Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

A Budapest VIII. kerületében működő Bura Galériát három évvel ezelőtt alapította a Roma Parlament azzal a céllal, hogy itt mutathassa be saját képzőművészeti kollekcióját. Tavaly azonban a kiállítóhely vezetését Oláh Norbert festőművész vette át, akinek egyik legfontosabb célja, hogy a művészet eszközeivel az egész társadalmat érintő problémákra tudjanak reflektálni.

– Kiállítóhelyünket progresszív roma kortárs művészeti galériaként határozzuk meg, ami egyfelől azt jelenti, hogy a roma kultúra része a magyar és az európai kultúrának, de ezen kívül mi abban is hiszünk, hogy a roma kultúrának – a hagyományokra épülő kultúra mellett – részét képezik a kortárs kritikai narratívák és a kortárs konceptuális művészet is. A Bagázs Egyesülettel való együttműködés keretében most a társadalmi mobilitás tematikáját járjuk körbe – mondja Oláh Norbert, a Bura Galéria művészeti vezetője, aki festőművészként két olajfestményével maga is részt vesz a Shanco, mozgásban című tárlaton, mely a 2024. november 29. és december 1-je között megrendezett Art Weekend Budapest központi kiállítása is volt.

A Bagázs Egyesület több mint egy évtizede foglalkozik romatelepeken élő emberekkel, akiknek hosszú távú, komplex programjaikkal segítséget is nyújtanak céljaik eléréséhez. A Pest vármegyében található Dány romatelepén hagyományőrző oláh cigány közösség él, ahol a nők gyakran háztartásbeliek vagy közfoglalkoztatottként dolgoznak. Egzisztenciális támogatásukra a Bagázs csapata egy olyan önfenntartó projektet, társadalmi vállalkozást dolgozott ki. Ez lett a Shanco, azaz az Esély, melynek keretében a dányi varrónők táskákat készítenek, amelyek értékesítéséből önálló jövedelemre tehetnek szert. Ez a bevétel lehetőséget ad számukra, hogy saját megélhetésüket finanszírozzák és családjukat támogassák.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

– Az elmúlt években rá kellett jönnünk, hogy az emberek sikertörténeteket szeretnének hallani, mert önmagában az, hogy önkénteseinkkel járunk a romatelepekre, nem igazán keltette fel az érdeklődésüket. A Shanco, illetve a hozzá kapcsolódó, három hónappal ezelőtt indult művészeti projekt pedig valódi sikertörténet. Az addig raktárként funkcionáló konténerházunkból céges segítséggel varrodát alakítottunk ki, ahol az asszonyok immár profi varrógépeken készítették el a Nanushka által felajánlott szabásminta szerint azokat az táskákat, melyekre díszítésként kortárs művészek illusztrációi kerültek. A koncepció kitalálásánál fontos szempont volt, hogy az elkészült táskák ne csupán jótékony célból megvásárolt kézműves termékek legyenek, hanem olyan menő dizájntárgyak, amelyek áthidalják a hétköznapi funkció és a művészet határvonalait – mesél a programról dr. Both Emőke, a Bagázs Közhasznú Egyesület társelnöke.

Ez az egyedi mintájú Esély Táska-kollekció a Bura Galéria Shanco, mozgásban című kiállításán mutatkozik most be, ahol öt roma és nem roma művész a társadalmi mobilitás és az identitás kérdéseit saját munkásságán keresztül mutatja be.

– Az alkotásokban a személyes és a fiktív narratívák közötti finom határvonal húzódik, reflektálva arra, hogy a társadalmi mobilitás nem csupán gazdasági, hanem kulturális és identitásból adódó dimenziókat is érint. A kiállítás felveti a kérdést: mit jelent a társadalmi mobilitás, van-e esély átlépni a társadalmi és kulturális szakadékokat, és vajon milyen szerepünk lehet ebben nekünk, kortárs művészeknek – mondja tárlatvezetés közben Oláh Norbert, aki Juhász Nóra grafitrajzainál elmondja, hogy miután az alkotó megnézte Dányt a térképen, felfedezte, hogy a Google-autó nem ment be az ottani romatelepre, így ezt a munkát neki kellett elvégeznie, majd a 2000-es években divatos online interaktív kalandjátékok mintájára készített egy mágikus realista mesét. A MOMÉ-n tavaly diplomázott Horváth Anita fotói a roma női identitás komplex világát és a patriarchális elnyomással való szembenézést állítják a középpontba, Galyas Denerak Dóra fotósorozata az édesapjával való kapcsolat újjáépítését dokumentálja, Poór Dorottya képregényei az utazás, elvándorlás témáját dolgozzák fel, míg a saját, Gipsy in the space címet viselő sorozatának első két festménye a Holdra-, illetve az elképzelt Marsra szállást örökíti meg.
A különleges szövettáskákat a Bura galéria kiállítótermében, illetve a Bagázs online adományboltjában (https://bagazs.org/shanco_adomanybolt/) meg is lehet vásárolni.

Hirdetés
Korábban írtuk