Jörg Haider balesetének részleteiben nincs egyezség, így a pártelnök halálát okozó balesetet megelőző gyorshajtás pontos tempójáról sem. Címek az osztrák nyomtatott sajtóból: „Haider 170 km/h-val hajtott bele a halálkanyarba” (Österreich, okt. 16.), „Jörg Haider tragédiája, 135 km/h-val a halálba” (Ober Österreich, okt. 12.), „142 km/h és alkohol a vérben” (News, okt. 16.). Ráadásul a Haider által vezetett kéttonnás Volkswagen Phaeton csúfneve a kiemelkedő biztonsági faktorból származik: „harckocsi négy keréken”. Ez a harckocsi azonban gyurmafiguraként viselkedett, minden, a Phaetonra jellemző biztonsági karakter ellenére.

Időközben a Volkswagen szakemberei is megérkeztek Klagenfurtba, és saját vizsgálatot indítottak, mivel az általuk szuper biztonságos autócsodának épített, közel húszmillió forint értékű Phaeton baleset utáni állapota minden valószínűségnek ellentmond. Egy dolog már biztos, ha az autóban négyen ültek volna, hárman túlélik a balesetet, csak a vezető hal meg. Jörg Haider Phaetonjának vezetőoldali A-oszlopa – a tetőt tartó oszlopok közül az első kettő, ezek fogják keretbe az első szélvédőt – melynek feladata az olyan irányú energiák elnyelése és elvezetése, amelyek az övvonal felett veszélyeztetik az utast, mintha elfáradt volna.

Gottfried Moser, az ausztriai autóklub technikai vezető munkatársa nyilatkozta a Phaetonról: „A Phaeton mindenképpen kiemelkedően biztonságos jármű, minden elképzelhető biztonsági rendszerrel rendelkezik, mint például az ESP, és nyolc légzsák védi az utasteret, ezek közül a fej feletti légzsák a legfontosabb, mivel oldalt és felül a nincs a Phaetonnak olyan gyűrődési zónája, mint elől. Ezt az autót nem lehet a történtekért hibáztatni, az események sorozata okozta az ismert eredményt.”

További rejtélyt az alkoholkérdés okoz. Jörg Haider vérében ugyanis a boncolás után állítólag 1,8 ezrelék alkoholt találtak. Halála napján Haider a Casino Velden rendezvényén volt, ahonnan sofőrje vitte el saját házához, ahol kiszállt és átadta főnökének a volánt, aki 0 óra 20 perckor vette át. Utólag a sofőr így nyilatkozott „Semmi jelét nem éreztem az ittasságnak”.

Nem is lett volna rá oka, Haider ugyanis nem ivott. Rendezvényeken, találkozókon soha, de halála estéjén a kaszinóban sem. Miután elváltak egymástól, Haidert szemtanúk látták, amint betért egy bárba a Hotel Moser-Verdinóban. Ezt követte a halálos kimenetelű baleset Lambichlnél. Wolfgang Fellner, az Österreich napilap kiadója így nyilatkozott „Jörg Haider halála egyre több rejtélyt ad fel, egyre abszurdabb és tragikusabb, nem találok rá szavakat. Kétszer is lehetőségem volt mellette ülni az autóban az anyósülésen, 150-nel hajtottunk az országutakon és 80-nal a településeken. A rendpárti politikus magánszemélyként notórius gyorshajtó volt. A választás előtt Haider társaságát két vacsorán is élvezhettem, mindkét alkalommal egy korty alkoholt sem ivott, alkoholhoz nem ért. Már nem iszom! – volt a válasz a kínálásra. Túl sok stressz! – mondta. Túl sok stressz. Úgy tűnik, ezúttal Haider mégis kivételt tett, és meghalt.”

Az összegzés krimibe illő:

1. Egy halálkanyarnak korántsem nevezhető, hosszú, bal ívű enyhe kanyarban történő három egymást követő, fatálisan durva ütközés.

2. Egy saját képességeinek merőben ellentmondó, a vezetőoldalon fogpiszkálóként összeroppanó szuper bizonytalan Volkswagen Phaeton.

3. A baleset után a roncs mellett az úttesten filmgyári kellékesek szakértelmének megfelelően heverő nyitott pénztárca Haider valamennyi iratával és a jármű nyitott menetkönyve, melynek utolsó bejegyzése „Bärental” a Haider család otthona.

4. Egy, az első szemtanú szerint az autójában „teljesen nyugodt” és békés arckifejezéssel ülő halott Jörg Haider.

5. Egy pánikoló Volkswagen autógyár és értetlen speciális kutatócsoport.

6. Egy, a vezetési képességeiről híres, Niki Lauda által is elismert, és tapasztalatok szerint városban 80 km/h-val és nem ennek kétszeresével haladó gyorshajtó.

7. Egy közismerten absztinens Jörg Haider, akinek vérében a kórboncnokok mégis 1,8 ezrelék alkoholt találtak.

Markowski Dániel