállalkozások legsikeresebbjei közé. Cégük fénykora a millennium idejére esett, a prosperáló időszakban megrendelések garmadájával árasztották el őket: nevükhöz fűződnek az Országház, az Igazságügyi palota és számos pesti bérpalota ácsmunkái is.