Átadták a Magyarországot Szlovákiával összekötő új Duna-hidat
A jövő építése
A történelem arra tanított, hogy egymással szemben nem, csak egymással szövetségben lehetünk sikeresek – fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök Komáromban, ahol Igor Matovic szlovák miniszterelnökkel közösen adták át a Magyarországot Szlovákiával összekötő új Duna-hidat.Orbán Viktor a hídépítést a jövő építésének nevezte, szerinte a hídátadás is bizonyítja, hogy a Duna nem elválasztja, hanem összeköti a magyar és a szlovák nemzetet. Felhívta a figyelmet: ha a Németország és Oroszország közötti térséget mi magunk nem szervezzük meg, akkor ezt idegenek fogják megtenni. Hangsúlyozta, ehhez Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország összefogására van szükség.
Európa ma Közép-Európában épül: a magyarok, a szlovákok, a csehek és a lengyelek építik – jelentette ki a miniszterelnök. Megjegyezte, az Európai Unió társfinanszírozásában megvalósult új Duna-híd az EU történetének egyik legjobb befektetése. Felidézte, hogy számára ez a második hídavatás, ugyanis 2001-ben is ő volt a kormányfő, amikor átadták a Párkány és Esztergom közti Mária Valéria hidat.
A miniszterelnök kitért a jövő infrastrukturális terveire is; az egyik egy Lengyelországból Szlovákián és Magyarországon át Görögország felé tartó autóút, amelynek még nincs kész a teljes magyar szakasza, a másik pedig egy olyan vasúti hálózat létesítése, amely a visegrádi országok fővárosait köti össze. Megemlítette azt is, hogy 2025-re kilenc magyar autópálya éri el a határokat.
Szerinte a Monostori-híd azért is különleges, mert a magyar és a szlovák állam osztatlan közös tulajdona. Beszélt a két ország gazdasági együttműködésének eredményeiről is, és kiemelte: Szlovákia a harmadik legfontosabb külkereskedelmi partnere Magyarországnak. Nyolcszáznegyven szlovák vállalat működik hazánkban, ezek több mint négyezer embernek adnak munkát.
Igor Matovic szlovák miniszterelnök hangsúlyozta: a hídátadás a járvány és határlezárások időszakában szimbolikus jelentőséggel bír, még fontosabb fejlesztés, mint egyébként lenne.
A Monostori híd alapkövét 2017 októberében tették le, a kivitelezése nettó 92,5 millió euróba került. A 600 méter hosszú acélhidat a személy- és tehergépjárművek mellett gyalogosok és kerékpárosok is használhatják. A pilon Duna-fenéktől számított magassága 118 méter, amelyből 98 méter magasodik a víz fölé. Az acélkonstrukció össztömege 7180 tonna, a 16 pár ferdekábeleké pedig 320 tonna. A Komáromot Révkomárommal összekötő híd tehermentesíti a XIX. század végén épült Erzsébet-hidat.