Azt írták: egy évvel a legutóbbi lengyel parlamenti választást követően az Alapjogokért Központ megvizsgálta és összegyűjtötte a „top 10” legsúlyosabb lengyelországi esetet, melyek a Donald Tusk vezette kormány jogállamiságot leépítő magatartását igazolják.

Hirdetés

Ezek alapján látható, hogy a tavaly alakult balliberális-globalista lengyel kabinet – elődjével ellentétben – rendszerszinten sérti az alapvető jogokat, a demokráciát és a lengyel alkotmányos berendezkedést, azaz a sokat emlegetett jogállamiság valódi leépülését idézte elő – állapították meg.

A jogállamiság ugyanis – tették hozzá – legbenső tartalmában azt jelenti, hogy az állami szervek a belső jogszabályokhoz, legfőképpen nemzeti alkotmányukhoz kötötten működnek, és jelen esetben éppen ennek hiányával szembesülnek a lengyel polgárok.

Annak ellenére, hogy teljesen nyilvánvaló jogsértésekről van szó Lengyelországban, az Európai Unió intézményei a tőle megszokott kettős mércét alkalmazva nem reagáltak ezekre. Sőt, a korábban a jogállamiságra hivatkozva felfüggesztett uniós források kifizetését is megkezdték, bár a Tusk-kabinet e döntés meghozataláig csak ígéreteket tett a Brüsszel által kért intézkedésekkel kapcsolatban – hangsúlyozták.

Korábban írtuk

Miközben tehát a jobboldali lengyel kormány ideje alatt az EU vezetői olyan esetekben is jogsértésre hivatkoztak, ahol erre nem volt alapjuk, a balliberális kormány részéről puszta ígéreteket is elegendőnek tartottak, és nem is foglalkoztak az azóta elkövetett súlyos jogsértésekkel. Ez is azt igazolja, hogy mind a jelenlegi lengyel kormány, mind az EU a „jogállamiságot” csupán politikai szlogenként értelmezi és a szuverenitás aláásására használja fel, ha érdekei éppen úgy kívánják – részletezték.

Az Alapjogokért Központ kutatása mindezekkel összefügésben felsorolta, hogy a Tusk-kabinet például szisztematikus támadást indított ellenzéki képviselők és egyházi személyek ellen politikai meggyőződésük miatt, tudatosan építi le a hatalommegosztási rendszert, megsérti az igazságszolgáltatás törvényes garanciáit és korlátozza a gyülekezési szabadságot. Kiemelkedő súlyú jogsértés többi között – írták -, hogy jogellenesen tartóztattak le ellenzéki képviselőket, politikai hűségteszt alá vetik a bírákat vagy formáljogi szabályokat is megsértve váltották le az államügyészt és szó szerint fegyverrel foglalták el a közmédiát.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a jelentésükben bemutatott esetek csak a jéghegy csúcsát jelentik: mellettük több más, az anyagban csak említésszerűen felhozott ügy „roncsolja a demokrácia szövetét” Varsóban.