800 forint fölé emelheti az üzemanyagárakat a Brüsszel által erőltetett embargó
Kifejezetten óvatos és optimista a korábbi, 700–800 forintos üzemanyagárra vonatkozó becslés – mondta el az Origónak Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Energia- és Klímapolitika Üzletágának vezetője. Az elemző szerint még ennél is jóval többe kerülne az üzemanyag a magyar kutakon akkor, ha életbe lépne az Európai Bizottság veszélyes javaslata az orosz olajra vonatkozó embargóval kapcsolatban. Tarthatatlanná válna ugyanis a kormány által bevezetett árplafon, írja az Origo.Az Európai Bizottság „logikája” alapvetően az, hogy sorrendben az egyre súlyosabb, az Európai Uniónak egyre nagyobb kihívást jelentő szankciók következnek. Ennek megfelelően az előző, ötödik szankciós csomagba a szilárd tüzelőanyagok kerültek – ez igazság szerint még sem az EU-nak, sem Oroszországnak nem jelent túl nagy kihívást –, ám most következne a kőolaj, ami már sokkal súlyosabb kérdés – mondta el az Origónak Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Energia- és Klímapolitika Üzletágának vezetője.
Az orosz kőolajat érintő brüsszeli szankciótervezet szerint a nyersolaj behozatalát hat hónapon belül le kellene állítaniuk a tagállamoknak, a finomított kőolajtermékek importját pedig az év végéig kellene megszüntetni.
Orbán Viktor miniszterelnök péntek reggeli rádióinterjújában megerősítette, hogy „vissza a feladónak” – azaz a tervezetet a magyar kormány nem fogadta el. Úgy fogalmazott, a javaslat a magyar gazdaságra nézve olyan, akár egy atombomba.
Az orosz kőolajembargó brüsszeli tervek szerinti bevezetésének Magyarországon katasztrofális gazdasági és ellátásbiztonsági következményei lennének – sőt, az egész Európai Unióban, de talán az egész nyugati világban is komoly gazdasági kihívásokat okozna – mondta Hortay Olivér. A fő problémát a szakértő egyfelől abban jelölte meg, hogy hazánk nagyon erősen kitett az orosz nyersolaj-beszállításoknak, másfelől – és mint mondta, ez a szűk keresztmetszet – az, hogy „a” magyar kőolaj-finomító üzem, azaz a MOL százhalombattai Dunai Finomítója speciálisan orosz nyersolaj bekeverésére épült.
Ennek az átállítása akár 4, de a legutóbbi információk szerint legalább 3 évet igényelne, ráadásul magas költséget emésztene fel. Vagyis, ha csak az időtényezőt vesszük figyelembe,
A brüsszeli tervek szerinti, fél év múlva „esedékes” kőolajembargó esetén Magyarországon veszélybe kerülne az üzemanyag-ellátás – szögezte le Oortay Olivér.
A szakértő szerint a következő kérdés – vagyis hogy hogyan, honnan lehetne alternatív nyersolajat beszerezni – már „csak” másodlagos probléma, hiszen az említett műszaki infrastruktúra hiányában nincs is értelme más forrásról beszélni.
A teljes cikket IDE kattintva olvashatják el az Origo oldalán.