Orbán Viktor miniszterelnök az aláírás alkalmából kiemelte: súlyos nemzetstratégiai hiba volt, hogy az előző kormány eladta a MÁV-Cargót, hiszen a vasúti teherszállítás jövedelmező üzletág. A miniszterelnök kijelentette: előbb-utóbb a MÁV-nak ismét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni a nyakig eladósodott vállalat talpra állítását.

Orbán Viktor hibának nevezte azt is, hogy a MÁV Cargo eladásakor az előző kormány lesöpörte az asztalról a jogos munkásigényeket. Közölte: lépésről-lépésre, szívós munkával nyílik esély ezek teljesítésére, mert a magyar kormány nem tudja egy összegben kifizetni a vasutasoknak a privatizációból járó pénzt; a megállapodás alapján három év alatt adja oda garantáltan a forrást, és az erre vonatkozó jogszabály már meg is jelent.

A miniszterelnök azt mondta: nincs illúziója, a Gaskó István vezette szakszervezet fog még sztrájkolni a mostani kormány ellen is, ami az élet természetes része. Utalt arra, hogy 1988 óta együtt harcolnak azért, hogy a munkásoknak legyen lehetőségük véleményt mondani és sztrájkolni.

Orbán Viktor szerint fontos, hogy a munkások elmondják a véleményüket, kifejezzék szándékukat, és szükség esetén nyomatékot adjanak szavuknak. A kormányfő

arra kérte a szakszervezet vezetőit, hogy csak abban az esetben nyúljanak a sztrájk eszközéhez, a tiltakozás nyílt formáihoz, ha már nincs esély a megállapodásra.

A miniszterelnök kijelentette: a kormány szármára fontos a vasút, de be kell látni, hogy az egész ország érdekeiért kell felelősséget viselnie. Orbán Viktor azt mondta, hogy egy nyakig eladósodott országot örököltek az előző kormánytól, és közösen kell ezen a helyzeten javítani. Hozzátette: az óriási adóssághegyet nem lehet eltakarítani egyik napról a másikra, csak szívós munkával. A miniszterelnök azt kérte, hogy a vasutasok is támogassák Magyarország újjáépítését.

Gaskó István azt mondta, hogy egy hosszú küzdelem zárult le eredményesen a megállapodással: az idén egymilliárd forintot, 2012-ben és 2013-ban négymilliárd forintot ad a vasutasoknak járó kifizetésre a kormány.

Gaskó István utalt arra, hogy éveken át gördülő sztrájkkal harcoltak a MÁV-Cargo privatizációjából eredő követelésükért, mert az előző kormány nem teljesítette a nekik tett ígéretét. Emlékeztetett: Orbán Viktor már akkor is jogosnak és reálisnak nevezte a vasutasok követelését.

Ezt a véleményét fenntartotta a mai napig. Nem szoktuk meg, hogy a politikusok hosszú éveken át ugyanazt mondják egy ilyen fontos kérdésről – jelentette ki Gaskó István. Hozzátette: véleménye szerint megnyugvással és őszinte örömmel fogadják a vasutasok a kormány döntését.

Az érdekvédelmi vezető külön kiemelte Orbán Viktor szerepét, mondván: nagyon jól tudja, hogy a miniszterelnöknek meghatározó szerepe volt abban, hogy a kormány a javukra döntött.

A vasutasok nagyon tudnak küzdeni, de nem csak magukért. 2007-ben és 2008-ban az egész társadalomért küzdöttek, sztrájkoltak és tüntettek. Meghátrálásra bírták a kormányt is az egészségbiztosítási privatizáció ügyében – tette hozzá. Gaskó István hozzátette: a vasutasok abban érdekeltek, hogy minél előbb kiépüljön az európai színvonalú tömegközlekedés Magyarországon.

A nyilatkozat aláírásával a VDSZSZ a 2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, és egyidejűleg visszavonja a sztrájkfelhívását – olvasható a nyilatkozatban.

A MÁV Cargo privatizációs szerződését 2008. január 2-án írták alá. A vevő, az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma volt. A vevők 102,5 milliárd forintot fizettek a vasúti teherszállító cégért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztést vállaltak. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete már akkor jelezte, hogy a vételárból igényt tart a vasúti dolgozók részére.

(MTI)