„Átröpűlök hosszában hazámon…”
A Petőfi Sándor-emlékév alkalmából szeptember 1-jén indult útjára az a vándorkiállítás, amely a 200 évvel ezelőtt született költőnek állít emléket. A tárlaton az útkereső évekbe nyerhetünk betekintést, amelyek során a vándorszínész és katona világirodalmi rangú magyar költővé, meghatározó közéleti szereplővé és nemzeti forradalmárrá érett. A Demokrata a Petőfi-múzeumbusz első állomásán, a költő szülővárosában, Kiskőrösön járt.Érkezésünkkor egy helyi általános iskola diákjainak tartott múzeumpedagógiai foglalkozásba csöppenünk a város szívében, a Kiskőrösi Evangélikus Templom közvetlen közelében álló Petőfi-buszon. Fekete Ágnes, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) munkatársa a busz oldalára festett Petőfi-képet, a költő alakjáról fennmaradt egyetlen dagerrotípia másolatát mutatja, amely a költő 22 éves korában készült, és feltehetően a poéta barátja, Egressy Gábor színész alkotta 1845-ben. Egy három évvel később készült rajzon az adott korra jellemző viselettől eltérően már nyakkendő nélkül, kihajtott fehér inggallérral ábrázolják a konvenciókat az öltözködésében is elutasító „nép költőjét”.
– A tárlat tematikus falak segítségével idézi fel Petőfi Sándor életének fontos mozzanatait – ismerteti a múzeumpedagógus. A harmonikaszerűen elrendezett felületeken virtuális formában ismerhető fel néhány Petőfihez kapcsolódó ikonikus tárgy: többek között a költő apja, Petrovics István mészárosmester bárdja, Petőfi kocsonyástálja, sakktáblája, pipája, Pilvax kávéházbeli biliárddákója, Arany Jánosról készített rajza, illetve a feleségétől, Szendrey Júliától kapott gyöngyhímzéses pénztárcája. De fotón megnézhetjük a költő kokárdáját, nemzeti színű karszalagját, és egy első veretű húszkrajcáros érmét is, amelyet később Arany János kis kávéskanállá alakíttatott. A tematikus bemutató segítségével az érdeklődők betekinthetnek az 1848–49-es forradalom és szabadságharc hősének rövid, ám kivételesen gazdag életművébe.
Hangosversek, írott költemények, levelek, idézetek, visszaemlékezések mesélnek például Petőfi és édesapja kezdetben feszültségekkel terhelt kapcsolatáról, amelynek során Petrovics István a fizikai erőszaktól sem riadt vissza, hogy kifejezze ellenérzését fia színészi ambícióival szemben. A Pesti Divatlap hasábjain felvillan Petőfi segédszerkesztői munkája abból a korszakból, amikor az irodalom végre állandó és biztos jövedelemforrássá vált a költő életében. Petőfi kora előtt nem volt jellemző, hogy valaki a verseiből tudjon megélni, bár még ekkor sem igazán fényűző módon. Szendrey Júliával – akit egyik levelében George Sand eszének és Shakespeare Júliája szívének nevezett – kötött házassága után ugyan már saját keresetéből tartotta el családját, de a pesti Dohány utcai lakása bérletét továbbra is csak úgy tudta fizetni, hogy annak egyik szobáját barátjának, Jókainak adta ki…
A kiállítás mottója a Dalaim című vers részlete: „Átröpűlök hosszában hazámon”, amely nemcsak Petőfi utazás iránti szenvedélyét, de költői ambícióit is kifejezi. Utazásait és érlelődő művészi hitvallását naplóiban, úti leveleiben, feljegyzéseiben is megörökítette. Szeberényi Lajosnak, a Kisfaludy Társaság tagjának 1842-ben írt levelében így fogalmazott: „Művész és költő, barátom, mint hevülök. De már rég meg van mondva, hogy én középszerű ember nem leszek, aut Ceasar, aut nihil…” 19 éves ekkor…
Hihetetlen, hogy modern közlekedési eszközök hiányában is mennyit utazott, főleg gyalog és ekhós szekéren. Diákként, vándorszínészként, katonaként és költőként sok ezer kilométert tett meg, keresztül-kasul bejárta Magyarországot, de rendszeresen ellátogatott Felvidékre, a mai Csehország területére és Erdélybe is.
A kiállítás anyagából hagyományos és online feladványok, kvízkérdések során megtudhatjuk, hogy Petőfi Sándor nevét hazánkban 2500 közterület viseli, műveit a világ számos nyelvén kiadták, de ő maga is fordított latinból, németből és angolból, ezeken a nyelveken ugyanis folyékonyan beszélt, de szorgalmasan gyakorolta a franciát is.
Esterházy Péter, Németh László, Örkény István, Szerb Antal, Illyés Gyula, Ágh István, Babits Mihály, Spiró György és Weöres Sándor XX. századi méltatásai mellett Ady Endre a Petőfi nem alkuszik című tanulmányában a következőket írta róla: „Szeretett: ez a gyűlölködő, okvetetlenkedő, nyugtalan, rossz fiú szeretett eleddig leghatalmasabban szeretni Magyarországon.”
Kivel készítette Petőfi hazánk egyik első interjúját?
Petőfinek több mint 850 műve maradt az utókorra. Összes költeményei 1847-ben jelentek meg először, az akkor kinyomtatott 3 ezer példány pár hónap alatt elfogyott. Költészetét rendkívüli műfaji gazdagság jellemezte. Talán kevésbé ismert epizódja munkásságának, hogy a tájversek, a családi és szerelmi líra, elbeszélő költemények, hazafias politikai versek, regény és színmű mellett hazai műfajteremtőként az interjúkészítéssel is megpróbálkozott. E kísérlet alanya Bem József, az 1848–49-es forradalom és szabadságharc hősi tábornoka volt.
A töredékesen fennmaradt beszélgetés során Petőfi az apjaként tisztelt hadvezérrel a katonai példaképekről társalog. Bem tábornok Napóleont tartja a legnagyobb katonának, míg Petőfi „kedves hőse Hannibál”. Majd a beszélgetés így folytatódik:
– Hannibálról szólván, tudja-e ön, kit tartok én hozzá oly hasonlónak, amennyire csak hasonlíthat két ember egymáshoz? – teszi fel a kérdést Petőfi.
– Nos? – reagál Bem.
– Önt, tábornok úr. – Tudja isten, ennyit nem igénylek. Én csak egyet tudok; azt nem tudom, mi a félelem és a csüggedés.
– Ez a fő, Hannibál is ezt a kettőt nem tudta. – Az igaz, hogy ez nem mindennapi dolog. Nem dicsekvésből mondom, mert nem az én érdemem, hanem az isten ajándéka.
Így hangzott a magyar sajtótörténet mai értelemben vett egyik első befejezetlen interjúja 173 évvel ezelőtt, Petőfi Sándor tollából.