A szakképzés alkalmassá vált a tanulói karrierépítésre
Az átalakítása után eltelt időszak pozitív tapasztalatait leszűrve elmondható, hogy a szakképzés mára alkalmassá vált a tanulói karrierépítésre – jelentette ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára hétfőn, a Heves Vármegyei Szakképzési Centrum tanévnyitó konferenciáján, Egerben.Pölöskei Gáborné kiemelte: a képzések egyik értékmérője, hogy azokat hányan választják, ám emellett fontos, hogy milyen arányban és eredménnyel végzik el, illetve közben a képzés milyen teret enged az oktató-nevelő munkának.
A szakképzés átalakítása idején meg kellett küzdeni annak társadalmi fogadtatásával, mert rettentő alacsony szintről kellett emelni a szakképzés társadalmi rangját, megítélését – fogalmazott. Az átalakítás erre lehetőséget teremtett, mellyel sikerült élniük az érintett pedagógusoknak, vezetőknek – mondta. Egy korábban elképzelhetetlen, rugalmas rendszer kezdett kialakulni, melynek eredményeként mára pozitív változások tapasztalhatók – tette hozzá.
Szavai szerint ezek egyik legfontosabbja, hogy a kedvezőtlen demográfiai folyamatok ellenére évek óta növekszik a szakképző intézménybe jelentkezők száma, amely idén 3 százalékkal bővült. Jelenleg van egy szakképzési struktúra, amely átjárható, felzárkóztat, tehetséget gondoz, kimeneti iránya éppúgy lehet a munkaerőpiac, mint a továbbtanulás, azaz karrierépítésre alkalmas – húzta alá.
Emellett az eddig elért eredmények fontos összetevője a sikerélmény, amely meghatározó szempont az adott szakterület iránti érdeklődés fenntartásában, ezáltal meghatározó pillére a hatékony oktatásnak – jegyezte meg a helyettes államtitkár. Kifejtette: az új rendszer alapja a kompetenciák rendszeres mérése és a hiányosságok fejlesztése. Ezt segítik olyan rugalmas tanulási utak, mint az eddig kifejezetten jól vizsgázott Dobbantó program és Műhelyiskola.
Pölöskei Gáborné közölte: az ösztöndíjprogram bővítése is segíti ezek további megerősítését, melynek célja végső soron a lemorzsolódás további csökkentése. Szólt arról is, hogy az orientációs évfolyamok újragondolásával megfontolandó átfogó idegennyelvi és magas óraszámú digitalizációs ismereteket is tartalmazó előkészítő osztályok indítása. Emellett a jövő egy másik fontos feladatának nevezte a gyakorlatorientált, duális képzések részarányának növelését, tovább erősítve az együttműködést a képzőhelyek és a partnercégek, illetve -intézmények között.
Tájékoztatása szerint ez év őszén újra megjelenik a tavaly rendkívül sikeresnek bizonyult, több mint 10 ezer fiatalnak segítséget nyújtó Esélyteremtő pályázat.