A 3-as metróvonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen megközelíthető lesz.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán, archív, illusztráció


Fotó: MTI/Máthé Zoltán, archív, illusztráció

A 3-as metróvonal felújításával kapcsolatban több állomás speciális akadálymentesítéséről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés, a vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen  lesz megközelíthető.

A testület „a mozgásukban korlátozottak helyzetének további javítása érdekében” döntött „speciális akadálymentesítésről”, úgynevezett ferdepályás liftek építéséről öt állomáson. Ezek az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák.

A képviselők a Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztést vita nélkül 31 igen szavazattal, egyhangúlag fogadták el.

A Fővárosi Közgyűlés döntött arról is, hogy a Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végzik majd el, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) kötendő – a testület által szerdán jóváhagyott – megállapodás szerint legkésőbb 2020 szeptember végéig.

Tehát a rekonstrukciós projekt jelenlegi kiviteli szintű tervei 12 állomás akadálymentesítését tartalmazzák, és ezen felül a főváros további hat állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja a projekten kívül, de azzal párhuzamosan.

Az Ecseri út és a Pöttyös utca metróállomás esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Az elfogadott előterjesztésben kitértek arra: bár megoldható, hogy ezeket az eszközöket a mozgássérült utasok segítő igénybevétele nélkül is használni tudják, a MEOSZ korábbi állásfoglalásában ezek alkalmazását nem fogadja el, mert az eszközök az utasok további körei számára – kisgyermekkel, babakocsival utazók, idős, nehezen mozgó emberek, nehéz csomaggal közlekedők – számára nem jelentenek megoldást.

Az említett öt állomás esetében megvalósítandó speciális akadálymentesítés részleteit is ismertették a dokumentumban. Ezek szerint a Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból.

A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift.
    Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek – lehetőség szerint – az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.

E ferdepályás liftek alkalmazhatóságát a BKV Zrt. a tervezők bevonásával egyedileg vizsgálja az öt mélyállomás esetében. Ezeket jellemzően más európai városokhoz hasonlóan a meglévő lépcsők, mozgólépcsők mellett alakíthatják ki.

A Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását.

A Fővárosi Közgyűlés előzetes kötelezettséget vállalt arra, hogy a speciális akadálymentesítés tervezési és kivitelezési feladatainak megvalósítására 2018 és 2023 között legfeljebb mintegy 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV Zrt. részére.

A testület továbbá felkérte a főpolgármestert, hogy az akadálymentesítéshez szükséges európai uniós vagy központi költségvetési források biztosítása érdekében folytasson tárgyalásokat.

Még az MSZP is örül

Az MSZP örül annak, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében teljesen akadálymentes lesz a 3-as metró.

Horváth Csaba, az ellenzéki párt budapesti képviselője a közgyűlés ülése előtt tartott sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hosszú és méltatlan vita végére kerülhet pont. Annak azonban nem örülnek, hogy a város vezetői csak az erő nyelvén értettek, és csak akkor vették komolyan az akadálymentesítést, amikor népszavazási kezdeményezés indult a kérdésben – tette hozzá.

Kiemelte, ha a budapestiek a Római-part árvízvédelme ügyében is képesek hasonlóan fellépni, akkor megakadályozhatják a város vezetői által támogatott mobilgát megépítését.

A szocialista politikus szólt arról is, hogy szerintük a szerdára tervezett közgyűlési döntések után akár öt évig is elhúzódhat a Lánchíd és az alagút felújítása. Horváth Csaba azt kérdezte, hova tűnt a teljes beruházás egyben kezeléséhez szánt forrás. „Most már tökösnek kéne Tarlósnak lenni, és el kellene mennie a kormányhoz, hogy megkapja azt a plusz forrást, ami a budapestiek számára a legkevesebb kellemetlenséget jelenti” – fogalmazott.

Horváth Csaba emellett kezdeményezte, hogy a főváros következő hídja Albertfalvát, Csepelt és Pesterzsébetet kösse össze.

(MTI)