Titkok a palotában
Pávákat ábrázoló, Walter Crane tervezte műtárgytapéta, az alsórákosi kastély mennyezetéről készült gipszmásolatok, a sümegi püspöki palota könyvtártermének szétszedett enteriőrelemei: e műtárgyak hagyták el utoljára az Iparművészeti Múzeum bezárt tereit. Kezdetét veszi ugyanis az Üllői úti palota teljes körű rekonstrukciója.Az Iparművészeti Múzeum felújítás miatt két és fél évvel ezelőtt bezárt, az azóta eltelt idő alatt az intézmény szakemberei az épület kiürítésén és a gyűjtemény szakszerű elköltöztetésén dolgoztak. Egyetlen tárgy sem szenvedett sérülést, az aprólékos munka eredményeképpen több százezer védett alkotás került át a múzeum kőbányai raktárbázisába. Mostanra érkeztek e folyamat végéhez, a napokban a költözés legutolsó szakasza, az épületbe beépített speciális műtárgyak szakszerű leválasztása zajlik. A házat rövid időre megnyitották az újságírók előtt, így testközelből volt látható, milyen körülményes, aprólékos beavatkozások sorát igényli mindez.
Lépdelő pávák, reppenő pillangók
Lechner Ödön és Pártos Gyula épülete a szecesszió magyar irányzatának egyik legszebb példája: tervezői a nemzeti építészeti formanyelv megteremtéséhez a magyar népművészet és a keleti kultúrák mintakincséből, valamint a nyugati építészet korabeli, kortárs megoldásaiból is merítettek. Megtestesült benne a lechneri gondolat, az önálló nemzeti építészeti stílus ideája, már csak ezért is nagy öröm, hogy most sor kerülhet a megújulására.
Egyelőre azonban a múzeum elzárt terei inkább elhagyatott kastélyra emlékeztetnek: a legutolsó kiállítás enteriőrjének nyomai még láthatók egy-két teremben, a kanyargós folyosók kihaltak, mintha a lélek is kiköltözött volna a falak közül. Később kiderül, ez csak a látszat: az épületben komoly munka folyik. Cselovszki Zoltán főigazgató elmondja, mára teljes mértékben kiürítették az intézményt, csak a beépített műtárgyak bontása zajlik.
Az egykori igazgatói lakrész falára Radisics Jenő direktorságának idejében – 1896 és 1917 között – került fel a Walter Crane, a preraffaeliták iskolájához tartozó angol festő és iparművész tervezte Pávakert című műtárgytapéta, ami 1889-ben aranyérmet nyert a párizsi világkiállításon. Most azonban, a közelgő átfogó rekonstrukció miatt, el kell távolítani a falról, e kényes művelet egy mozzanatát mi is láthatjuk. A kőszobrász-restaurátorok a papír védőréteggel lefedett, egyébként igen sérülékeny, hártyavékony tapétát – hasonlóan a falképek levételénél használt módszerrel – a fal egy részével együtt választják le. A tapétarészleteket aztán fakalodákba fektetik, lezárják, és amint eljön az ideje, restaurálják majd. Darabos Edit, a múzeum főrestaurátora feleleveníti, hogy 1900-ban Crane több száz alkotásával önálló tárlaton mutatkozott be Budapesten, amelyen a Pávakert című tapéta is látható volt. És mert hazánkban nagyon kevés helyen őrződött meg történeti enteriőrben műtárgytapéta, így ennek a darabnak a restaurálása kiemelkedően fontos feladat. Ugyanebben a helyiségben, a lábazati burkolat leemelésekor nagy meglepetés érte a kutatókat: újabb látványos tapétarészlet bukkant elő, vélhetően ugyancsak Crane-tervezés. A jelenleg leginkább dohánybarna színű, nyomott mintás felületen átdereng egykori szépsége, a virágokkal és pillangókkal teli tapéta egészen biztosan pazarul festett – a szakértők ezzel a darabbal is hasonlóképpen járnak majd el, hogy megmentsék az utókornak. Walter Crane egyébként Zsolnay Vilmossal is jó barátságot ápolt, Radisics Jenő pedig, mint az angol arts&crafts, vagyis az ipari jellegű sorozatgyártás ellenpólusaként a kézművesség szépségét, igényességét hirdető mozgalom híve, ennek az irányzatnak terjesztését, felvállalását igen fontosnak tartotta.
Eredeti színek
Az épület rejtett titkai tárultak fel az első emeleti galérián is, a mennyezetre erősített gipsz műtárgyak bontásánál, amelyek az alsórákosi Sükösd–Bethlen-kastély XVII. századi mennyezetének másolataként kerültek ide 1915-ben. A már leválasztott gipszszobrocskák, a bumfordi puttók, virágfüzérek és folyondárok kavalkádja a padlóra fektetve, beszámozva várja, hogy elcsomagolva a raktárba kerüljön. A gipszstukkónak a jövőben egyébként kulturális küldetése is lehet: a mára igencsak lerobbant állapotú alsórákosi kastély mennyezetének felújításához valószínűleg e másolat szolgál majd mintaként.
A mennyezet leválasztásakor érte a legnagyobb meglepetés a restaurátorokat, a letakart falfelületen ugyanis csodás virágos díszítmények kerültek elő. Szerencsére a gipszstukkót szögekkel, drótokkal és néhol, a festetlen szakaszokon ragasztással erősítették fel, így nem sérült a díszítés. A művészettörténészek a korabeli fotók alapján tisztában voltak vele, hogy Lechner idején az épület belülről is csodaszép festéseket rejtett, ám az eredeti színeket csak most láthatták először. Az egyelőre kérdés, hogy mindezt visszaállítják-e a felújítás után, a főigazgató szerint ugyanis e felület restaurálása legalább másfél évet venne igénybe, nem beszélve a jelentősen megugró költségekről.
A múzeum belső terei tehát eredetileg gazdagon díszítettek voltak, csak az 1920-as években, az egyszerűsítés jegyében festették őket vakító hófehérre. A gipszstukkó mellett itt, a galérián várnak a sümegi püspöki palota barokk könyvtártermének belső dekorációi is, amelyből 1922-ben építettek teljes enteriőrt az Iparművészetiben.
Puritán szépség
Az erdélyi középkor egyik fennmaradt műemléke a XIII. században épített maksai református templom, innen származik az a jókora kazettás famennyezet, amelyet ugyancsak a napokban szereltek le a restaurátorok a múzeum Maksai termében. A fal mellett sorakozó fatáblák mindegyike egy-egy műalkotás, napszimbólumok, virág- és növényi motívumok váltakoznak a protestáns ízlésnek megfelelő puritán díszítettséggel. A fenyőből készült táblák jóval fiatalabbak a templomnál, az újjáépítése idején készültek: az 1700-as években. A kutatók szerint e század közepén került a kazettás famennyezet a hívők feje fölé, elfedve a gótikus boltozatot, amely Székelyföld legszebb ilyen jellegű alkotásai közé tartozik. 1894-ben, a templom teljes átépítése során szállítottak át az Iparművészetibe, majd a hatvanas években állagvédelmi okokból csavarozták fel a terem tartógerendáira, így oldották meg ugyanis a megfelelő szellőzését. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszékén folyik jelenleg a műtárgy festék- és pigmentvizsgálata, ennek alapján már tudni lehet, az egykori mesterek jóval élénkebb színű anyagokat használtak a festéskor, mint ami most látható.
A múzeum felújításával kapcsolatban a rendhagyó bejárás végén elhangzott az is: a több évig tartó munkálatok során igyekeznek majd az egykori történeti terek legtöbbjét eredeti állapotában visszaállítani.