Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
Hirdetés

– A KSH adatai alapján 2021-ben egy háziorvosra évi 11 404, rendelőben ellátott eset jutott, ez naponta átlagosan 45 beteg. Az otthonukban, illetve telemedicinális úton ellátott eseteket is beleszámolva napi nyolcórás rendelés esetén is csak 8-9 percet szánhatnak egy páciensre. Mi a helyzet az ön dunavarsányi praxisában?

– A telemedicinális konzultációkkal együtt gyakran előfordul, hogy szakdolgozó kollégáimmal karöltve naponta száz beteggel is foglalkozunk. Óriási a jelentősége, hogy az alapellátás struktúráját érintő változtatások kapcsán elősegítsük, hogy a nagy kártyaszámú praxisokban minél több szakdolgozó tudja támogatni az orvos munkáját a megnövekedett terhek ellensúlyozására. A finanszírozást szabályozó rendeletben van egy degressziós szabály, aminek a lényege, hogy ha egy praxis átlép egy bizonyos kártyaszámot, akkor az egy beteg után járó fej­kvótaként nem a finanszírozás teljes összegét, hanem annak csak egy csökkentett hányadát kapja. Amennyiben az adott praxis további orvost vagy szakdolgozót alkalmaz a magasabb színvonalú beteg­ellátás érdekében, akkor az úgynevezett degressziós ponthatár megemelkedik, vagyis a praxis magasabb dotációra tehet szert. Mindezt azért hangsúlyozom, mert különösen fontosnak tartom, hogy anyagilag is ösztönözzük a szakdolgozók minél hangsúlyosabb jelenlétét a nagy betegforgalmú praxisokban.

– A magas színvonalú betegellátás elsősorban mégis csak azon múlik, hogy van-e elég háziorvos…

– A korfa valóban kedvezőtlen. Kulcskérdés, hogy az utánpótlásra megfelelő hangsúly helyeződjön.

Korábban írtuk

– A MOK által februárban közzétett korfa szerint hat olyan háziorvos van Magyarországon, aki még nem töltötték be a 30. életévét. Valóban ennyire kevesen vannak?

– Ennél azért szerencsére jóval többen, mintegy 100-150 kollégáról beszélünk. A MOK minden bizonnyal csak a praxissal rendelkező szakembereket vette nyilvántartásba. Az optimális forgatókönyv szerint a szakképesítést szerzett háziorvosok 28 éves korukban fejezik be a szakképzésüket. Ekkortól válnak jogosulttá a praxisjog betöltésére, de a szakképzés lezárását követő 1-2 éven belül nem szerez mindenki azonnal praxisjogot. Sok esetben például a korábbi képzőhelyükön vagy tartósan betöltetlen praxisokban vállalnak helyettesítő munkát az alapellátásban. Azt tartanám ideálisnak, ha évente legalább 3-400 fiatal végezné el a szakképzést, így a 30 év alatti háziorvosok száma rohamosan emelkedhetne. Ettől sajnos még valóban nagyon messze vagyunk, ehhez a rezidensi keretszámok emelésén túl a családorvosi szakma népszerűségét is emelni kell a fiatal medikusok körében.

– A baloldali sajtó írta meg, hogy a fővárosi Semmelweis Egyetem (SE) rezidensei közül senki sem akar háziorvos lenni.

– A hír egyáltalán nem felel meg a valóságnak, erről néhány napja a tanszékek vezetőjével is egyeztettünk, az SE-en évente mintegy 40 fiatal, 30 év alatti szakember fejezi be a képzést.

– Hogyan lehetne növelni a hivatás presztízsét?

– Úgy vélem, hogy már a graduális, általános orvosi képzés évei alatt is szükség volna a szakterület népszerűsítésre, többek között a családorvosi ismeretekkel kapcsolatos tananyag arányának növelésével.

– Mit gondol arról, hogy a Covid-járvány jelentkezése óta sokan vélik úgy, hogy a háziorvos szerepe leginkább a recept- és beutalófelírásra korlátozódik?

– Sajnálatos módon a háziorvosnak nincsen hatásköre bizonyos feladatok elvégzésére, pedig a jogosultságok kiterjesztése a szakmai tekintély erősödéséhez is hozzájárulna. Ráadásul egy-egy betegút megszervezése sokkal időigényesebb a háziorvos számára, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) pedig költségesebb, mint a helyben történő ellátás. Példaként említhetném, hogy a hazai gyakorlattal ellentétben Nyugat-Európában a diabéteszes betegek gondozása teljes mértékben az alapellátásban valósul meg. Az egyes hatásköri korlátok feloldását célzó szakmai egyeztetések ugyanakkor idén célba érhetnek. Fontos ellátásszervezési szempont továbbá az alapellátásban dolgozó kollégáknak a lakosság lélekszámához viszonyított aránya. Hazánkban 1500-1600 beteg jut egy háziorvosra, ami nemzetközi összehasonlításban jelenleg átlagosnak mondható. Amiben nagyon el vagyunk maradva: az egy praxisra jutó szakdolgozói létszám. Míg Magyarországon 1,3, addig az Egyesült Királyságban 4, Németországban pedig 5 fölötti az index.

Egyre több a betöltetlen praxis

Szinte az ország minden vármegyéjében találhatók évek óta betöltetlen praxisok, de például Borsodban szép számmal akadnak olyan települések is, ahol csaknem húsz éve helyettesítéssel oldják meg az alapellátást. Magyarországon a NEAK adatai szerint hatszáz fölött van a betöltetlen praxisok száma. A hozzájuk köthető településeken több mint kilencszázezer magyar él, a hazai lakosság egytizede. A számok évről évre emelkednek. A probléma nem csak a központtól távol eső falvakban jelentkezik. A legtöbb betöltetlen praxis Borsod-Abaúj-Zemplén és Pest vármegyében, illetve Budapesten található.

– Ugyanakkor több szakképzett asszisztens esetén sem lehetne betölteni a több száz, évek óta üresen álló hazai praxist…

– Ezekben a körzetekben a kollégák helyettesítéssel oldják meg a betegellátást. A betöltetlen praxisok több mint felének működése azért gazdaságtalan, mert a szóban forgó körzetekben nincsen elegendő páciens, a települések elnéptelenedtek. Indokolttá vált a körzethatárok racionalizálása, ami jogszabály-módosítást követően idén önkormányzatiból állami hatáskörré vált. Ennek nyomán a körzethatárok kijelölését a továbbiakban az Országos Kórházi Főigazgatóság (Okfő) koordinálja majd. A korábbi szabályozás azért jelentett problémát, mert a helyhatóságok elsősorban presztízsszempontokat figyelembe véve jelölték ki az alapellátási körzetek határait. Ez azonban akadályozta a rentábilis működtetést. Természetesen emellett szép számmal akadnak olyan körzetek is, ahol valóban a munkaerőhiány okozza a legfőbb gondot, ezeken a főként hátrányos helyzetű településeken finanszírozási ösztönzőkkel lehetne elősegíteni az állandó háziorvosi jelenlétet.

– Az elméletből mikorra lehet gyakorlat?

– A finanszírozási ösztönzők részben már működnek, hiszen a NEAK letelepedési pályázata pont azt a célt szolgálja, hogy a tartósan üresen álló háziorvosi szolgálatokat be lehessen tölteni.

– Többször is nyilatkozta, hogy az utóbbi hetekben a MOK és a kormány között kialakult feszültség bizonytalanságot kelt a háziorvosok körében, nem utolsósorban pedig a társadalmi és szakmán belüli megítélés további eróziójához vezethet. A Hír TV-n nemrég elhangzott, gondolkodik még azon, hogy a MOK kötelékében marad-e. Sikerült végső döntésre jutnia?

– Véleményem szerint a kötelező kamarai tagság megszűnését eredményező folyamatok nyomán a MOK-nak új alapokon kell szerveződnie, meg kell újulnia. Személy szerint nagyon sajnálom, hogy az új ügyeleti rendszer bevezetése erős politikai felhangot kapott. Kétségtelen tény, hogy a kamara etikai eljárást kezdeményezett egy megyei kollegiális vezetővel szemben, pusztán azért, mert tájékoztatót tartott az új ügyeleti rendszer megszervezésnek mikéntjéről. A tárgyilagos tájékoztatón én is jelen voltam, és úgy vélem, hogy ott semmiféle nyomásgyakorlás nem történt, ezért kiálltam a kolléga mellett. Ugyanakkor felajánlottam Kincses Gyula elnök úrnak a segítségemet a helyzet tisztázása érdekében, de ő nem kívánt további információval szolgálni nekem az eljárásról, pusztán arról tájékoztatott, hogy az ügyet az illetékes etikai bizottság elé utalták.

– Nyilván nem könnyű egyensúlyt tartani a MOK-tagsága és az országos kollegiális szakmai vezetői tisztsége között.

– Normál esetben a MOK-tagság és a kollegiális szakmai vezetői tisztség párban járnak, hiszen az országos és vármegyei kollegiális szakmai vezetők maguk is gyakorló háziorvosok, akiknek ez idáig tevékenységük folytatásához kamarai tagsággal is kellett rendelkezniük. Sajnos ezt a kérdést éppen a MOK országos elnökségének egyes tisztviselői közelítették meg teljesen tévesen, miszerint a vármegyei kollegiális vezetőket egyfajta kormányzati alkalmazottnak titulálták a nagy nyilvánosság előtt, holott a valóság ettől teljesen távol áll. Pest vármegyében ugyan aktív kamarai tevékenységet is folytattam, de a MOK országos vezetésében nem veszek részt. Azt, hogy ebben a minőségemben is vannak elképzeléseim az alapellátás jövőjét illetően, összeegyeztethetőnek tartom az Okfő égisze alatt betöltött pozíciómmal, ami a háziorvosok munkájának felügyeletére és koordinálására terjed ki. Ha végül úgy döntenék, hogy egyelőre nem újítom meg a tagságomat, a testület megújulásának pillanatában az elsők között lennék, aki visszalép az érdekvédelmi szervezetbe, és minden rendelkezésemre álló lehetőséget arra használnék, hogy megszüntessem a MOK működését jelenleg övező bizonytalanságokat.

– A családorvosok nyilván várják állásfoglalását azzal a sajtóhírrel kapcsolatban, hogy Győr-Moson-Sopron vármegyében a járási tiszti főorvosok, míg Szabolcs-Szatmár-Beregben a megyei kormányhivatalok munkatársai helyeztek kilátásba szankciókat azokkal szemben, akik nem akarnak havi két délutáni ügyeletet vállalni. Ez nem minősül fenyegetésnek?

– Ezek úgynevezett kijelölő határozatok, amelyekre a hivatalok ettől az ügytől függetlenül már korábban is jogosultak voltak, amennyiben az ellátási szükségletek ezt indokolták. A dolog érdekessége, hogy a MOK korábban teljes mellszélességgel támogatta az ügyeleti rendszer átszervezését. Nem titkolják, hogy a szerződések aláírásának megtagadását egyszerűen nyomásgyakorlásnak tekintik a kormánnyal szembeni egyéb követeléseik kapcsán, amelyek terén egyébként nincs egységes szakmai konszenzus. Sokkal szerencsésebb forgatókönyv lett volna, ha a közelmúlt eseményeinek középpontjába nem az ügyeleti ellátás megszervezésének a bojkottja kerül, hiszen meg vagyok róla győződve, hogy így az ügyeleti helyeket önkéntes szerveződés alapján is be lehetett volna tölteni.

– Említene ilyen követelést?

– A MOK például szeretné eltörölni a korábban említett degressziós finanszírozást, hogy azonos betegszám mellett minden praxis egyforma támogatásban részesüljön. Az én praxisomban ennek az lenne az egyenes következménye, hogy a mostani kettő helyett csak egy asszisztenst tudnék alkalmazni, ami teljes mértékben szembemegy azzal a szakmai elvvel, hogy többletfinanszírozással is ösztönözzék a praxisokat, minél nagyobb arányban és minél magasabban képzett szakdolgozók jelenjenek meg az alapellátásban.

– További vita tárgyát képezi az önkormányzati rezsitámogatás kérdése…

– A települési önkormányzatoknak egyedi döntések alapján nagyobb szerepet kell vállalniuk a praxisok rezsitámogatásában, tekintettel arra, hogy a szolgáltatás biztosítása a helyhatóság alapfeladata. Az önkormányzatok azzal érvelnek, hogy a NEAK havi 530 ezer forint erejéig már így is támogatja a praxisok energiafelhasználását, de ez az információ tévedésen alapul. Az említett összeg ugyanis nem csak energetikai működtetésre szolgál, a háziorvosok ebből a forrásból fedezik egyéb költségeiket. Örömmel jelenthetem, hogy Debrecen és Kecskemét városának vezetőivel már sikerült megállapodni, hogy a megemelkedett energiaárak jelentős részét átvállalják a praxisoktól. Szeretnénk, ha a támogató önkormányzatok köre a jövőben tovább bővülne.

Tartósan betöltetlen háziorvosi praxisok számának változása

(Forrás: Állami Egészségügyi Ellátó Központ [ÁEEK])

Vármegye / 2020. / 2022. 09.

Budapest / 29 / 47
Szabolcs-Szatmár-Bereg / 18 / 27
Pest / 44 / 53
Nógrád / 24 / 33
Baranya / 12 / 19
Komárom-Esztergom / 12 / 17
Békés / 36 / 41
Veszprém / 21 / 25
Vas / 19 / 22
Borsod-Abaúj-Zemplén / 67 / 70
Somogy / 26 / 28
Jász-Nagykun-Szolnok / 42 / 43
Heves / 29 / 30
Zala / 18 / 18
Fejér / 34 / 34
Tolna / 26 / 27
Hajdú-Bihar / 18 / 20
Győr-Moson-Sopron / 13 / 15
Csongrád-Csanád / 15 / 17
Bács-Kiskun / 28 / 34