A felsőoktatás és a köznevelés rendszerszintű kapcsolatának fejlesztése a cél
Alapvető célkitűzésnek nevezte a felsőoktatás és a köznevelés rendszerszintű kapcsolatának fejlesztését az innovációs és technológiai miniszter egy szerdai egri oktatási fórum résztvevőihez intézett videóüzenetében.A végzettség nélküli iskolaelhagyás mérsékléséhez kapcsolódó intézkedések iskolai szintű támogatását célzó Komplex Alapprogram Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen tartott zárókonferenciáján Palkovics László kiemelte: a program hozzájárul a felsőoktatás és a köznevelés kapcsolatának erősítéséhez.
„Össztársadalmi érdek, hogy a jövő felnövekvő ifjúságát nevelő pedagógusok széles körű szaktudással és pedagógiai felkészültséggel rendelkezzenek, és hogy a legjobbakból, a legelkötelezettebbekből kerüljenek ki” – mondta a miniszter, fontosnak nevezve azt is, hogy a megújuló magyar köznevelés a szükséges „bemeneti képességekkel” ruházza fel a diákokat, mert ez növeli a valószínűségét annak, hogy befejezzék felsőfokú tanulmányaikat, s az oktatók nyugodtabb szívvel támaszkodhatnak a diákokból hallgatókká váló fiatalok átlagosnál jobb kompetenciaszintjére.
Elékeztetett: 2017-ben indult el a Komplex Alapprogram fejlesztése, s a következő évben már bevezették a csatlakozó iskolákban. A program nagy előrelépést jelentett a köznevelés módszertani megújítása szempontjából; innovációja pedig az, hogy a nevelési, oktatási szakpolitika az embert állítja a középpontba, differenciált módszertani kultúrát meghonosítva a köznevelési intézményekben – mondta Palkovics László.
Felidézte: a Komplex Alapprogram két alapozó képzésben készítette fel a pedagógusokat, akik összesen négy képzést, összesen 4×30 órában végeztek el az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem és a Nyíregyházi Egyetem berkein belül.
A miniszter beszélt az alapprogramhoz kapcsolódó modellértékű nevelési programok megvalósításáról is, ahol alkalom nyílt a helyi igényekre reagáló módszertani fejlesztésekre. Közlése szerint 30 órás képzések formájában fejlesztették a pedagógusok kompetenciáit a Pécsi Tudományegyetemen, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, a Debreceni Egyetemen és a Miskolci Egyetemen.
Palkovics László szerint azt, hogy minden forint jó helyre ment, számos mutató bizonyítja: a konvergenciarégiókban csaknem 21 ezer, köznevelési intézményben dolgozó pedagógust képeztek; ebből csaknem tízezren részesültek a Komplex Alapprogram képzéseiben, megközelítően 11 ezren pedig a modellértékű nevelési programokban vettek részt. Magyarország területén, konzorciumi szinten eddig 1300 köznevelési intézményt vontak be, s a képzési portfólióban több mint 100 képzés közül lehet választani – jelezte.
A miniszter közölte: a közép-magyarországi régióban 7770, köznevelési intézményben dolgozó pedagógust képeztek, ebből mintegy ötezer a modellértékű nevelési programokban részesült, 2800 pedig a Komplex Alapprogram képzéseiben vett részt.