A határ alatt átvezető alagutakat számoltak föl
Két, a szerb-magyar határ alatt átvezető alagutat számoltak föl - tájékoztatta az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata pénteken az MTI-t.Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján elmondta: az egyik 34 méteres alagút Csongrád megyében, Ásotthalomnál volt, hatméteres szintkülönbséggel, a másik pedig egy 21,7 méteres alagút Bács-Kiskun megyében, Csikéria térségében.
A rendőrség közleménye szerint a déli határszakaszon szolgálatot ellátó járőrök a járatokat nem sokkal befejezésük után felfedezték. Mindkét, kézi erővel kiásott, belső támasztószerkezet nélküli alagút életveszélyes volt.
Az ásotthalmi alagútnál a rendőrök 44 illegális bevándorlót tartóztattak föl, a csikériainál senki nem jutott át – közölték.
Az alagutak készítői mindkét esetben nagy gondot fordítottak az álcázásra; a be- és kijáratukat növényzettel takarták. A rendőrség gondoskodott az alagutak betemetéséről – írták.
A Csongrád megyei rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes a helyszínen tartott sajtótájékoztatón elmondta, a rendőrök a 44 tagú csoport nyomait visszakövetve találták meg az ásotthalmi alagutat. A csoporttal egy embercsempészt is elfogtak, a bíróság elrendelte a letartóztatását.
Szilassi-Horváth Jenő közölte, a 40-50 centiméter szélességű, mintegy 60 centiméter magasságú alagút kialakítását a felszín lejtése és a homokos-agyagos talaj tette lehetővé. A járat legmélyebb pontja hat méteren volt, az alagutat semmilyen támasztószerkezet nem biztosította, bármelyik pillanatban beomolhatott volna.
Az alagút befejezése a felfedezése előtt csak pár nappal készülhetett el, kialakítása – a talajtani szakértő véleménye szerint – néhány hétig tarthatott. A kézi erővel kitermelt földet a határ vajdasági oldalán futó csatornába hordták, ahonnan elvitte a víz – tájékoztatott az ezredes.
A főkapitány-helyettes közölte, a határ vonalát drónokkal ellenőrzik, kifejezetten keresik azokat a talajelváltozásokat, amelyek alagút ásásra utalhatnak. Emellett a szlovák hatóságok által biztosított talajszkennerrel ellenőrizték a legkritikusabb szakaszokat, de nem találtak újabb járatot.