Több webáruháznál is csalásra utaló jeleket fedeztek fel az e heti nagy leárazások kapcsán. A Black Friday az Egyesült Államokban már hagyomány, ezt a napot az utóbbi években a hazai kereskedelem is igyekezett bevezetni, ám a magyar Fekete Péntekre időzített akciók számos esetben elmaradnak az amerikai, akár 80 százalékos kedvezményektől, az áruházak összevissza tartják, ráadásul több helyen visszaélés gyanúja merült fel.

Fotó: shutterstock.com

Az Egyesült Államokban a Black Friday gyakran áruházi verekedésekbe torkollik a felfoghatatlan mértékű árleszállítások következtében. Ezt megelőzendő, Magyarországon főleg webáruházak hirdetnek erre a napra óriási, vagy legalábbis annak mondott akciókat. Míg Amerikában a teljes ár akár negyedéért, harmadáért vásárolhatjuk meg az adott termékeket, itthon már nevetséges, ötszázalékos kedvezményeket is fekete pénteki ajánlatként hirdetnek. Ám ez még a jobbik eset.

Sosem került annyiba a termék, amiről leárazták

Az egyik webáruház vevője csalást gyanított, miután utánanézett az adott termék piaci árának. Kiderült, hogy az eredeti árként feltüntetett összeg valójában többszöröse a piaci árnak, így az online áruház jókora hamis kedvezményt pakolhatott a termékre, holott a kedvezményes ár nem sokkal maradt el a piaci ártól. Ezt az esetet bejelentették a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH). Ehhez hasonló gyakorlat azonban más webáruháznál is előfordult.

Furcsa esetek

Több másik áruház vásárlói pedig arról számolnak be hozzászólásaikban, hogy az adott weblap nem bírja a megnövekedett forgalmat, emiatt időnként leáll. Az egyik ilyen esetben ráadásul a felhasználó lassú internetkapcsolatára hivatkozva szünetelt a szolgáltatás, ami hamis indoklásnak bizonyult, mivel a kapcsolat rendben működött.

Az Index szerint ráadásul gyakori, hogy az adott termék valóban olcsóbb, ám az akciót az áruház csak a készlet egy részére érvényesíti. Az akciós készlet kiürülésével az eredeti áron továbbra is rendelhető a termék. A GVH szerint ez is jogsértő.

Túlzó reklámok

Még november elején a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított egy másik webáruházat üzemeltető cég ellen, mert annak hirdetése túlzott. A GVH akkori, MTI-nek küldött közleménye szerint

a cég akciója népszerűsítésére alkalmazott képi és szöveges üzenetei azt a benyomást kelthették, hogy kiemelkedő mértékű, akár 80 százalékos kedvezményre tehetnek szert a Black Friday idején történő vásárlással. A hatóság azonban valószínűsíti, hogy az akcióban részt vevő termékek csupán egy szűk köre volt elérhető 80 százalék feletti kedvezménnyel, és a kimagasló árleszállítás nem a hirdetésekben kiemelt termékeket érintette.

Valójában nem csak egy péntek

Míg az Egyesült Államokban a legtöbb helyen a hálaadásnap utáni péntekre vagy hosszú hétvégére korlátozódik az akció, hazánkban összevissza tartják a webáruházak. Van, amelyik már a múlt héten elkezdte, van, amelyik az amerikai hagyományt követi, de olyan is akad, amelyik már néhány hónapja is Black Friday névvel illette az aktuális leárazását.
 

Internetes csalók is próbálkoznak
Az internetes csalók is igyekeznek kihasználni a fekete péntekhez hasonló, időszakosan nagy tömegű online vásárlásra buzdító kampányokat – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Kibervédelmi Intézet az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
Mint írták, november 23-án a karácsonyi vásárlási szezon kezdetével ismételten Black Friday – más néven Fekete Péntek – elnevezésű kedvezményes online vásárlási ajánlatok lesznek elérhetőek az internet-felhasználók számára, ezt pedig az internetes csalók is igyekeznek kihasználni.
Hozzátették: az adathalászat (phishing) Magyarországon is növekvő tendenciát mutat, és ha a vásárló nem jár el kellő körültekintéssel, adathalászat áldozatává válhat.
Mint írták, az adathalászat során a támadók érzékeny adatokat igyekeznek kicsalni a felhasználóktól, mindezt leggyakrabban e-mail, SMS, vagy közösségi média hálózaton keresztül küldött üzenet formájában teszik, de előfordulhat, hogy telefonon keresik fel az áldozatot. Az adathalászok látszólag hivatalos üzenetet küldenek kiszemeltjüknek, amelyben egy, az eredetire megtévesztésig hasonlító, ám hamis weboldalra, csatolmányra irányítják áldozatukat. Erre különféle mesterkélt indokokat használnak: például jelszómódosítást kérnek, regisztráció megerősítését, vagy utolsó akcióra hívják fel a figyelmet.
Minden esetben kellő elővigyázatossággal kell fogadni az ismeretlen, idegen személyek által kezdeményezett elektronikus kapcsolatfelvételeket – hangsúlyozzák a közleményben. Azt tanácsolják, hogy a felhasználók előzetes vizsgálat nélkül ne kattintsanak az e-mail-ben megküldött hivatkozásra, illetve ne az e-mail-ben kapott hivatkozást követve jelentkezzenek be a szolgáltatók, webshopok weboldalára, hanem a látható webcímet (URL-t) begépelve látogassák meg a kívánt oldalt. Azt ajánlják, hogy a felhasználók mindig ellenőrizzék a feladót, illetve a webáruházat, amelynek szolgáltatásait igénybe kívánják venni.
Javasolják azt is, hogy olyan megbízható helyről – lehetőség szerint hitelkártyával – vásároljanak, amelyet ismer és kipróbált a fogyasztó, valamint érdemes ellenőrizni a vevők értékeléseit a weboldalakon.
Azt ajánlják, hogy amennyiben valaki adathalászatra utaló eseményt tapasztal, vagy annak áldozatává vált, akkor haladéktalanul értesítse az esetről az érintett szolgáltatót, vagy tegyen feljelentést. (MTI)