A Medgyaszay-teremben is érezhető mindaz, ami az Operaházat a magyar kultúra zászlóshajójává teszi. A gyönyörűen felújított, történeti terek fölött, „plusz gegként” jött létre ez a multifunkciós terem, amely bizonyítja: ebben az intézményben nem elég a maximum – hangsúlyozta a szerdai megnyitón a Kulturális és Innovációs Minisztérium közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára.

Hirdetés

Vincze Máté emlékeztetett arra, hogy az Ybl Miklós tervezte dalszínházban Medgyaszay István építész hozta létre azt a teret – az Andrássy úti front felőli tetőzet fedélszékében betonoszlopok beépítésével -, amely több mint száz éven át jelmezraktárként működött.

Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója hozzátette, az épület elmúlt ötéves felújítását követően, a jelmezraktár Eiffel Műhelyházba költözésével a dalszínház saját tervei alapján alakította ki Medgyaszay-terem néven új, 430 négyzetméteres, multifunkcionális rendezvényterét.

Az Andrássy úti homlokzat mögött sikerült olyan, mintegy 100 fő befogadóképességű rendezvényteret létrehozni, amely egyaránt otthona lehet dalesteknek, kiállításoknak, kamarakoncerteknek, ifjúsági programoknak, ének- és gyermekkari próbáknak és egyéb rendezvényeknek – közölte.

Ókovács Szilveszter elmondása szerint az Operaház saját gyártású akusztikai elemekkel tette zenei előadások befogadására is alkalmassá a termet, amely a karzatlépcsőházakon keresztül és az ott található liftek segítségével is megközelíthető.

Szinetár Miklós, az Operaház örökös tagok testületének elnöke üdvözölte, hogy a dalszínház ezúttal nem elhunyt tagok helyett választott új örökös tagokat, hanem két fővel megemelte a testület létszámát.

A balett világnapján elsőként Szőnyi Nóra Liszt-díjas balettművész, érdemes művész vehette át a Magyar Állami Operaház örökös tagja címet igazoló oklevelet, majd az intézmény legrangosabb elismerésében részesült Sümegi Eszter Kossuth-díjas operaénekes, érdemes és kiváló művész is.

A posztumusz örökös tag oklevelet Kodály Zoltán zeneszerző nevében özvegye, Kodály Zoltánné, Horváth Bálint operaénekes érdemes művész nevében pedig szintén özvegye, Mészöly Katalin vette át.

A magánénekesek közül a legszebb, legtisztább magyar kiejtésű énekesnek odaítélhető Melis György-díjat Szemere Zita és Palerdi András, az ösztönös tehetséget és színpadi személyiséget elismerő Sudlik Mária-díjat Perencz Béla vehette át az ünnepségen.

A Závodszky Zoltán-díjban, amelyet a Wagner-előadásokban kiemelkedő teljesítményt nyújtó művészek kaphatnak meg, Szántó Andrea és Rácz István részesült.

Az énekkari, zenekari tagok, valamint a balettmesterek és táncosok titkos szavazása alapján az évad énekkari művésze László Tünde szoprán és Kovács Gyula tenor, zenekari művésze Rácz Ottó oboaművész, kartáncosa Takamori Miju és Cottonaro Geatano grand sujet-k lettek.

Az operai háttérszakmákban dolgozóknak járó Vasfüggöny-díjat Pergel Dániel, a világítási- és vizuális tár vezetője, valamint Bertók László főgondnok vehette át, „Az előadásokért” emlékérmet pedig Tóth Erika játékmester és Schaul Imre díszítő, zsinórmester kapta meg.

Az adminisztrációban dolgozókat elismerő Dárday Andor-emlékplakettet Csiki Gábor énekkari karigazgató és Kákay István művelődésszervezési és képzési osztályvezető nyerte el. Az Operaház idén is jubileumi arany emlékgyűrűvel köszöntötte azokat a művészeket és munkatársakat, akik 25 éve dolgoznak az intézménynél.

Idén második alkalommal adta át a Magyar Állami Operaház az általa alapított Opera Corpus sajtódíjat, az elismerésben idén Kondor Kata, a Fidelio komolyzenei és operai rovatvezetője részesült.

Korábban írtuk