Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára a somogyi Visz község közelében tartott eseményen hangsúlyozta: Magyarország a gyorsforgalmi utak tekintetében nemcsak keleti, hanem nyugati szomszédaival is versenyképes, immár 21 megyei jogú városa kapcsolódik a gyorsforgalmiút-hálózathoz. Az ország lakosságának több mint 90 százaléka 30 percnél rövidebb idő alatt elérheti valamelyik gyorsforgalmi utat.

Hirdetés

„Élhetőbbé tesszük a vidék Magyarországát, megteremtjük a lehetőséget, hogy ne kelljen harminc percnél többet utazni egy gyorsforgalmi útig munkába, iskolába járáshoz, vagy egészségügyi szolgáltatások igénybe vételéhez” – tette hozzá.

Fotó: MTI/Építési és Közlekedési Minisztérium
Az Építési és Közlekedési Minisztérium által közzétett képen a Kaposvárt az M7-es autópályával összekötő 67-es autóút utolsó, mintegy 10 kilométer hosszú, 28,5 milliárd forintból épült északi szakasza a somogyi Visz község közelében az avatás napján, 2023. november 16-án

Kitért rá, az Orbán Viktor vezette polgári kormányok idején – legyen szó gazdaságilag könnyebb vagy nehezebb időszakokról – mindig épült és épül legalább egy meghatározó híd, és azon dolgoznak, hogy a közlekedés fejlesztésével összekössék Magyarország településeit, ne csak a nagyvárosokban javuljon az életminőség.

Csepreghy Nándor reményét fejezte ki, hamarosan véget ér az orosz-ukrán háború, és újra napirendre kerül a kérdés, hogy Magyarország a szerepét betöltve „hídfőállása legyen a kelet-nyugati irányú kereskedelemnek.

”Ezt Magyarország nem tudja elérni, ha nincs megfelelő infrastruktúrája„ – jelentette ki.

Az államtitkár kiemelte, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium olyan útfejlesztési programot indít el a 2026-ig tartó politikai ciklusban, amely lehetővé teszi, hogy minden településről 30 percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út, és ne legyen olyan település, ahonnan 30 percnél több időt kell ingázni a járási központba – mondta.

Hozzátette, megkezdődik a magyarországi vasúthálózat régóta várt fejlesztése is: a kormány tárgyalta és támogatásáról biztosította az erről szóló tervet, ”még az év vége előtt meghatározó döntések születhetnek a kérdésben„.

Csepreghy Nándor szólt arról is, hogy a kormány 2024 tavaszán felülbírálja az 1970-es évek óta hatályban lévő KRESZ-t és ”a mai sokkal jobb minőségű, 21. századi útviszonyoknak megfelelő új szabályozást terjeszt az Országgyűlés elé„.

”Ez nemcsak azt teszi lehetővé, hogy jó minőségű utakon gyorsan tudjunk közlekedni, hanem azt is, hogy mindezt a hatályos szabályokat betartva tehessük meg – jelentette ki az államtitkár.

Witzmann Mihály, a térség fideszes országgyűlési képviselője azt hangsúlyozta, hogy a 67-es jelű, kétszer két sávos gyorsforgalmi út Somogy és az egész Dél-Dunántúl számára stratégiai jelentőségű beruházás, olyan fejlesztés, amelyre a térség lakói és a rendszeresen erre közlekedők régóta vártak.

Korábban írtuk

Nemcsak a közlekedési infrastruktúra vált korszerűbbé, kényelmesebbé és biztonságosabbá, hanem erősödik a térség gazdasága, versenyképessége, tőkevonzó és jövedelemtermelő képessége, valamint a vidék népeségmegtartó ereje is.

A politikus jelezte, hogy az általa képviselt, somogyi 4-es, Siófok központú választókörzetben 310 kilométernyi aszfaltos út építésére, illetve felújítására nyílt lehetőség az elmúlt években kormányzati támogatásokból.

Szita Károly (Fidesz-KDNP), Kaposvár polgármestere utalt rá: a 67-es gyorsforgalmi út megépítésére 2015-ben a kormánynak és Kaposvárnak a Modern városok programban kötött megállapodása adott lehetőséget.

Már a gyorsforgalmiút-beruházás híre a Kaposvár iránti befektetői érdeklődés élénkülését eredményezte, a városnak azóta megtelt az egyik ipari parkja, és egy újabb nyitásáról döntöttek, a munkanélküliek száma pedig 8 év alatt 3300-ról 1200-ra csökkent – hívta fel a figyelmet.

Megjegyezte, a Modern városok programnak óriási szerepe volt abban, hogy Kaposvárnak az elmúlt évtized volt a legeredményesebb évtizede a Trianon utáni történelmében.

A településvezető a gyorsforgalmi út fontosságát érzékeltetve rámutatott, az agglomerációból sokan jönnek tanulni és dolgozni a somogyi vármegyeszékhelyre, a városban munkát vállalók 54-56 százaléka nem Kaposváron él.

A beruházó korábbi tájékoztatása szerint a 67-es gyorsforgalmi út teljes hossza 46 kilométer, az építése mintegy 130 milliárd forintba került. Az útnak köszönhetően Kaposvárról személyautóval fél óra alatt elérhető el az M7-es autópálya.

Az R67-es úton akár óránkénti 110 kilométeres sebességgel is lehet haladni, és egy akusztikus burkolatjel révén Mernyeszentmiklós és Mernye között a Republic zenekar ismert slágere csendül fel a Budapest irányából Kaposvár felé a külső sávban, 80 kilométeres óránkénti sebességgel haladóknak.