A globális minimumadóval munkahelyek szűnnének meg Magyarországon is
Az adóztatás, így az adókulcsok megállapítása is nemzeti hatáskörbe tartozik, ebből kifolyólag a globális minimumadó bevezetésének koncepciója egy újabb föderációs törekvésként értékelhető, mely nemzeti jogköröket vonna el a tagállamoktól – hangsúlyozta ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász az Origónak adott interjúban.A Századvég Alapítvány jogi szakértője a lapnak elmondta, hogy a javaslat elfogadásához a tagállamok egyhangú döntése szükséges, és bár a brüsszeli bürokraták minden erejükkel ennek megszüntetésén dolgoznak, a vétó intézménye továbbra is megilleti a magyar kormányt. Hozzátette: a jövőben számíthatunk arra, hogy Brüsszel ismételten semmibe veszi az uniós alapelveket és politikai, illetve egyéb nyomásgyakorlásnak fogja kitenni hazánkat. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a globális minimumadó bevezetésével a hazai beruházások üteme jelentősen visszaesne, munkahelyek szűnnének meg, végső soron pedig megtörne a magyar gazdasági növekedés üteme.
A globális minimumadó bevezetésére vonatkozó európai uniós irányelv elutasításáról döntött keddi ülésén az Országgyűlés. Miért fontos, hogy a képviselők szavaztak az elutasításról?
Az Országgyűlés kedden meghozott döntése a magyar szuverenitás szempontjából és gazdasági értelemben is rendkívüli jelentőségű. Azt, hogy az Európai Unió hol és miként cselekedhet, több alapelv is befolyásolja. A hatáskör-átruházás elvének értelmében az EU csak azokon a területeken járhat el, amelyek tekintetében a valamennyi tagállam által ratifikált uniós szerződések hatáskörrel ruházták fel. Az EU-ra át nem ruházott hatáskörök a tagállamok kizárólagos rendelkezési körében maradnak. Továbbá, ahogy azt a miniszterelnök a 15. Szamizdatban hangsúlyozta, a magyar Alkotmánybíróság e körben kimondta:
amennyiben az unió intézményei nem gyakorolják hatékonyan a megosztott hatásköröket, a magyar hatóságok gyakorolhatják azokat.
Rögzítendő, hogy az adóztatás, így az adókulcsok megállapítása is nemzeti hatáskörbe tartozik, ebből kifolyólag a globális minimumadó bevezetésének koncepciója egy újabb föderációs törekvésként értékelhető, mely nemzeti jogköröket vonna el a tagállamoktól. Emellett mind a hazai, mind az európai gazdaságnak hatalmas kihívásokkal kell megküzdenie: sok szektor a mai napig nem tudta teljesen kiheverni a koronavírus-járvány következményeit, mindeközben a jelenleg zajló orosz-ukrán háború negatív gazdasági hatásaival, a háborús inflációval és a háborús gazdasági válsággal is meg kell küzdeniük.Brüsszel ilyen körülmények között növelné terheiket, mely hatalmas csapás lenne az Unió és Magyarország gazdasági működőképességére, és rendkívüli mértékben csökkentené a versenyképességet.
Van olyan eszköz Brüsszel kezében, amellyel „megbüntetheti„ Magyarországot azért, mert ilyen szinten kiáll a nemzeti érdekeiért és utasítja el a globális minimumadó tervét?
Legitim eszköz nem áll Brüsszel rendelkezésére arra vonatkozóan, hogy azért büntessen egy tagállamot, mert az érvényesíti azon jogos igényét, hogy az uniós alapelveket és az alapszerződéseket mindenki, így az Európai Unió intézményrendszere is tartsa tiszteletben.
Emellett a javaslat elfogadásához a tagállamok egyhangú döntése szükséges, és bár a brüsszeli bürokraták minden erejükkel ennek megszüntetésén dolgoznak, a vétó intézménye továbbra is megilleti a magyar kormányt, így ha egy uniós javaslat nyilvánvalóan ellentétes a magyarok érdekeivel, akkor jogos és megalapozott az azzal szembeni ellenállás.
A teljes interjú elolvasható az Origo oldalán, IDE kattintva!