Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)
Hirdetés

Tarlós István emlékeztetett, hogy Budapest márciusban elnyerte az Európa legjobb úti célja kitüntető címet, majd legutóbb az Economist brit hetilap szerint a legélhetőbb kelet-európai főváros lett. A lap szerint – folytatta – 2010 óta a világranglistán húsz helyett lépett előre Budapest, „toronymagasan megelőzve ezzel” nemcsak a kelet-európai országok fővárosait, hanem akkora metropoliszokat is, mint New York vagy London.

„Ezek után azt mondani, hogy mi tönkretettük ezt a várost, az nem egy kész röhej; ezek után szabadságharcot hirdetni, nem egy kész röhej?” – tette fel a kérdést a főpolgármester. Hangsúlyozta: az elismerések magukért beszélnek, figyelemmel arra, hogy az Economist értékelési szempontjai között szerepelnek olyanok – mint például stabilitás, infrastruktúra, közlekedés, kultúra, környezet -, amelyek a jelenlegi városvezetés munkájának „egyértelmű indikátorai”.

Elmondta, a fővárosnak működési hitele nincs, csak fejlesztési. Az ilyen hitelkeret nem keverendő össze a Karácsony Gergely ellenzéki főpolgármester-jelölt által vezetett Zugló súlyos működési, fizetésképtelenségi problémáival, akárhogy is megpróbálják a kettőt összecsúsztatni – közölte.

A főpolgármester emlékeztetett: 2010-ben 180 milliárd forint adóssággal vették át a fővárost, ehhez jött még a BKV majdnem 80 milliárd forintos működési adósságállománya. Ez utóbbi 2013-ban még – a törlesztéseket követően – 53 milliárd forint körül volt. A 3-as metró felújítását csak azután tudták elkezdeni, hogy a BKV adósságállományát a kormány 2015 közepén átvette. Előtte ezt fedezet nélküli kötelezettségvállalás miatt meg sem tehették volna – emelte ki Tarlós István.

Elmondta, azóta felújították a 3-as metró szerelvényeit, amelyeknek az üzemeltetési meghibásodási mutatói legalább olyan jók, mint a 4-es metró szerelvényeié. A jelenlegi városvezetésnek kellett a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit is beszerezni, „nem könnyű szerződésmódosításokat” követően – jegyezte meg, hozzátéve, hogy 2010-ben csupán egy prototípus volt Budapesten, amelynek nem volt típusengedélye.

A főpolgármester közölte, a 3-as metró északi szakaszán felújítása befejeződött, a déli „gőzerővel” folyik, valamint jelenleg tendereztetik a középső szakasz rekonstrukcióját.

A BKV 2011 óta működési hitelt nem vett fel, működési eredménye pozitív évek óta, továbbá az utaselégedettségi index a 2013. évi 40 százalékról mára 89 százalékra emelkedett – hívta fel a figyelmet.

Tarlós István elmondta, befejezték a 4-es és 6-os villamos pályájának a felújítását. A villamospályával az volt a probléma, hogy 2010 előtt a főváros vezetősége sokkal nehezebb Combinókat szerzett be, de az alépítményt „elfelejtették” átépíteni megfelelő teherbírásura – fogalmazott.

A faültetésekre vonatkozó kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, hogy az elmúlt három évben Budapesten tízezer fát ültettek. A Főkert hivatalos kimutatása szerint a fővárosi önkormányzat több fát ültetett a XIV. kerületben, mint a kerületi önkormányzat – közölte. Majd megjegyezte: a zuglói Pillangó parkban csaknem háromszor annyi fát vágtak ki, mint amennyit a régi Szentendrei út felújítása során terveznek.

Tarlós István szólt arról is, hogy a vezetése alatt 35 kilométer kerékpárutat építettek, megválasztása esetén pedig további jelentősebb fejlesztések lesznek. Kitűzött céljuk, hogy a kerékpár-közlekedés arányát a fővárosi közlekedésben tíz százalékra emeljék – mondta.

Közölte azt is, rendelkezésre áll a forrás a Lánchíd és környékének felújítására, nemsokára kezdik a Blaha Lujza tér és a Széna tér felújítását, újraépítik a Ferihegyi gyorsforgalmi utat, valamint elindul az aquincumi híd komplex kiviteli szintű terveztetése és engedélyeztetése.

Tarlós István elmondta azt is, hogy megalkották a főváros klímavédelmi stratégiáját, valamint zöldinfrastruktúra-fejlesztési koncepcióját is.

Közölte, dolgoznak egy új hajléktalanrendeleten. A probléma kezelésére több pénz is kell – jegyezte meg.

A Karácsony Gergely vasárnapi sajtótájékoztatóján elhangzottakra – kérdésre reagálva – Tarlós István azt mondta, hogy az ellenzéki főpolgármester-jelölt „deprimált együgyűséggel hajtogatja naponta” azt a semmivel sem alátámasztható mondatot, hogy ő Orbán Viktor miniszterelnök bábja lenne.

A stadionok építésére vonatkozó főpolgármesteri vétóval kapcsolatban – amelyet Karácsony Gergely vetett fel vasárnap – Tarlós István arról beszélt, hogy ő akadályozta meg a volt úttörőstadion átépítését, betiltotta Budapesten a Red Bull Air Race-t, megakadályozta a kilencemeletes teniszstadion megépítését a Margitszigeten. A Puskás Ferenc Stadionról szólva pedig megjegyezte, hogy a civilizált országok fővárosaiban van legalább egy ekkora stadion. A létesítmény egyébként a XIV. kerületben van, és Karácsony Gergely mint zuglói polgármestere „egy árva szót sem szólt” a Fővárosi Közgyűlésben az építése ellen – emelte ki. A közfejlesztési tanácsban a vétójogot január elsejétől szerezte meg – folytatta a főpolgármester -, a stadion építése viszont 2017-ben kezdődött, így aligha gyakorolhatta volna a vétójogot.

Tarlós István értetlenségének adott hangot amiatt is, hogy Karácsony Gergely miért beszél az egészségügy védelméről, miközben polgármesterként a kerületi szintű egészségügyi szolgálatok pénzét is visszatartotta.