„A diákok bevonzásához fontos az olyan környezetet, ahol öröm tanulni”
Hagyományainkra építkezve, új keretek között sikerült megújulnia a magyar felsőoktásnak, a modellváltó egyetemek a finanszírozáshoz szükséges teljesítménykritériumokat rendre túlteljesítik, ami a nemzetközi rangsorokban is tükröződik – mondta Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára pénteken Budapesten.A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen Az egyetem ezeréves eszménye és jövőképe című konferencián tartott kerekasztal-beszélgetésen Varga-Bajusz Veronika közölte, hogy jelenleg minden második forintot a teljesítménykritériumok teljesítése után kaphatnak meg az intézmények.
Az új modellben az egyetemek egyfajta szolgáltató funkciót látnak el. Az állam mint megrendelő által megjelölt elvárásokat teljesítik, hogy a társadalomnak és a gazdaságnak hasznot hozzanak – hangsúlyozta. Megjegyezte: a teljesítménymérések és a nemzetközi rangsorok is azt mutatják, hogy a modellváltásban részt vevő egyetemek jól szerepelnek.
„Tizenkét magyar egyetem szerepel a világ legjobb öt százalékában, ami megerősíti, hogy jó irányba haladunk”
– mondta.
Stumpf István, a miniszterelnök stratégiai tanácsadói testületének tagja szerint a felsőoktatás átalakítását az indokolta, hogy kialakult egy „teljesítményminimalizáló” környezet, amely nem a teljesítményt ösztönözte, és ez nem szolgálta sem a diákok, sem az oktatók érdekét. A modellváltás az elmúlt néhány év tapasztalata alapján azt mutatja, hogy a tradíciók megtartása mellett, nemzeti keretek között a magyar felsőoktatás versenyképes és megáll a lábán – mondta.
Halász Gábor, az MCC Tanuláskutató Intézetének senior kutatásvezetője szerint az „állóvíz felkavarása”, az állami fenntartói modell átalakulása és az igény, hogy a felsőoktatás rugalmasabban illeszkedjen a piaci igényekhez, nemcsak magyar, hanem általános, globális jelenség.
Kacskovics Imre, az ELTE TTK dékánja egyetértett a kormány törekvéseivel, hogy új lendületre volt szükség a felsőoktatás megújításában. Az ELTE állami fenntartásban működő egyetemként is elmozdult teljesítményorientált irányba. Elfogadtak egy új stratégiát, konkrét teljesítményértékelési rendszert vezettek be, amelyet évente felülvizsgálnak – részletezte.
A dékán fontosnak nevezte az egyetemek együttműködését az ipari szereplőkkel és az innováció támogatását, ugyanakkor azt is, hogy az alaptevékenységükre, az alapkutatásra is fókuszáljanak. Ennek az egyensúlynak a megteremtése nem egyszerű – tette hozzá.
Hangsúlyozta: az egyetem számára stratégiai jelentőségű a harmadik missziós tevékenység, vagyis a felsőoktatásban létrehozott tudás társadalmi hasznosítása.
„A diákok ”bevonzásához„ pedig fontos, hogy olyan környezetet biztosítsanak, ahol öröm tanulni”
– mondta, hozzáfűzve, az ELTE TTK egyes szakjai a nemzetközi rangsorban előkelő helyet foglalnak el.
Varga-Bajusz Veronika a duális képzéssel kapcsolatban elmondta, az elmúlt években megduplázódott a szakképzésből sikeresen egyetemre felvett diákok száma, különösen a műszaki felsőoktatásban és az alkalmazott tudományokban, ahol a szakképzés az egyetemi lét előszobájává vált.
Megemlítette azt is, hogy a felsőoktatásban a gyakorlati képzés növeléséhez szemléletváltásra, egyfajta blokkosított tudásátadásra lenne szükség, ami már az egészégügyi képzésben megjelent, és a többi képzésnek is érdemes lenne átvennie.