Tóth I. János: Civilizációs fordulatra van szükség!
„A gyermek létének már nincs értelme”
A nemzetközi tőkét nem érdekli, hogy kihal a magyarság – mondta Tóth I. János filozófus, A demográfiai tél – A modernizáció sötét oldala című könyv szerzője. Miért születik egyre kevesebb gyermek, kinek érdeke az európai lakosságcsere és vajon pénzzel megállítható-e népességfogyás?– „Nemcsak azért maradnak el a gyermekek, mert nem születnek meg, hanem mindenekelőtt azért, mert a végsőkig feszített intelligencia már semmi okot sem lát a létezésükre” – idézi könyvében Oswald Spenglert. A német filozófus megérezte a jelenünket?
– A Nyugat alkonya számos területen pontos előrejelzést adott a születésszám csökkenését, az urbanizációt és világvárosok kialakulását illetően, emellett megjósolta a technikai fejlődéssel járó individualizációt is. Ezek együtt lényegesen átalakítják a társadalmi struktúrát és az egyén értékrendjét. Ám a termékenység csökkenése nemcsak Európát, hanem általában a fejlett világot jellemzi, ezért az egész nyugatias, vagyis amerikanizált világ alkonyáról beszélhetünk. Az idézett mondat először is cáfolja azt a népszerű progresszív nézetet, miszerint a gyermekek elmaradása csupán abból az evidenciából fakad, hogy nem születnek meg, hanem rámutat ennek filozófiai okára, jelesül, hogy az emberi értelem nem látja létezésük értelmét. A „végsőkig feszített intelligencia” csak önmagára koncentrál, amiben senki más, még a saját gyerekei sem kaphatnak helyet és szerepet. Tehát a gyermekek születésének elmaradása mögött az individuális racionalizmus térnyerése áll. Az emberek olyan mértékben fókuszálnak önmagukra, hogy már a gyermekvállalás is elfogadhatatlan mértékű áldozatvállalást jelent számukra.
– Mi bomlott meg a „napnyugati” ember lelkében, hogy képtelenné vált a reprodukcióra?
– A nyugatias embernek leginkább a természete alakul át és válik olyan mértékben önzővé, hogy megakadályozza a reprodukciót, vagy pedig az uralkodó ideológia (progresszió, woke, genderelmélet, posztnacionalizmus) hoz létre olyan társadalmi közeget, amelyben az emberek nem tudnak gyereket vállalni. Az előbbi esetben a termékenység csökkenése lényegében megállíthatatlan folyamat, míg az utóbbiban a nyugatias világ még megmenekülhet, ha képes leszámolni az uralkodó ideológiával.
– Mik a fő antinatalista erők? Szükségszerű, hogy a modernizált ember termékenysége csökkenjen, vagy másról van szó?
– A modernizáció egyaránt csökkenti a halálozási és születési arányszámokat. Az elsőt úgy, hogy növekszik az élettartam, ami nemcsak az orvostudomány és az egészségügy, hanem általában a modern társadalom elsődleges célja. Tehát ez egy pozitív cél. Az utóbbi folyamat viszont a modernizáció szándéktalan következménye. A termékenység csökkenése mögött sajnos nem speciális erők állnak, hanem a modernizáció alapvető folyamatai: a mezőgazdaság visszaszorulása, a városiasodás, az ipar elterjedése, a fogamzásgátlás, a nők munkába állása, a házasságkötés időpontjának kitolódása, valamint a kétkeresős családmodell megjelenése. A folyamatban fontos szerepet kapnak a szellemi-ideológiai tényezők is, például az individualizáció, a szekularizáció, a szexuális forradalom, a klasszikus feminizmus vagy a vallás visszaszorulása. Míg a modernizáció elsősorban a termékenység járulékos csökkenését eredményezi, addig a haladással és a progresszív ideológiákkal megjelent a szándékos antinatalizmus is, mint például a tudatos gyermektelenség. A feminista mozgalom egyes irányzatai, az LMBTQ-mozgalmak, valamint a radikális környezetvédelmi nézetek szintén szerepet játszanak ebben.
– Mi bizonyítja, hogy a progresszív mentalitás és politika okozza a népességfogyást?
– Szerintem a progresszió a termékenységi arányszámot nulla közelébe fogja leszorítani, vagyis öngyilkos pályára helyezte a fejlett országokat. A nyugati emberek többsége a születésszám csökkenését még mindig pozitív fejleményként értékeli, mások úgy gondolják, hogy a termékenység folyamatos csökkenése egy nagyobb jónak, a modernizációnak az elfogadható járulékos kára. A skandináv és észak-európai országok élen járnak a társadalom és benne a férfi-nő viszony progresszív átalakításában, ami sokáig viszonylag magas (1,9-es) termékenységi arányszám mellett történt. Az elmúlt évtizedben azonban az északiak termékenysége zuhanórepülésbe kezdett: Svédországban 1,53, Norvégiában 1,41, Finnországban pedig 1,32 gyermek jut egy nőre. Ezek az átlagok jótékonyan eltakarják, hogy az őshonos északi nők termékenysége még ennél is kisebb. Ma már a demográfusok többsége, akik maguk is a modernizáció és a progresszió hívei, azt mondják, hogy engedjük el a 2,1-es termékenységi célt, vagyis az elöregedést és a népességfogyást orvosoljuk inkább tömeges bevándorlással, mesterséges intelligenciával és poszthumanizmussal. Ezek az álságos javaslatok jól mutatják a progresszív ideológia hatalmát. Inkább pusztuljunk el, de az ideológiánk alaptételein ne változtassunk. A progresszív oldal a demográfiai tél megoldását a tömeges bevándorlásban látja.
– A világ népessége növekszik, ám egyes kontinensek, kultúrkörök népessége – köztünk a miénk és a gazdag Kelet-Ázsiáé – csökken. Ön szerint a Nyugat ugyanúgy kiszervezi a költséges reprodukciót a szegény déli reprodukciós központokba, mint a költséges ipari termelést; öntől idézek: „Nem kétséges, hogy a nyugati tőke és elit számára ez lenne a »szép új világ«. Ennek áraként pedig a Nyugat és benne a szegényebb rétegek elveszítenék a klasszikus közösségi létformákat, úgymint nép, nemzetállam és család. Ez a megoldás ökológiai és humanisztikus szempontból is kétséges, hiszen a Nyugat érdekelt a Dél népességrobbanásában és szegénységében.” Jól értem, hogy a nemzetközi tőke érdeke, hogy bizonyos helyeken kihaljanak az őshonos népek? Ezt tudatosan, kulturális és gazdasági eszközökkel gerjesztett folyamatnak tartja?
– Az okokat inkább a járulékos hatásokban keresem. A nagy profit esetében a tőkét még a nyilvánvaló következmények sem érdeklik. A kommunizmus bukása után az lett a fő gazdasági trend, hogy a nyugati tőke kiszervezte a termelést az olcsó, de jó munkaerővel rendelkező Kínába. Ennek következtében a tőke óriási haszonra tett szert, és Kína gazdaságilag megerősödött. Az előbbi egy szándékos, míg az utóbbi egy járulékos, bár előre látható következmény volt. A nemzetközi tőke támogatja a tömeges bevándorlást, mert a bevándorló olcsó munkaerő. Ezt a folyamatot a közgazdaság nyelvén úgy is értelmezhetjük, hogy most a tőke a „munkaerő termelését” a nyugati nemzetállamokból áthelyezi (kiszervezi) a globális délre, egyszerűen azért, mert ott a reprodukció sokkal olcsóbb. Mindenki, még a tőkések is tudják, hogy ez a folyamat óriási kockázatokkal jár, ennek ellenére halad előre.
– Semmilyen felelősséget nem éreznek önnön civilizációjuk iránt?
– A tőke számára túlságosan nagy gazdasági haszonnal jár olcsó munkaerővel, otthon termelni. A gazdasági előny mellett a tőke lát egy politikai előnyt is, úgy gondolják, hogy az idegen etnikumú, vallású, nyelvű és kultúrájú emberek tömeges bevándoroltatása oly mértékben gyengíti meg a nemzetállamokat, hogy azok képtelenek lesznek őt korlátozni és ellenőrizni. A tőke és a nemzetállam dinamikus viszonyában most súlyos eltolódás látható a nemzetközi tőke javára. A tőke győzelme, vagyis a demokratikusan megválasztott államhatalom kontrollja alóli felszabadulás a közrossznak egy új formáját, jelesül a tőkés társaságok világuralmát hozza el. Hogy a tőkések ezt a folyamatot autonóm módon vagy titkos társaságokba tömörülve támogatják-e, az másodlagos. A döntő kérdés az, hogy minden egyes tőkés érdekelt a tömeges bevándoroltatásban gazdasági és politikai okokból. Ezen új demográfiai világrend a szegény fejlődő országoknak is rossz, mert folyamatosan elveszítik az ambiciózus munkavállalóikat, ráadásul a világrend működéséhez nagy jóléti különbség szükséges a gazdag és fejlett cél-, illetve a szegény és fejlődő kibocsátó ország között. Tehát a tőke a reprodukciós centrumokat mélyszegénységben akarja tartani. Végül megjegyzem, hogy a demokratikus felhatalmazással rendelkező nemzetállamok képesek leginkább arra, hogy a tőke mozgását olyan keretek között tartsák, ami a közjó szempontjából is előnyös. A dinamikus tőke és az őt ellenőrző nemzetállam, vagyis a piacgazdaság és a demokratikus államhatalom jól bevált struktúra, amit meg kellene őrizni. Itt is kialakulhat két rossz véglet, és ezt el kellene kerülni. Az sem jó, ha az állam felszámolja a versengő tőkét, mint például a kommunizmusban, és az sem jó, ha a tőke számolja fel az állam kontrolláló szerepét, ami napjaink kihívása.
– A gazdagabb közép-európai és kelet-ázsiai országok gyakran hiába támogatják óriási összegekkel a gyermekvállalást, ha a modern civilizáció mélyén meghúzódó antinatalista erők változatlanul hatnak. Mi lenne hát a megoldás?
– Dél-Korea, ahol a termékenységi ráta 0,88 gyerek egy nőre számítva, az elmúlt 18 év során mintegy 280 milliárd dollárt fordított a termékenységi arányszám növelésére. A koreai kormány alapvetően készpénzben támogatja a gyermekvállalást, egy 2024-ben született gyermek után a szülők nyolc éven át körülbelül 22000 dollárt (7,8 millió forintot) kapnak. A visegrádi országokban is jelentős összegeket fordítanak családpolitikára. Sajnos mérsékelt sikerrel, sőt Lengyelországban kimondottan alacsony (2022-ben 1,26 volt) a termékenység. Magyarországon 2021-ig nőtt (1,59-ra) azóta csökken a termékenységi ráta, ennek oka vitatott. Dél-Koreánál nem lehet drágább, az északi országoknál liberálisabb születést ösztönző családpolitikát folytatni, ennek ellenére a pronatalista fordulat elmaradt. A sikertelen próbálkozások sokasága arra utal, hogy a progresszív liberalizmus keretei között nemcsak nincs, hanem nem is lehetséges sikeres születéspárti szakpolitika. Ezért a kívánatos és szükséges 2,1-es termékenység eléréséhez ideológiai, sőt civilizációs fordulatra van szükség.
– Tehát radikális értékrendváltásra?
– Szerintem addig nem lesz demográfiai fordulat, ameddig a progresszív családpolitikai eszközökben gondolkodunk. Mivel a progresszió születés-visszafogó hatású, ezért a progresszív családpolitika egyszerre ösztönzi és korlátozza a születést. A megoldást a tradicionális és a progresszív értékek szintézise jelenti, tehát lényegében konzervatív fordulatra van szükség. Először is le kell állítani a reprodukciós rezsim modernizációját, sőt „tradicionalizálni” kell azt. Természetesen közvetlenül nem lehet visszatérni a tradicionális, például keresztény értékekhez és életvezetéshez, de nincs is rá szükség, mert túlságosan magas termékenységet eredményezne. Új, de mégis tradicionális értékeken nyugvó reprodukciós rezsimet kell megalkotni, ami szintetizálja a progresszív és tradicionális értékeket. A modern liberális értékekkel összhangban biztosítani kell a reprodukciós szabadságot, ugyanakkor a tradicionalizmussal összhangban hangsúlyozandó, hogy az ember létfeladata és erkölcsi kötelessége 2-3 gyerek felnevelése. Vissza kell térni a heteronormativitás eszméjéhez, hangsúlyozva a két nem jogi egyenlőségét és természettől adott másságát. A reprodukcióban a nőkre sokkal nagyobb feladat hárul, mint a férfiakra, ezért az élet más területein, például a munka világában az anyáktól nem lehet ugyanazt a teljesítményt elvárni, mint a férfiaktól.
– Ez „patriarchális” fordulatnak hangzik.
– Nem a neve a lényeg, hanem az, hogy a 2,1-es termékenységhez nagycsaládok sokaságára van szükség. Legalább hat gyerek felnevelését a modern társadalmakban csak úgy lehet biztosítani, ha munkának, főállású szülőségnek tekinti a társadalom, amiért egy életen át fizetés jár. Szerintem a gyerekvállalás és a nyugdíjrendszer is összekapcsolandó, azaz olyan kétcsatornás nyugdíjszisztémára van szükség, amely nemcsak a pénzbefizetést, hanem a gyereknevelést is figyelembe veszi. Elkerülhetetlen anyagilag is ösztönözni a fiatalokat, hogy minél korábban házasodjanak meg és vállalják első gyereküket. Az oktatásban és a médiában olyan üzeneteket kell közvetíteni, amelyek a gyermekvállalás és a család fontosságát hangsúlyozzák. Emellett gazdasági és szociális intézkedésekkel is támogatni kell a családokat, hogy a gyermekvállalás kisebb anyagi terhet jelentsen. A progresszió centrumai az alacsonyabb termékenységű nagyvárosok, miközben a magasabb termékenységű vidék haldoklik. Egy tradicionalista-pronatalista fordulatnak fontos feladata az olcsóbb vidéki élet (lakhatás, munkalehetőség, civilizációs vívmányok) megerősítése, ami szinte automatikusan maga után vonja a termékenység emelkedését. És végül támogatandók azok a keresztény felekezetek és családok, amelyek tradicionális módon viszonyulnak a bőséges gyermekáldáshoz.
– Ön szerint mennyire reális egy ilyen fordulat?
– Termékenységtudatos társadalmat kell létrehozni. Természetesen az individuális gondolkodás, a nemzetközi tőke és a progresszív ideológia erejével szemben biztos, hogy nem könnyű elérni egy ilyen változást, de nincs más lehetőség.
MENNYI IDŐ ALATT HAL KI EGY NÉP?
Michael Godet és Évelyne Sullerot egy láncszabályt javasolt a népességszám „durva” előrejelzésére: Ni+1= Ni×TFR/2,1, ahol Ni az i generáció létszáma, míg TFR a termékenységi arányszám. Például egy 1,05-os termékenységű, 10 milliós népesség minden nemzedékében megfeleződik. Ha egy nemzedéket harminc évnek veszünk, akkor ez azt jelenti, hogy 30, 60 és 90 év múlva a népesség létszáma 5, illetve 2,5 és 1,25 millió fő lesz. Ha a hazánkra mostanában jellemző 1,5-es termékenység állandósul, akkor a fentebb idézett láncszabály szerint a népesség minden generációban 29 százalékkal csökken. Azaz a 10 milliós népesség létszáma 30, 60 és 90 év múlva 7,1, 5,1 és 3,6 millió lesz. Demény Pál amerikai–magyar demográfus a migrációs szempontból zártnak tételezett európai kontinens létszámával kapcsolatban a következő előrejelzést adta: 1,37-os termékenység mellett a népesség 47 év alatt megfeleződik, míg 100 év alatt 77 százalékkal csökken. A népesség létszámán túl a korösszetétel előnytelen megváltozása is fontos. Tehát az alacsony termékenység mellett a népesség elöregszik, ami egyre nagyobb terhet ró a társadalomra, és ezért egyre kisebb a lehetőség a társadalmi megújulásra. Tóth I. János szerint individuális nézőpontból ezek a számok megnyugtatóak, hiszen senkit sem érdekel, hogy mi lesz hatvan év múlva. Ugyanakkor hatvan év múlva is fognak itt élni magyarok és európaiak, akiknek „az életlehetőségeit most pusztítjuk el”.