Az M70 autópályává fejlesztését javasolják szakértők
A szakértői testület az M70 autóút 2×1 sávos szakaszainak 2×2 sávossá bővítéséhez szükséges tervezési feladatok elindítását, a beruházás közútfejlesztési programba emelését kezdeményezi. Az előkészítés ideje alatt, a kivitelezés megkezdéséig további forgalombiztonsági beavatkozásokat javasol.
A szakvélemény elfogadása esetén nem épül több fizikai elválasztás nélküli autóút Magyarországon.
A munkacsoport megállapította, hogy az M70 baleseti mutatói – a közelmúlt tragikus balesetei ellenére – más 2×1 sávos autóutak vagy főutak hasonló adataival összevetve nem kiemelkedően rosszak, azonban a forgalombiztonság további intézkedésekkel javítható és javítandó. A balesetek elkerülését leghatékonyabban szolgáló megoldás az M70 2×1 sávos szakaszainak mielőbbi átépítése.
A bővítéshez új engedélyeztetésre van szükség. Az előkészítés időigénye így legalább három, a kivitelezésé további mintegy másfél év. A lehető legkorábbi megvalósítás érdekében a munkacsoport az előzetes becslés alapján 7-8 milliárd forintba kerülő beruházás útfejlesztési programba, azon belül a 2016-ig terjedő első ciklusba illesztését látja indokoltnak.
Az átmeneti időszakban a testület javasolja az M70 2×1 sávos szakaszain részben már bevezetett előzési tilalom teljes kiterjesztését kettős záróvonal, közötte piros színű burkolati jelekkel, továbbá a haladási irányt jelző nyílpárok felfestését. A szakértők a kétirányú járműforgalmat függőleges műanyag terelőelemekkel is elválasztanák, megszüntetnék a jelzőtáblák bal oldali ismétlését, továbbá a 2×2 – 2×1 sávos szakasz-átmeneteknél figyelmeztető akusztikus burkolati jeleket helyeznének el.
A szakértői javaslat szerint a tervezett utak biztonságának javítása érdekében szükséges a hosszú távú fejlesztési programban szereplő, mintegy 700 kilométernyi, első ütemben 2×1 sávos autóútként, előzési szakaszokkal megépítendő gyorsforgalmi út felülvizsgálata és más kategóriákba való átsorolása.
A munkacsoport a további tragikus balesetek megelőzése érdekében az M70-es autóútnál nagyobb baleseti kockázatú utakon is hasznosnak látná hasonló mélységű közlekedésbiztonsági felülvizsgálatok, szükség esetén beavatkozások elvégzését. A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek autóutakon megengedett legnagyobb sebességének újragondolását kezdeményezi a KRESZ-ben.
Az M15 és M70 autóutakon júniusban történt tragikus közlekedési baleseteket követően a szaktárca által életre hívott eseti munkacsoportba az NFM mellett az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Közút NZrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Útügyi Társaság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Zala Megyei Kormányhivatal delegált szakértőket. A testület öt alkalommal ülésezett, július közepén helyszíni bejárást tartott az M70 autóúton – tartalmazza a tárca közleménye.
Az M70 autóút az M7-es Szlovénia felé tartó szakaszának 20 kilométeres leágazása. Az M70-es autópálya építése Szlovénia függetlenné válásával valósult meg. A két ország közötti megállapodás szerint az országhatárt képező Mura folyó völgyében vezet a nyomvonal észak-nyugati irányba és Tornyiszentmiklóstól nyugatra éri el a magyar-szlovén államhatárt. Szlovéniából így Horvátország érintése nélkül érhető el a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat. A schengeni határok miatt így autópályán megállás (határellenőrzés) nélkül érhető el Szlovénia, Olaszország vagy más EU ország.
(MTI)