Száz százalék zene
Első alkalommal ült össze április 25-én a neves hazai és nemzetközi zeneművészekből és a tehetségmenedzsment-szakemberekből álló Virtuózok Nemzetközi Művészeti Bizottság, hogy tizenkét meghívott közül kiválassza azt a három versenyzőt, akik az elkövetkezőkben kiemelt fellépési lehetőségeket kapnak. A válogatóra lapunkat is meghívták, hogy megtapasztaljuk, hogyan zajlik egy komolyzenei tehetségkutató, milyen szempontokat vesz figyelembe a zsűri, és legfőképp: mit takar e közegben az a szó, hogy tehetség?A Virtuózok Nemzetközi Művészeti Bizottság elnöke a világhírű operaénekes-karmester, a Virtuózokat évek óta segítő Plácido Domingo, míg a bizottság tagjai ugyancsak a klasszikus zene nagyágyúi: Keller András hegedűművész, karmester, a Concerto Budapest Zeneigazgatója, Bogányi Gergely zongoraművész, Clara Dent oboaművész, Petar Čulić gitárművész, Marta Domingo operaénekes, Hollerung Gábor karmester, valamint Eckhardt Gábor zongoraprofesszor, Kohán István klarinétművész-tanár és Simon Jones executive producer, a Televíziós Művészetek és Tudományok Nemzetközi Akadémiájának tagja (International Emmy) voltak. A kétfordulós meghallgatásra a városligeti Magyar Zene Házában került sor, a versenyre egy szakemberekből álló grémium javaslata alapján kaptak meghívást a magyar és külföldi résztvevők, akik a Virtuózok különböző évadaiban már bizonyítottak.
Csúcsra járatva
Kora délután érkezünk a Magyar Zene Házába; az üvegfallal épült zenepalota nemcsak látványában, de akusztikájában is pazar helyszínnek bizonyul, a körülmények mondhatni tökéletesek. A verseny első fordulója, azaz az előjátszás már délelőtt lefutott, a tizenkét kandidálóból kilenc jutott a második fordulóba, amelynek fellépői közül kerül ki az a három művész, akik bekerülnek a Virtuózok Nemzetközi Tehetséggondozó Programjába. A világhírű producer, Harvey Goldsmith, a több tíz milliós követőtáború horvát csellistaszupersztár, Stjepan Hauser, valamint Simon Jones executive producer vezetésével a következő két évadban a Virtuózok nemzetközi kapcsolatrendszerén keresztül kiemelt fellépéseket szervez a számukra.
A második kör előtti megmérettetésre a művészbejáró csarnokában várakoznak a fiatalok: van, aki beszélget, van, aki fejben még itt is próbál. Az átszellemült koncentrációtól az izgatottságig, a feszült figyelemtől a felszabadult várakozásig sok mindent látunk a versenyzők arcán, ám valami mindegyikükben közös: a színpadra lépve egy másik dimenzióba kerülnek, ahol már csak a zene van. A koncertteremben foglalunk helyet a zsűri mögött, végighallgatva a verseny második részének zárt körű koncertjét. Az első gondolatunk, hogy nem irigyeljük a döntnököket. Olyan fiatalok között kell választaniuk, akik elképesztő átéléssel, korukat meghazudtoló művészi interpretációval és már most igen magas szintű technikai tudással felvértezve játszanak.
Érdekes kérdés persze, hogy a tizenéves komolyzenész-palánták számára a végeláthatatlan fellépéssorozatok, versenyek szolgálják-e a fejlődést, és vajon nem volna-e szükségük hosszabb inkubációs időre, amikor csupán művészetük csiszolásával, érlelésével foglalkoznak – nyilván ez egyénfüggő is. Egy azonban bizonyos, a versenyzők az életüket áldozzák a komolyzenei karrierre – ám ez az éremnek csupán az egyik oldala. A Virtuózok című műsor tehetséggondozó tevékenysége már a kezdetektől ismert, és akkor még nem szóltunk az össztársadalmi hasznáról: hogy a háztartásokban nem csak a rózsaszín giccsbe csomagolt könnyűzenei playbackműsorok ömlenek, hanem klasszikusok, mint Liszt, Chopin vagy Beethoven dallamai is felcsendülhetnek, és az a felismerés, hogy a klasszikus zene lehet akár izgalmas, sőt, divatos is – ez nagyrészt szintén a Virtuózoknak köszönhető.
Almát a körtéhez
A verseny hosszúra nyúló szünetében Bogányi Gergely zongoraművésszel, a zsűri egyik tagjával van lehetőségünk elemezni az eseményeket.
– Komoly szellemi igénybevételt jelent a számomra, hogy ilyen kiegyenlített mezőnyben kell sorrendet felállítani: nem jó és kevésbé jó versenyző között kell választani, hanem a nagyon jók közül kell kiemelni a három legjobbat – magyarázza Bogányi Gergely. Hiszen csak apró, szinte nüansznyi különbségek billentik egyik vagy másik versenyző javára a mérleget.
– Almát a körtével vetjük össze, hiszen például egy tizenkét éves hegedűst egy huszonhét éves fuvolistával összemérni nagyon nehéz feladat, ráadásul különböző hangszeresek szerepelnek a mezőnyben. A legfontosabb szempontok a technikai tudás, a színpadi jelenlét, az elmélyültség, a koncentrációkészség, a felkészültség – összegez a zongoraművész, hozzátéve, hogy az első három hang megszólalása után már hallja a szakavatott zsűri, hogy hatszáz vagy ötezer órányi gyakorlás áll-e egy-egy zenedarab elsajátítása és tökéletesítése mögött. Mindez a szorgalomról és az elkötelezettségről is mesél, hiszen aki elkötelezett és tehetséges, az előbb-utóbb ki fogja gyakorolni magából azt, amit el szeretne érni.
– Már most látni, ki fogja öt év múlva a világ élvonalában is megállni a helyét – vélekedik Bogányi Gergely. A Virtuózok koncertjein, eseményein ugyanis több alkalommal volt lehetősége hallani a fiatalokat, így pontosan látja, érzékeli a formálódó pálya ívét, tudja, honnan indultak és most hol tartanak a művészpalánták, kinek milyen a fejlődési dinamikája.
– A zsűrizés minden esetben tudásalapú: azt nézem, mi a teljesítmény, függetlenül attól, hogy nekem tetszett-e vagy sem az előadás. Nem hagyhatom magam befolyásolni semmilyen módon, tehát a mérhető és objektív szempontokat veszem figyelembe – összegez Bogányi Gergely.
„Általuk virul a klasszikus zene”
A verseny este nyolc után dől el, a zsűri igen hosszúra nyúlt és fárasztó nap után választja ki azt a három tehetséget, akiknek a Virtuózok Nemzetközi Művészeti Bizottsága 2022-ben kiemelt nemzetközi menedzsmentet biztosít. Boros Misi (19, zongora, a Virtuózok első évadának korcsoportgyőztese), Daniel Matejča (16, hegedű, a Virtuózok V4+ [2021] cseh győztese) és Teo Gertler (14, hegedű, a Virtuózok V4+ [2020] különdíjasa) nyerik a válogatót. A bizottság döntése alapján különdíjban részesül Lugosi Ali klarinétművész, Ryan Martin Bradshaw zongoraművész, Eduard Kollert hegedűművész, Rozsonits Ildikó zongoraművész, míg a Virtuózok Kamaraegyüttes a zsűri kiemelt díját kapja. A különdíj egy-egy szólókoncert-lehetőség, valamint egy, a bizottság magyar elnöke, Keller András által felajánlott mesterkurzus.
– Akiket ma meghallgattunk, mindannyian a klasszikus zene kiemelkedő tehetségei. Nagyon nehéz volt néhányat kiemelni közülük, hisz mind nagyszerű fiatal művész, korosztályuk legjobbjai. Köszönjük nekik, hogy ekkora szorgalommal, alázattal és kitartással szolgálják a művészetet: általuk tovább él és virul a klasszikus zene – mondta értékelésében Plácido Domingo.