Színház a csillagok alatt
A trianoni békediktátum századik évfordulójára emlékezve a nemzeti összetartozás évadát hirdette meg az Esztergomi Várszínház. Hazánk egyik legrégebben működő nyári szabadtéri teátruma ennek jegyében határon túli társulatok előadásaival, gyermekprogramokkal, egy Bakócz Tamást a középpontba állító bemutatóval és az István, a király koncertszínházi változatával várja a közönséget.Éppen harminc esztendeje, hogy az Esztergomi Várszínház a bazilikától néhány lépésre található Budai toronyba költözött: a várfalakkal övezett katlan a fölé boruló csillagos éggel önmagában is csodálatos díszlete a júniustól szeptemberig itt látható változatos műfajú előadásoknak. A Várszínház azonban nem csak a falai révén őrzi a történelmet, szerves folytatója is a város színházi hagyományainak. A feljegyzések szerint már a török időkben is tartottak itt előadásokat, ismert eset Claudio Monteverdi 1595-ös látogatása, amikor a várban vele együtt tartózkodó itáliai színészek a török elleni győztes csaták után zenés műsorokkal szórakoztatták a magyar katonákat. Később számos vándorszínház is útba ejtette a kivételes fekvésű települést, a XIX. század elején nyaranta rendszeresen színitársulatok léptek fel. A XX. században aztán több kísérlet történt egy igényes, akár saját társulattal is rendelkező esztergomi teátrum megalapítására. Ezt szorgalmazta például Babits Mihály is, akinek egykori előhegyi nyaralója ma emlékház, és aki először javasolta, hogy rendezzenek a vár és a bazilika környékén nyári játékokat. Az Esztergomi Várszínház végül 1990-ben jött létre, amikor a várat is felújították. A Budai toronyban lévő nyolcvan négyzetméteres színpad a régi török temető helyén található, ezt veszi körbe félkaréjban a körülbelül kétszázötven fős – a távolságtartási intézkedések miatt most feleekkora közönséget befogadó – nézőtér, a nagyobb kiállítású produkciók bemutatására alkalmas óriásszínpadot jellemzően a bazilika harangtornya előtt, illetve a Vízivárosban állítják fel. A szezon általában júniustól augusztus végéig tart, a színház vezetői a saját és koprodukciós előadások mellett a kezdetek óta nagy súlyt fektetnek a különböző nemzetek kultúrájának megjelenítésére, évente hívnak meg határon túli magyar társulatokat, együtteseket, és idén már a tizennyolcadik alkalommal rendezik meg a nagyváradi színészek vezette, gyerekeknek szánt Bábos Tábort is.
Hídszerepben
– Rengeteg mindent megéltünk az elmúlt évtizedekben, volt, hogy stabil anyagi támogatás híján a túlélésért küzdöttünk, akadtak tervezhetőbb időszakok, de a mostani karanténhelyzet minket is nem várt kihívások elé állított – mondja az Esztergomi Várszínházat a kilencvenes évek közepe óta igazgató Horányi László, Jászai Mari-díjas színész. – Ahogy mindig, ez évben is már január-februárra elkészült a teljes programtervünk, túl voltunk a rengeteg és igen bonyolult színészegyeztetésen, ám amikor beütött a krach, hirtelen számos A, B és C változatot kellett kigondolnunk. Először azon izgultunk, kinyithatunk-e egyáltalán, majd a bizonytalan ideig tartó határzár miatt. Július 4-én volt az első előadásunk, a Várszínház és a zentai–marosvásárhelyi–soproni színház közös produkciójaként színre vitt Római karnevál, ám előtte két héttel a Romániából érkező társulat tagjainak még tizennégy napos karanténba kellett volna vonulniuk. A bemutatóra szerencsére feloldották ezt a tilalmat, de addig nem kis fejfájást okozott utánajárni, milyen engedélyek kellenek a munkavégzéshez, és ha ezeket nem sikerül beszereznünk, mit kínáljunk a Hubay Miklós-mű helyett a nézőinknek.
Hogy végül szerencsére minden az eredeti elképzelések szerint haladhatott, annál is fontosabb volt, mert Horányi László tapasztalatai szerint a több hónapos kényszerű otthonlét után az emberek a szokásosnál is jobban ki vannak éhezve a kultúrára, szórakozásra. Ennek a helyzetnek pedig éppen a nyári színházak lehetnek a nyertesei. Ezek normál esetben is hídként kötik össze a kőszínházak jellemzően június elején végződő és szeptember elején kezdődő évadait, ami most hatványozottan igaz: a jegyek a szokásosnál is nagyobb tempóban fogynak még a nem kifejezetten habkönnyű nyári darabokra is.
– A szabadtéri vagy nyári színház ugyanis nem azt jelenti, hogy oda az emberek nevetgélni vagy térdet csapkodni járnak, a népszínházi jellegbe bele kell hogy férjen néhány mélyebb, elgondolkodtatóbb előadás is. És a mi esetünkben, a hely szelleméhez és a szlovák határ közelségéhez igazodva, évadonként egy-egy történelmi témájú, a magyar identitást erősítő produkció bemutatását szintén kötelezőnek érzem – magyarázza a Várszínház mindenkori műsorpolitikájában jelen lévő elvet Horányi László. – Emellett régi vesszőparipám, hogy a szabadtéri és a kőszínház közt olyan túl nagy különbség nincs. Leszámítva persze, hogy a mi idegrendszerünket jobban megtépázza az időjárás, a nyár végére általában megfájdul a nyakam, annyit kémlelem az eget, és a műszaknak is nagyobb találékonyságra van szüksége a díszletek felállításakor, mozgatásakor – a csillagokra nem lehet semmit felaggatni, bármilyen szép is lenne. De a színészek ugyanazok, gyakran az előadások is, sőt, nem ritka, hogy a kőszínházban bepróbált darab premierjét valamelyik szabadtéri színpadon tartják, majd őszre visszaviszik az egészet a falak közé.
Trianon 100
Ahogy az sem szokatlan, hogy a nyári színházak valamely évfordulóhoz kapcsolódva, kőszínházi társaikhoz hasonlóan tematikus évadokban is gondolkodjanak. Idén a trianoni békekötés századik évfordulója adta magát, ami az Esztergomi Várszínház esetében azt jelenti, hogy minden elcsatolt területről hívtak vendégeket, ezzel is tanújelét adva annak, hogy a magyar kultúra és nyelv, dacára a határok egykori átrajzolásának, nemhogy túlélt, de az elmúlt időszakban szinte kivirágzott. Huszonöt-harminc éve egy határon túli társulatnak elég volt csak megjelennie, hogy elnyerje a közönség szimpátiáját, ma már ez önmagában kevés, minőséginek is kell lenni, ez elvárás nemcsak a szakma, de a közönség részéről is.
A Trianon 100 jegyében így jó néhány kuriózum látható majd nyáron Esztergomban. Például a Várszínház saját felolvasószínházi bemutatója: Szále László Fekete zongora című darabja Ady Endre és Tisza István elképzelt beszélgetését dolgozza fel, ami ha valóban megtörtént volna, talán máshogy alakul Magyarország sorsa. Távolról, de mégis szorosan a témához köthető Tóth-Máthé Miklós műve, A nagyrahivatott is, amelynek főszerepét, Bakócz Tamás esztergomi érseket Horányi László alakítja.
– Tudjuk, hogy Bakócz Tamás majdnem pápa lett 1513-ban, állítólag egy szavazaton múlt a megválasztása. A pápaság abban az időben hatványozottan erős intézmény volt, ezért arról is érdemes elgondolkodni, még egy csillagfényes, meleg nyári éjszakán is, milyen irányt vett volna a magyarság, sőt egész Európa útja, ha végül az ő fejére kerül a tiara. Arról nem is beszélve, hogy hol máshol lenne méltóbb helye egy ilyen előadásnak, mint itt, nálunk, a bazilika közvetlen szomszédságában? A múlt század végén egy bonyolult művelettel ide építették be a még Bakócz által Mária tiszteletére állíttatott kápolnát, ahova magam is nap mint nap járok, hátha sikerül elimádkoznom az esőfelhőket – magyarázza a színész-igazgató. Jövőre szintén tervez egy ehhez hasonló történelmi bemutatót, aminek egyházi és esztergomi vonatkozása is van, de a téma és a főszereplő még hétpecsétes titok.
Minek a háború?
Horányi László addig sem unatkozik majd, szabadúszóként jelenleg négy helyen is játszik, évtizedek óta visszatérő vendég például a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színházban. Közben egész évben készíti elő a Várszínház 2021-es műsorát.
– Talán a lokálpatriotizmus is hajt, hiszen Esztergomban születtem, és az itteni Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban érettségiztem. Persze ha akkor azt mondja valaki, hogy egyszer majd én leszek a Várszínház vezetője, néztem volna egy nagyot. Zárkózott gyerekként soha nem álmodoztam arról, hogy színházi ember, pláne hogy színész leszek, jó néhány kanyar után keveredtem erre a pályára. De nem bánom, hogy nem vágtam egyből bele, mert az életben semmi nem haszontalan. Ha nem végzem el például a néprajz szakot, talán soha nem jutok el Sinka Istvánig, az ösztönös zseniig, aki tanulatlan parasztgyerekként a csizmaszárára írta az első versét. Az előző rendszerben méltatlanul elhallgatták, én viszont szeretném, ha minél többen megismernék a nevét, ezért sok éve járom a magyar ajkú vidékeket a Sinka-műsorommal, és örülök, ha az emberek az én közvetítésem révén rácsodálkoznak erre az ősmagyar géniuszra.
Ahogyan azt is örömmel említi meg, hogy úgy tűnik, a hazai kulturális élet, benne a színházakkal, viszonylagos épségben vészelte át a koronavírus miatti leállást, köszönhetően többek közt a kiszámítható és az elvonások helyett a megszilárdítást célzó állami támogatási rendszereknek.
– Erről az a városi legenda jut eszembe, amely szerint a második világháború alatt a brit parlament a hadiköltségek miatt állítólag átmenetileg meg akarta szüntetni a művészet támogatását, válaszként pedig Churchill visszakérdezett, hogy de akkor miért harcolunk? Az ember már csak ilyen: a szépségre, a kikapcsolódásra, a katarzisra minden helyzetben szüksége van.