Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
Hirdetés

Motort járatni tilos! – áll csupa nagybetűvel a táblákon, amelyeket a Blaha Lujza téren végállomásozó 99-es és 217E buszok kocsiállásaihoz helyeztek ki, de jutott belőle hátrébb, a tárolóhelyekre is.

A nullaszázalékos Párbeszéd–Zöldek képviselője érdekes módját választotta a helyiek képviseletének. Mint közösségi oldalán írta,

„oly’ sok évi egyeztetés, kérés és követelés után legalább ennyi: kikerültek a Népszínház utcai buszvégállomásra a motor üresben járatását tiltó táblák. Küzdünk tovább, hogy el is költözzön a buszvégállomás!”

Erőss Gábor bejegyzése heves tiltakozást váltott ki. Helyi lakosok álltak ki hozzászólásban a Népszínház utcai buszvégállomás mellett, autóbuszvezetők pedig a motorjáratást tiltó táblák ellen érveltek.

Erőss Gábor zöldpolitikus létére ment neki a tömegközlekedésnek, amely még az általa szennyezőnek tartott dízelbuszokkal is lényegesen környezetbarátabb, mint ha az utasok közül mindenki autóba ülne. Még akkor is, ha ma már korszerűtlennek számító Euro2 besorolású buszok járnának. Ám erről szó sincs, az innen induló 99-es és a 217E vonalakon ma már csak elvétve fordul elő Euro2-es motorú busz. A két járatot nagyrészt dízel Euro5-ös, Euro6-os valamint CNG-meghajtású, azaz gázüzemű buszok látják el, csupa olyan jármű, amely alig szennyez régebbi társaikhoz képest. Arról nem is beszélve, hogy a végállomás oldalában nem lakóház, hanem intézmény áll.

Önmagának mond ellent a BKK

Mint megírtuk, az M3-as metróhoz hasonlóan több budapesti buszon is panaszkodtak arra az utasok, hogy nem működik a klímaberendezés. A motorjáratás és a klíma működtetése nem meglepő módon összefügg. Leállított motorral a hűtés sem megy, így aztán a buszok könnyen felhevülnek a nyári napsütésben.

A józsefvárosiakat képviselő Erőss Gábor hogy számol el azzal, hogy a motor leállítása miatt felhevült busz a Népszínház utcából indulás után – tapasztalataink alapján – csak addigra hűl le, mire kiér a kerületből? A VIII. kerületi utasok csak a Blaha felé érdemlik meg a kellemes utastéri hőmérsékletet, a külváros felé már nem?

A BKK idén nyáron fokozottan ellenőrzi a járművek klímaberendezéseit, hogy azok megfelelően hűtsenek. Ennek fényében érthetetlen, miért engedtek a nyomásnak és helyezték ki a tiltótáblákat. A BKK az utasokat (ahogyan ők nevezik, az ügyfeleket) hivatott képviselni. És talán az alvállalkozói (köztük a BKV) munkavállalóit is, akik szintén isszák a motorok kötelező leállításának levét, mert a vezetőfülke ugyanúgy felhevül.

Betarthatatlan, nevetséges

Ottjártunkkor buszvezetőket kérdeztünk. Egyikük azt mondta, egyetért a táblával, ez azonban nem KRESZ-tábla, tehát semmilyen jogkövetkezményt nem von maga után, ha járatják a buszok motorját. Egyetértése ellenére megjegyezte, hogy a „motort járatni tilos” betarthatatlan, mert az utasok télen meleget, nyáron hideget szeretnének, a fűtéshez és a hűtéshez pedig járatni kell a motort. Azt is elmondta, hogy a BKV utasításában eleve szerepel az indokolatlan motorjáratás tiltása.

Egy másik vezető viccesen megjegyezte, hogy ha elviszik a táblákat, senkinek nem fognak hiányozni. Egy harmadik sofőr szerint a kollégái körében nevetség tárgyát képezik az új táblák, amelyek a méretükből adódóan csak indulatokat szítanak a járművezetők ellen, ha a fent említett okok miatt mégis járatják a motort.

Kontraszt: szinte világít a vadonatúj tábla a koszos környezetben
Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos

Hová helyeznék a Népszínház utcai végállomást?

1972 óta végállomásoznak autóbuszok a Népszínház utcában. Ez közel 53 évig így működött tiltótáblák nélkül, most azonban – ahogy Erőss Gábor is megpendítette – a végállomás elköltöztetését tervezik. A tervek szerint a Rákóczi útra, a 7E busz jelenlegi végállomására zsúfolnák be a népszínházi járatokat is, ami egyelőre nem tud megvalósulni, mert egyrészt nincs tárolási lehetőség (a 7E néhány percet áll csak itt, mielőtt visszaindul Újpalotára, ahol adott a tárolási lehetőség), másrészt ennyi buszt képtelenség ide beszuszakolni.

A három járatból (7E, 99, 217E) legalább az egyik végállomását át kell helyezni a Blaha Lujza térről, erre már vannak forgatókönyvek: a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának ülésén ismertetett elképzelés szerint vagy a 7E, vagy a 217E a Bornemissza térig hosszabbodna új, budai területeket feltárva. Még ha ez meg is valósul, így is maradna két járat, a tartózkodási, tárolási lehetőség pedig még mindig nem lenne megoldva. Tárolóhelyet az egyik sáv elvételével lehetne kialakítani, ami ellehetetlenítené a jobbra fordulást a Rákóczi útról az Akácfa utcára. Érdeksérelem nélküli megoldás tehát egyelőre nem látszik, nem csoda, hogy eddig egy kapavágás sem történt a Népszínház utcai végállomás elköltöztetése ügyében.