– Megválasztása után néhány hónappal azt mondta, minden kérdésben igyekszik együttműködni az ellenzékkel, és ez többnyire sikerül is. Azóta is tart ez a helyzet?

– Igen, én mindenképpen azon vagyok, hogy folytassam azt a gyakorlatot, ami Tarlós István idején kialakult itt Óbudán. Korábban is, és most is nagyjából a képviselő-testület döntéseinek nyolcvan százaléka egyhangú. Annyi változás történt, hogy itt Óbudán azokat a régi szocialistákat, akik majd húsz évig irányították a helyi szervezetet, és akik mindig is konstruktívan álltak az ügyekhez, kiszorították az MSZP-ből. Ők is beléptek az MSZDP-be és a 13 fős frakcióból kilencen kiválva, más kerülethez hasonlóan, létrehozták az MSZDP képviselőcsoportját. Velük továbbra is könnyebb együtt dolgozni, mint a négy megmaradt szocialista képviselővel.

– Az egészségügy szétverése, a költségvetési megszorítások a budai, jobboldali vezetésű kerületeket fokozottan érintették. Ennek elutasításában együtt tudtak működni?

– Itt, a képviselő-testületben igen, más kérdés, hogy ez a fővárosi és az országos döntéshozókat nemigen foglalkoztatta. Sikereink azért voltak ezen a területen, mert a Szent Margit Kórházba mégiscsak visszakerültek ágyak, amelyekre még szükség volt az ellátáshoz, másrészt a beadványomra az Alkotmánybíróság is kimondta, hogy a Molnár miniszter úr által kitalált kapacitáselosztás törvénytelen volt. Az egészségügyi ellátás azonban továbbra sem megoldott Budapesten, különös tekintettel Észak-Buda és az agglomeráció ellátására. Mi annyit próbálunk javítani a helyzeten, hogy a fővárostól átvett szakrendelőket igyekszünk folyamatosan fejleszteni, bővíteni, amennyire a lehetőségeink engedik. Például tavaly indítottuk el a szakrendelőnkben az egynapos sebészet szolgáltatásunkat. Persze, nincs könnyű dolgunk. A kötelező feladataink ellátásához szükséges összegnek még a felét sem éri el az ezekre kapott állami normatíva, de van olyan szociális terület, aminek 18-20 százalékát fizeti az állam. Ez azt eredményezi, hogy azokat a pénzeket, amelyek leginkább a fejlesztéseket fedeznék, a kötelező önkormányzati feladatokra költjük. Továbbra is az az álláspontom, hogy Észak-Budának az agglomerációt is ellátni képes, súlyponti kórházra van szüksége.

– A szűkös anyagi lehetőségek ellenére úgy tűnik, a sportra azért jut.

– A rendszeres sportolás az egészséges életmód része. Éppen ezért nagy hangsúlyt fektettünk az iskolaudvarok fejlesztésére, hét műfüves futballpálya létesült az iskolákban, a nyolcadikat pedig az egykor élvonalbeli, ma már leginkább utánpótlás-neveléssel foglalkozó III. kerületi TUE területén adtuk át, ami Magyarország egyik legnagyobb nevelőegyesületévé vált. Nagyon nagy felelősségünk van abban, hogy a gyerekek rendezett körülmények között tudjanak sportolni, és az iskolaidőn kívül is a lehető legtöbben hasznosan töltsék az idejüket. Ide tartozik az is, hogy télen két helyen is műjégpályát üzemeltetünk, az egyiket épp az önkormányzat előtt, a Fő téren, így az itt élőknek nem kell a Városligetbe menniük, ha korcsolyázni szeretnének. A másik műjégpályát, ami Budapest első, egész évben nyitva tartó jégpályája, a napokban adtuk át.

– A III. kerület lakossága számára komoly megterhelést jelenhet a Főváros által elfogadott teherforgalmi stratégia. Önök többször is felemelték a szavukat a koncepció ellen, azonban indokaikat a főváros döntéshozói nem akarták meghallani…

– Sajnos így van. Az egész probléma abból adódik, hogy az M0 északi a 10-es és 11-es főutakat összekötő szakasz megépítésére még évekig várnunk kell. A főváros tranzit-teherforgalomtól történő mentesítéséhez azonban az M0 továbbépítésére feltétlenül szükség van. Óbuda-Békásmegyer lakossága számára elfogadhatatlan a 11-es főút fővárosi szakaszának megnyitása a 12 tonnánál nehezebb tehergépjármű-forgalom előtt. A helyi civil szervezetekkel egyeztetettek alapján az önkormányzat, egyébként politikai hovatartozástól függetlenül, egyhangúlag elutasította azokat a tervezeteket, amelyek a Szentendrei utat jelölték ki a kamionforgalom számára. Észrevételeinket több alkalommal is jeleztük a fővárosi illetékeseknek. Meggyőződésem, hogy a fővárosi képviselők megfelelő szakmai tájékoztatásának hiányában politikai döntést hozott a közgyűlés akkor, amikor a Batthyány utca–Rákóczi utca–Szentendrei út útvonal nehéz tehergépjármű-forgalom számára történő kijelölése mellett határozott. A szakmai tanulmányok alapján kijelenthető, hogy a jelzett útvonal kialakításánál fogva teljességgel alkalmatlan a kamionforgalom levezetésére, ráadásul a Szentendrei út mellett felbecsülhetetlen értékű római kori történelmi emlékek találhatók. Mindezek alapján kértem Demszky Gábor főpolgármester urat, hogy függessze föl az elfogadott határozatok végrehajtását, és a lehető leghamarabb tárgyaltassa újra a stratégia tervezetét, s Óbudát a jövőben is tekintsék Budapest részének.

(bándy)