Múlt héten robbant a hír: Budapest II. kerülete nem adott szakhatósági engedélyt a Margit körút Margit hídra felvezető szakaszának kiszélesítéséhez. Az ügy háttere, hogy a főváros vezetése úgy tervezte, miután elkészül a tavaly óta lezárt Szabadság híd, illetve átadják az Észak-Buda közlekedését segítő, újonnan épített Megyeri hidat, még idén nekikezd a Margit híd felújításának. A beruházás költségeinek felét egyébként az elképzelések szerint az Európai Unió Strukturális Alapjából finanszíroznák. Ennek a felújításnak a része az is, hogy a híd budai felvezetőjét is átalakítanák, kiszélesítenék. Mivel az érintett Margit körúti szakasz a II. kerülethez tartozik, így ez az önkormányzat adhat szakhatósági engedélyt is a változtatásra. Ám a II. kerület nem adta meg a jóváhagyást.

– Az építési törvény szerint ahhoz, hogy egy budapesti utat kiszélesítsenek, a nyomvonalat az úgynevezett Fővárosi Szabályozási Kerettervben is módosítani kell. Miután megérkeztek hozzánk a felújítás tervei, amelyekre a főváros engedélyt kért, munkatársaim megdöbbenve tapasztalták, hogy az építési törvényben előírt módosítás nem történt meg – mondta a Demokratának Láng Zsolt II. kerületi polgármester.

A könnyebb érthetőség kedvéért: a Fővárosi Szabályozási Keretterv Budapest településrendezését ábrázolja, tartalmazza a beépítéssel, valamint a környezet természeti, táji és épített értékeinek védelmével kapcsolatos általános követelményeket. És aki azt gondolná, hogy a kerettervben történő változtatás olyan rutinmunka, ami néhány vonal átrajzolásával megoldható, téved. A módosítás ugyanis szigorú szabályok szerint zajlik, így a változtatás folyamata optimális esetben körülbelül fél év lehet.

– A készülő átépítés a II. kerület tulajdonában lévő utakat és közterületeket is érinti, ezért már a tervezés megkezdésekor egyeztetnie kellett volna a fővárosnak a kerületünkkel. Amennyiben a budapesti illetékesek megkerestek volna bennünket, hogy elképzeléseiket velünk is ismertessék, a jogi hiányosságokra is időben felhívhattuk volna a figyelmüket – folytatta Láng Zsolt. – A budapestiek által hosszú évek óta várt hídfelújítás azonban a jelenlegi tervek szerint mind a II. kerületi, mind pedig a fővárosban érvényben lévő rendeletekkel ellentétes. Ha megadtuk volna az engedélyt, akkor jogszabályt és rendeleteket sértettünk volna.

Hiba lenne azt hinni, hogy mindez a II. kerület részéről felesleges kukacoskodás. A felújítás ugyanis részben uniós finanszírozással történik, és szinte biztosra vehető, hogy egy olyan 13 milliárd forintos beruházáshoz, amely nem teljesen jogszerű, az EU nem adna pénzt. Vagyis közel hétmilliárd forinttól esne el a főváros. Vélhetően ugyanez történne akkor is, ha a budapesti vezetés – fittyet hányva a II. kerületi elutasításra – mégis elkezdené idén ősszel a felújítást.

Így tehát egy út marad: a törvényes út. Előbb módosítani kell a fővárosi kerettervet, majd ezután engedélyt kérni a II. kerülettől, és megalkotni a helyi szabályozási tervet. Mindez azonban hosszú hónapokat vehet igénybe, ami már csak azért is rossz hír, mert a Margit híd ránézésre is borzasztó állapotban van, állaga annyira leromlott, hogy amennyiben záros határidőn belül nem építik át, szakértők szerint hamarosan életveszélyessé válhat. Minél hamarabb fel kellene tehát újítani, amihez megvan a pénz és a szándék is – ám a főváros figyelmetlensége miatt mégis csúszhat a munkálatok megkezdése.

Az ügyben apró előrelépés azért történt: a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén az MSZP–SZDSZ-többség egyetértett azzal a véleménnyel, hogy Demszky Gábornak

egyeztetéseket kell kezdeni a II. kerülettel és gondoskodnia a projekt törvényessé tételéről. Demszky Gábor tanulja a törvényességet. Jobb későn, mint soha…

(bándy)