Amerikai pénzből százmilliókért hirdetnek Gyurcsány emberei Magyarországon
Gyurcsány Ferenc és az SZDSZ bukott tanácsadói állnak azon cég mögött, amely amerikai adófizetői pénzekből hirdet magyar médiumokban. Fizetett cikkek, hagyományos és közösségi médiás hirdetések, balliberális beszélgetőműsorok – ezeket teszi hozzá a magyar nyilvánossághoz a Nyugati Pályán nevű oldal, amely a kampányban sem fogta vissza magát – olvasható az Origó.hu cikkében.Készült az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének megbízásából
– ez a felirat jelent meg a Közös értékeink című videó végén, melyet a Nyugati Pályán tett közzé, 2021 márciusában.
A reklámnak is beillő anyag egy olyan, erősen egyoldalú, kormányellenes kampány része volt, amelyet amerikai adófizetői pénzekből, az USA helyi követségének megbízásából a Splendidea Communications nevű cég hajtott végre.
A Splendidea közvetett tulajdonosai régi ismerősei a magyar közélet iránt érdeklődőknek. A szálak különböző tulajdonos cégeken keresztül ahhoz a Somogyi Zoltánhoz és Szabados Krisztiánhoz vezetnek, akik az ezredforduló környékén az SZDSZ körül bukkantak fel. Ők később Political Capital nevű cégükkel voltak a Gyurcsány-kormány, illetve annak nemzetbiztonsági szolgálatának tanácsadói súlyos százmilliókért, míg végül az MDF leépülésénél működtek közre. Sőt Somogyi kampányfőnök az MDF emlékezetes bakivideója idején.
Sokat mondó, hogy az egykori Gyurcsány-kormány tanácsadói körét találta meg az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége hirdetési pénzeivel. Erre a fent ismertetett „teljesítmény” nem adhatott alapot, sokkal inkább az állhatott a háttérben, hogy Somogyiék kormányellenes elfogultsága az elmúlt években is egyértelmű volt.
Sőt, a szintén jó tengerentúli kapcsolatokkal rendelkező Kész Zoltánnal Somogyi Márki-Zay Péter kampánya környékén is felbukkant. Együtt működtetik az úgynevezett Polgári Platformot, amely szervezet egyik digitalizációs tanulmányát a baloldali összefogás választási programjába is bevették. Ennek kapcsán maga Somogyi közölte 2021 decemberében, hogy megállapodás született az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje, Márki-Zay Péter és a Polgári Platform (PP) civil szervezet között.
A szociológus a választás előtti napon, 2022. április 2-án egyébként még arról beszélt, hogy „[…] a felmérések dacára az ellenzék képes lehet megnyerni a választást”, sőt, azzal a címmel adott interjút: Az ellenzék képes lehet megnyerni a választást. Végül a Fidesz csaknem húszszázalékos különbséggel győzött, és a Somogyi által közös programalkotással támogatott Márki-Zay kétharmados vereséget szenvedett.
Más területen persze Somogyiék azért sikeresek voltak: rengeteg pénzt kerestek. A Splendidea Communications Kft. 2021-ben 297 millió forintos nettó árbevételt ért el, az adózás előtti eredménye pedig 26 millió forint volt. Egy internetes hirdetésfigyelő oldal szerint a Nyugati Pályán csak a Facebookon több mint 106 millió forintot hirdetett el, ebből a Splendidea több mint 105 millió forintnyi hirdetést intézett.
Figyelemreméltó, hogy a Nyugati Pályán a magyarországi dollármédia fenntartásában szintén közreműködik. Így például a Magyar Hang nevű portálon fizet cikket, de hirdetését a Válasz Online nevű internetes oldalon is elhelyezte az elmúlt napokban. Mindemellett utóbbi oldalon A kínai rablóhitelről címmel úgynevezett támogatott tartalmat is megjelentettek az amerikai nagykövetség pénzéből. A kínai hitel kritizálása azért is érdekes, mert még 2017-ben jelent meg hír arról, hogy Kína lett az Egyesült Államok legnagyobb hitelezője.
Végül, de nem utolsósorban, a Jelen nevű hetilap internetes portálján is megtalálhatóak a Nyugati Pályán fizetett tartalmai. Az oldal főszerkesztője Lakner Zoltán, a Gyurcsány-kormány, illetve az MSZP volt tanácsadója. Ezzel az indulásakor Bajnai Gordon által ajánlott portál is a dollármédiumok sorába került.
Az eredeti cikk Dollármédia: Amerikai pénzből százmilliókért hirdetnek Gyurcsány emberei Magyarországon címmel olvasható az Origó.hu oldalán.