Fotó: Demokrata/T. Szántó György
Hirdetés

– Van családi kötődése Jurisics Miklóshoz, Kőszeg egykori várkapitányához?

– Elvégeztünk egy családfakutatást, amiből kiderült, hogy külön klán vagyunk. Nagypapám horvát dédnagyapja volt az első, aki a Jurisits névvel Magyarországra telepedett, én pedig már kisrészt horvát, nagyrészt sváb és magyar vérű vagyok.

– Nyilatkozatai szerint többek között a Whitesnake, a Deep Purple, a Van Halen és Gary Moore voltak a példaképei. Miért éppen ők?

– Gyerekkoromban ezek a zenék szóltak otthon. Élénken emlékszem az egy-egy adott dalhoz, előadóhoz köthető érzéseimre, és bár igen különböző zenekarokról beszélünk, a kérdésben felsoroltak közös pontja a torzított rock-gitározás. Arra, hogy ez miért is érintett meg engem, logikus magyarázatot nem tudok adni, de még 6-7 évesen is hihetetlenül élveztem, ahogy a nagybátyám túlvezérelt elektromos gitárját csapkodhattam. A legnagyobb hatást talán a Van Halen együttes tette rám, amit máig is a valaha létezett egyik legjobb zenekarnak tartok. Az egyedi és virtuóz gitározás mellett dalaik ritmikai világát, összetettségét ugyanúgy magával ragadónak találom, mint, ahogyan a hibátlanul felépített háttér énekeket.

Korábban írtuk

– A Connect The Dots című albuma Riders’ Club kezdeti harmóniájában villanásszerűen feltűnik a néhai Doors együttes Riders On The Storm mintája.

– Nagyon kevés művész van, aki olyat tud alkotni, ami semmihez sem hasonlítható. Az albumnak tudatosan adtam a Connect The Dots nevet, ami az addigi ismereteim összekapcsolására utal. Ez a Riders’ Club című dalnál pont így történt mind a címmel, mind a dal eleji gitárdallammal és billentyűtémával. De a többi dalról is mondhatok hasonlókat. Vagyis tekinthetjük ezt tulajdonképpen tiszteletnek, mert valami számomra ihletőből akartam kiindulni.

– Nem csupán az ösztönös gitározásra hagyatkozik, mint annak idején Jimi Hendrix tette, de a zeneelmélet, a kottaolvasás és a kottázás elsajátítása is alapvetően fontos az ön számára. Miért?

– Nem tartom és soha nem is tartottam magamat különleges zenei tehetségnek. Persze egyfajta adottság, érdeklődés nyilván szükséges, de úgy gondolom, hogy amit a zenei utamon magam mögött tudhatok, azt inkább a kitartásomnak, nem pedig az ösztöneimnek köszönhetem. Az biztos, hogy a zenei fejlődésemben a gyakorlat és az elmélet egyaránt fontos szerepet játszik. Érzem, hogy most jó útra találtam, ebben jelenlegi tanáraim megerősítése is nagyon sokat segít.

– Mit gondol, hogyan lehet betörni a nyugati gitárosok zárt világába? Vagy minden a szerencsén múlik?

– Úgy gondolom, a szerencse önmagában nem elég, annak csak akkor van jelentősége, ha szakmailag már letettél valamit az asztalra. Olyan korban élünk, amelyben minden nagyon felgyorsult, ezért temérdek a lehetőség, de a verseny is sokkal kiélezettebb, így a szakmai felkészültség, a kapcsolati tőke és a szerencse egyaránt fontos szerepet töltenek be az elismertség felé vezető úton. Nem egyszerű a pálya, de nem tartom lehetetlennek a bekerülést a nemzetközi vérkeringésbe.

– Egy lemez megszólalásánál meghatározó szerepe van a hangmérnök-keverő-maszterelő hármasnak. Önnél ezt Pálfi Balázs végezte. Miért őt választotta, és hogyan történt a közös stúdiómunka?

– Számomra a szakmai tudás mellett legalább olyan meghatározó, hogy emberként miként jövök ki valakivel. Balázst 2022-ben ismertem meg. Hatalmas stúdiós tapasztalatom még nincs, de azt vettem észre, hogy az eredmény kizárólag azon múlik, hogy a jelen lévő emberekkel milyen közös hangulatot teremtünk. Balázs segítőkészsége és közvetlensége egyből kiemelkedett. Szakmai hozzáértése és a stúdió felszereltsége nem is volt kérdéses.

– Milyen szempontok szerint választotta ki zenésztársait? Mindent előre megmond, azt, hogy mit játsszanak, vagy csak az akkordmeneteket mutatja meg, a többit rájuk bízza?

– Ha ezt a basszusgitárosom egyszer elolvassa, ennél a résznél biztosan elröhögi magát, mert mindig olyanokkal jövök neki, hogy „ott a 49. ütemben azt a G hangot hosszabban kellene játszani!”. Mert ha már elkészítek egy teljes hangszerelést, akkor azt szeretem visszahallani is, így elég kötött, hogy ki mit játszhat, azonban bizonyos dalokban mégis elvárom, hogy módosítsák a szólamukat. Ahogy a hangmérnököt, zenésztársaimat is két lépcsőben választom ki: első, hogy eléggé értenek-e a saját hangszerükhöz, második, hogy emberileg működik-e a közös munka. A zenekart 2022 nyarán állítottam össze. Az első felállás úgy nézett ki, hogy Koncsecskó Peti dobolt, Drózdik Sanyi billentyűzött, Péter Tomi pedig basszusgitározott. Valamivel később Lukács Marci érkezett a billentyűsünk helyére.

– Hollandiában jár egyetemre. Milyen tanulmányokat folytat?

– Már 2021 óta tervben volt a hollandiai továbbtanulás. Mivel a kőbányai éveim után saját zenémmel is foglalkozni akartam, előbb elkészítettük a Connect The Dots lemezt, majd 2023 márciusában felvételiztem, így jelenleg Rotterdamban tanulok a Codarts-on, jazz gitár szakon. Ittlétem óta teljesen új szemszögből kezdtem nézni a zenére, illetve a gitározásra, aminek főleg az az oka, hogy nagyon sok megközelítéssel találkozok. Ha csak a Jurisits Tamás Group szempontjából nézzük, akkor mindenképpen serkentően hatott a kiköltözésem. Egy ilyen rétegzenének számító műfajjal esélytelen, hogy csupán idehaza karriert fussunk be. Ez a projekt akkor tud élni, ha a nemzetközi piacon is próbálkozunk.